تازه‌مسلمانان و چالش روزه‌داری در امریکا

کارول کوروویلا

کاترین هولیهان یکی از نوکیشان مسلمان ساکن فلوریداست که با بررسی همه‌جانبه و ژرف‌اندیشی بسیار، تصمیم به مسلمان شدن گرفت. او که در یک خانوادۀ کاتولیک متولّد شده بود، سیزده سال دربارۀ دین اسلام و دیدگاه‌های مخالف آن به مطالعه پرداخت و بالاخره در سال 2016 تصمیم گرفت که پیش از مسلمان شدن خود را برای بار آخر محک بزند؛ برای او این محک روزه گرفتن در ماه رمضان بود. او می‌گوید: “می‌خواستم ببینم آیا روزه گرفتن فایده‌ای دارد… و با این کار به خدا نزدیک‌تر می‌شوم یا نه.”

کاترین هولیهان با تمام برنامه‌ریزی دقیقی که داشت متوجّه شد که از امتحان‌هایی که معمولاً نوکیشان در ماه رمضان با آن مواجه‌اند مصون نیست. بعضی از نوکیشان با مشکل نبود گروه هم‌کیشان و دوستان مذهبی مواجه‌اند و گرایش مذهبی آنها موجب به انزوا کشیده شدنشان می‌شود. برای بعضی از نوکیشان نیز توضیح دادن دلیل تغییر گرایش مذهبی‌شان برای دیگران کار دشواری است. از نظر اکثر نوکیشان مسلمان، ماه رمضان زمانی است که ایمان آنها در بوتۀ آزمایش گذاشته می‌شود.

در ماه رمضان وجود جمع هم‌کیشان امری بسیار مهمّ است
برای مسلمانان ماه رمضان ماهی بسیار اجتماع‌محور است؛ خانواده‌ها با هم به مسجد می‌روند و دوستان خود را برای افطار دعوت می‌کنند. هولیهان دوستان مسلمان کمی در فلوریدا داشت و خیلی از روزها تنها بود. او در آخرین جمعۀ ماه رمضان سال گذشته مسلمان شد و قصد دارد امسال ماه رمضان دایرۀ دوستان هم‌کیش خود را گسترش دهد.

لستر گویجارو 28 ساله یک نوکیش مسلمان اهل لس‌آنجلس است که در یک خانوادۀ کاتولیک بزرگ شده است. برای او نیز پیوستن به یک جمع اسلامی امر مهمّی است. آشنایی‌ او با دین اسلام از جایی کلید خورد که یکی از دوستانش او را به افطار دعوت کرد. گویجارو به مطالعه دربارۀ اسلام علاقه‌مند شد و قرآنی تهیه کرد تا مطالعه کند. امسال اولین ماه رمضان او است. برای او افطار کردن و دیدار با جمع مسلمانان و هم‌صحبتی با هم‌کیشان از ابعاد دوست‌داشتنیِ ماه رمضان است.

برای بعضی نوکیشان پیدا کردن جمع هم‌کیشان مذهبی کار دشواری است
گلندا میشل نوکیش مسلمان اهل آلاباما بیشتر اطلاعات خود دربارۀ دین اسلام را از طریق اینترنت به دست آورده است. مسلمانان زیادی در نزدیکی او نیستند و آرزوی او برای ماه رمضان امسال این است که بتواند به گروهی از مسلمانان بپیوندند تا دیگر تنها نباشد.

برای بسیاری از نوکیشان مسلمان ماه رمضان یک چالش شخصی کاملاً متفاوت است. نه از جهت پیدا کردن یک جمع اسلامی، بلکه به لحاظ مراقبۀ معنوی و تزکیه‌ای که این ماه از مسلمانان می‌طلبد.

زهرا زونیگا 33 ساله اهل کالیفرنیا می‌گوید آشنایی او با دین اسلام در برهه‌ای از زندگی‌اش رخ داد که با اضطراب و افسردگی و اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کرد و آشنایی با خدای مهربانی که در قرآن توصیف شده بود زندگی‌اش را دگرگون ساخت. حال مبارزۀ درونی او آغاز شده است؛ او باید رفتار و شخصیت خود را اصلاح کند، با دیگران خوش‌رفتار باشد و افکار خوب را به ذهنش راه دهد و ماه رمضان این مبارزه را مضاعف می‌سازد.

ماه رمضان برای نوکیشانی که از حمایت خانواده محروم‌اند سخت است
برای بعضی از نوکیشان مسلمان، سخت‌ترین قسمت گرایش به اسلام، دادن این خبر به اعضای خانواده است. مگان ماری آکسامیت 27 ساله هنوز به خانواده‌اش چیزی دربارۀ مسلمان شدنش نگفته است. او حتّی برای نماز خواندن هم باید کلّی مراقبت کند تا کسی او را نبیند و حال نگران است که به خاطر روزه گرفتن گرایشش به دین اسلام برملا شود.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.