حملات تروریستی در اروپا از سال ۲۰۱۵ چگونه صورت پذیرفتند؟

در روز جمعه، هفتم آوریل کامیونی وارد خیل جمعیت در مرکز شهر استکهلم شد و مردم را زیر گرفت. ضمن این حملۀ تروریستی دست‌کم چهار تن کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند. گزارش زیر نگاهی دارد به حملات تروریستی‌ که از سال 2015 در اروپا به‌وقوع پیوسته است.

حملۀ تروریستی وست‌مینستر؛ 22 مارس 2017
خالد مسعود با اتومبیل عابران پیاده را بر روی پل وست‌مینستر زیر گرفت. ضمن این حادثه، دو زن و دو مرد کشته و بسیاری دیگر زخمی شدند. مسعود پس از برخورد با نردۀ ساختمانِ پارلمان، از اتومبیل خود خارج و دوان‌دوان وارد محوّطۀ کاخ جدید شد و در آنجا یک افسر شجاع پلیس را به ضرب چاقو به قتل رساند. نیروهای مسلّح پلیس مسعود را به ضرب گلوله به هلاکت رساندند.

حمله با قمه به لوور؛ 3 فوریه 2017
در روز سوم فوریۀ 2017 یک تروریست سعی کرد با قمه به گروهی از سربازان محافظ لوور پاریس حمله کند که مأموران به سمت وی تیراندازی کردند و او را به هلاکت رساندند. طبق گزارش‌ها، مرد پیش از قمه‌کشی ندای «الله اکبر» سر داده بود. او تلاش کرده بود با دو کوله‌پشتی وارد مرکز خرید لوور شود که سربازان مانعِ وی شده بودند. البته در کوله‌پشتی‌ها هیچ‌گونه مواد منفجره یافت نشد.

حمله به کلیسای نورماندی؛ 26 ژوئیه 2016
دو مرد مسلّح به کلیسایی در نورماندی واقع در شمال فرانسه حمله کردند، گلوی یک کشیش (پدر ژاک هامل) را شکافتند و چهار نفر دیگر را گروگان گرفتند. پلیس این دو تروریست را به قتل رساند. مسئولیت این حملۀ تروریستی را داعش عهده‌دار شده است.

حملاتی به آلمان؛ ژوئیه 2016
ظرف یک هفته پنج حمله در خاک آلمان صورت‌گرفت.
در هجدهم ژوئیه مردی تبر به دست به مسافرین قطاری در وورتسبورگ حمله کرد.
در روز بیست و دوم ژوییه مردی با تفنگ دست به کشتار و وحشی‌گری زد.
در روز بیست و چهارم ژوئیه تروریستی در آنسباخ دست به عملیات انتحاری زد و مرد دیگری خانم بارداری را در روتلینگن با چاقو به قتل رساند.
در حادثۀ روز 26 ژوئیه به پزشکی در بیمارستان برلین تیراندازی شد که به کشته شدن وی انجامید.

حملۀ تروریستی نیس؛ 14 ژوئیه 2016
تروریستی سوار بر تریلی جمعی از مردم را که برای تماشای نمایش آتش‌بازی آمده بودند زیر گرفت. در این حادثۀ خونبار 84 نفر جان خود را از دست دادند و صدها تن دیگر نیز جراحت دیدند. تروریست 41 ساله که محمد لحویج بوهلال نام داشت توسّط نیروهای امنیتی به هلاکت رسید.

بمب‌گذاری‌های بروکسل؛ 22 مارس 2016
در این روز دهشتناک درگیرودار بمب‌گذاری‌های بروکسل 32 تن کشته و بیش از سیصد نفر زخمی شدند. دو بمب‌گذاری انتحاری، یکی در فرودگاه پایتخت بلژیک و دیگری در ایستگاه متروی این شهر صورت گرفت.

حملات پاریس؛ 13 نوامبر 2015
در این روز یک سری حملات خونبار در پاریس صورت گرفت که منجر به کشته شدن 130 نفر و زخمی شدن صدها تن دیگر شد. این کشتار پس از جنگ جهانی دوم، مرگبارترین حمله در خاک فرانسه بوده است. یک بمب‌گذاری انتخاری در استادیوم ورزشی و انفجارها و تیراندازی‌های دیگری در رستوران‌ها، بارها و سالن کنسرت این شهر صورت گرفت.

حملۀ شارلی ابدو؛ 7 ژانویه 2015
دو برادر تفنگدارِ نقاب‌به‌چهره به دفتر هفته‌نامۀ طنز شارلی ابدو در پاریس حمله کردند. سعید و شریف کواشی دوازده تن را به خاک و خون کشیدند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.