زنان مسن اویغور در زندان چین

تجزیه و تحلیل پرونده‌های پلیس چین نشان می‌دهد که صدها زن اویغور به دلیل اعمالی چون مطالعه قرآن به زندان محکوم شده‌اند.

به گزارش دین آنلاین به‌نقل از گاردین، بر اساس تجزیه و تحلیل پرونده‌های پلیس چین، تخمین زده می‌شود که صدها هزار زن اویغور، از جمله رهبران مذهبی، از سال ۲۰۱۴ در سین‌کیانگ دستگیر و زندانی شده‌اند که شامل برخی از زنان مسن به دلیل اعمالی است که ده‌ها سال پیش انجام داده‌اند.

شواهد فزاینده‌ای از رفتار توهین‌آمیز با جمعیت مسلمان اویغور در منطقه شمال غربی چین در سین‌کیانگ وجود دارد که سنت ها و مذهب آنها شاهدی بر افراط‌گرایی و جدایی‌طلبی تلقی می‌شود.

تجزیه و تحلیل جدید پرونده‌های پلیس فاش‌شده نشان می‌دهد که بیش از ۴۰۰ زن( برخی از آنها با عمر بیش از ۸۰ سال) به دلیل پوشیدن لباس مذهبی و کسب یا انتشار معارف دینی محکوم شده‌اند. محققان پروژه حقوق بشر اویغور مستقر در آمریکا، با استفاده از تجزیه و تحلیل پرونده‌ها به این نتیجه رسیدند که احتمالاً صدها هزار زن در مجموع بازداشت و اکثر آنها به دلیل مطالعه قرآن محکوم شده‌اند.

در سال ۲۰۱۷، پاتیهان ایمان ۷۰ ساله، به شش سال زندان محکوم شد. “جرایم” او شامل مطالعه قرآن بین آوریل تا مه ۱۹۶۷، پوشیدن لباس مذهبی محافظه‌کارانه بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ و نگه داشتن یک قاری الکترونیکی قرآن در خانه بود.

زن دیگری به نام عزیزگل میمت به مطالعه غیرقانونی قرآن با مادرش به مدت سه روز در فوریه ۱۹۷۶ متهم شد‌، زمانی که او فقط پنج یا شش سال داشت. او در ۶ ژوئیه ۲۰۱۷ بازداشت و به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

طولانی‌ترین حکم ثبت شده مربوط به آیتیلا رزی ۳۵ ساله است که به دلیل یادگیری قرائت قرآن در حین کار در سال ۲۰۰۷ و همچنین تدریس و مطالعه قرآن با گروه کوچکی از زنان بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱، به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

در این گزارش آمده است که اتهامات دیگر افراد نیز شامل “پوشیدن لباس مذهبی غیرقانونی”، خرید یا نگهداری کتب مذهبی در خانه، شرکت در “جمع‌های مذهبی غیرقانونی” و حتی سازماندهی عروسی بدون موسیقی است که رسماً نشانه‌ای از افراط گرایی مذهبی تلقی می‌شود.

پرونده‌های پلیس ابتدا در سال ۲۰۲۲ توسط چندین رسانه از جمله بی بی سی منتشر شد، اما این اولین بار است که محققان رفتار با رهبران مذهبی زن اویغور را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند. شهادت‌های قبلی از زنان محبوس در کمپ‌های سین‌کیانگ نشان داد که دولت چین آنها را مجبور به عقیم‌سازی اجباری، سقط جنین، تجاوز جنسی و ازدواج کرده‌است.

منبع گاردین
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.