انتقاد تند روحانیان سعودی از برگزاری کنسرت و نمایش طنز

برگزاری یک نمایش طنز و یک کنسرت پاپ موجب برانگیخته شدن انتقاد تند چهره‌های قدرتمند مذهبی و کاربران رسانه‌های اجتماعی در عربستان سعودی شده است. اصلاحات فرهنگی‌ای که اخیراً در مملکت محافظه‌کار سعودی پیاده می‌شود، به موضوع حسّاس و جنجال‌برانگیزی تبدیل شده است.

به گزارش دین‌آنلاین به نقل از خبرگزاری رویترز، روز یک‌شنبه گذشته، هزاران زن و مرد سعودی با لباس‌های مخصوص و صورت‌های نقّاشی‌شده در نخستین گردهمایی طنز (کامیک کان) کشور در شهر جدّه شرکت کردند. حال آن که در عربستانی که سخت ملزم به پیروی از تفسیر سختگیرانۀ وهابیان از اسلام است، زن و مرد به‌ندرت با هم اختلاط پیدا می‌کنند.

چند هفته پیش از این نیز شاهد برگزاری نخستین کنسرت عمومی (پس از حدود یک دهه) در جدّه بودیم و ماه بعد نیز شاهد برگزاری کنسرت در ریاض خواهیم بود.

پیرو این اتّفاقات، حسین آل‌شیخ، امام جماعت مسجد‌النّبی و شیخ عادل الکلبانی امام‌جماعت سابق مسجدالحرام به‌شدّت این اقدامات را محکوم ساختند و آن را خلاف دین خواندند. ده‌ها هزار تن از مردم سعودی نیز هم‌نوا با روحانیون از برگزاری گردهمایی طنز و «هیئت عمومی تفریح» که مسئول برگزاری مراسم بود انتقاد کردند.

روحانیان عربستان کسانی هستند که موجب مشروعیت‌بخشی و جلب حمایت مردمی از پادشاه می‌شوند. نظارت بر نظام قضایی بر عهدۀ روحانیان است، اما مادامی که فرامین پادشاه خلاف تفسیر آنها از احکام اسلام نباشد، اکثر مسائل حکومتی را به وی می‌سپرند. اما حسین آل‌شیخ و الکلبانی عضو «مجلس هیئت کبار علما» نیستند و لذا نظراتشان از اهمیت قانونی چندانی برخوردار نیست.

دولت وعده داده تا در قالب برنامۀ «چشم‌انداز 2030» محمد بن سلمان، تحوّلات و اصلاحاتی فرهنگی در کشور پیاده سازد. لذا است که عربستان سعی دارد بخش تفریح و سرگرمی را ارتقاء بخشد تا از این طریق اشتغال‌زایی صورت گیرد و میزان اتّکای کشور به نفت کاهش پیدا کند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.