AFP: عربستان به دنبال تغییر رویکرد در مورد یهودیان است

عربستان سعودی فعلاً قصد ندارد روابط مستقیم با اسراییل برقرار کند اما شواهد حاکی از آن است که سیستم محافظه‌کار، سنتی و تندروی خود علیه غیرمسلمانان را آرام آرام کنار می‌گذارد.

به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ عربستان سعودی به وضوح اعلام کرده راه بحرین و امارات در عادی‌سازی روابط با اسراییل را نخواهد رفت. با اینکه برخی ناظران معتقدند ریاض بالاخره در این مسیر گام خواهد نهاد.

اما از سوی دیگر، محمد بن سلمان ولیعهد قدرتمند این کشور تلاش دارد باورهای قدیمی و محافظه‌کارانه در این کشور در مورد یهودیان و مسیحیان را از میان بردارد و به جامعه هدف جدید یعنی ادیان دیگر دست یابد.

به همین خاطر بن سلمان دستور داده در کتب درسی دانش‌آموزان که در آنها یهودیان میمون و خوک نامیده شده‌اند تجدیدنظر شود. او گفته قصد دارد مبارزه با افراطی‌گری مذهبی را از مدرسه شروع کند.

دولت عربستان همچنین اعلام کرده سب و لعن ادیان دیگر در مساجد ممنوع است. لعن و نفرین یهودیان در نمازهای جمعه و جماعت در عربستان تا پیش از این موضوعی کاملاً عادی بوده است.

در اولین گام همه امامان جمعه و جماعت در مکه مکرمه شروع به شرح احادیثی از خوش‌رفتاری پیامبر اسلام با یهودیان کرده‌اند.

از سوی دیگر، محمد العیسی یکی از قدرتمندترین واعظان عربستان ماه گذشته برای شرکت در مراسم سالگرد آزادسازی اردوگاه کار اجباری آشویتز به لهستان سفر کرد. اسراییل از این اقدام او تقدیر کرد.

عرب نیوز یکی از مهمترین روزنامه‌های انگلیسی زبان در عربستان نیز امسال عید یهودیان را تبریک گفت و سردبیر این روزنامه هم گفت هدف ما ارتباط با سایر یهودیان در نقاط مختلف جهان است نه ارتباط با اسراییل.

با این اوصاف برخی ناظران و کارشناسان معتقدند که عربستان درحال آماده کردن ذهن مردم خود برای ارتباط نهایی با اسراییل است.

با این حال یک نظرسنجی تازه از انستیتو مطالعات خاور نزدیک واشنگتن حاکی از آن است که مردم عربستان با ارتباط با اسراییل مخالف هستند.

منبع خبرگزاری شفقنا
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.