سین‌کیانگ و نبرد سیاسی غرب و چین

نبرد سیاسی غرب و چین بر سر محکومیت حقوق بشری پکن به مجمع عمومی سازمان ملل و نهاد حقوق بشری این نهاد بین‌المللی رسیده است.

به‌گزارش گاردین، قدرت‌های غربی در صورت ارائه قطعنامه‌ای در شورای حقوق بشر سازمان ملل که خواستار تشکیل یک کمیسیون مستقل برای بررسی موارد نقض حقوق بشر توسط چین در سین‌کیانگ هستند، خطر شکست احتمالی را می‌سنجند.

میشل باشله، کمیسر وقت حقوق بشر سازمان ملل متحد، گزارشی را در آخرین روز ریاست خود – 31 اوت – منتشر کرد و مدعی شد که شواهد روشنی از جنایات علیه بشریت توسط چین در جریان سرکوب مسلمانان اویغور در استان سین کیانگ وجود دارد. این اولین بار بود که سازمان ملل چنین ادعای جدی را علیه چین مطرح کرد.

با این حال رهبران غربی تردید دارند که آیا قطعنامه‌ای را برای ایجاد مکانیسم تحقیقاتی در مورد چین در شورای حقوق بشر که هفته گذشته در ژنو آغاز شد و تا 7 اکتبر ادامه دارد، ارائه کنند یا خیر.

به همین خاطر دیپلمات‌های چین از قبل بسیج شده‌اند و سه‌شنبه گذشته سفیر چین در ژنو بیانیه‌ای با حمایت 30 کشور صادر و دفتر حقوق بشر سازمان ملل را متهم کرد که بدون دستور و سیاسی عمل می‌کند.

بااینکه تعداد امضا کنندگان این بیانیه 10 کشور کمتر از ماه گذشته- که از خانم باشله خواسته بودند گزارش ضدچینی خود را منتشر نکند- است اما بهرحال نشان از سختکوشی دیپلمات‌های چینی است.

شورای حقوق بشر دارای 47 کشور عضو است و تنها هشت کشور از 30 امضاکننده بیانیه چین اعضای فعلی و رای‌دهنده در شورا هستند که همین نزدیک بودن موافقان و مخالفان چین در شورا، غربی‌ها را دست به عصا کرده است.

طیف وسیعی از گزینه ها در حال بررسی است، از جمله ارائه پیش نویس قطعنامه برای تشکیل یک تحقیق مستقل، یا در عوض درخواست برای یک جلسه ویژه شورای حقوق بشر که به موضوع چین اختصاص دارد.

هشت امضاکننده بیانیه که در شورای حقوق بشر غیر از چین حضور دارند عبارتند از: بولیوی، کامرون، اریتره، کوبا، ونزوئلا، نپال، امارات متحده عربی و روسیه. اما حداقل هفت کشور آفریقایی و همچنین پاکستان هم هستند که قبلاً از چین در مورد هنجارهای حقوق بشر در سازمان ملل حمایت کرده اند و در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد حضور دارند و ممکن است دوباره از چین حمایت کنند. 17 کشور از جمله هند، اندونزی، مکزیک و مالزی ممکن است از رای دادن علیه چین خودداری کنند.

چین به نوبه خود دیپلمات های آفریقایی را به استان مسلمان نشین خود برده و در روزنامه های بانفوذ کشورهای مهم مسلمان مانند اندونزی، انتقادات کوبنده ای از «نفاق» در مباحث حقوق بشر غربی می نویسد.

با این حال به طور خصوصی، برخی از دیپلمات ها نگران هستند که چالش غرب به طور همزمان با روسیه بر سر حمله به اوکراین، و چین بر سر حقوق بشر، نتیجه معکوس داشته باشد. دیگران استدلال می کنند که بهتر است منتظر بمانند تا جانشین باشله، یک مقام اتریشی و کهنه کار سازمان ملل در اواسط اکتبر به کار بنشیند تا او بتواند دوره خود را در این دفتر بدون درگیری با چین آغاز کند.

گفتنی است چین به زندانی کردن یک میلیون مسلمان اویغور و شکنجه آنها متهم است. چین همچنین به ایراد فشار بی‌امان به نزدیک به 10 میلیون مسلمان ترک تبار در استان سین کیانگ متهم است که البته همه این اتهامات را رد می‌کند.

منبع: شفقنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.