پنج واقعیت دربارۀ جمعیت مسلمانان در اروپا

حملات تروریستی اسلام‌گرایان و نیز ورود هزاران مهاجر مسلمان به اروپا باعث شده است یک بار دیگر توجّه‌ها به جمعیت مسلمان این قارّه معطوف شود. در بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، بلژیک، آلمان، بریتانیا و هلند، نگرانی‌ها دربارۀ رشد جمعیت مسلمانان موجب درخواست افراد برای ایجاد محدودیت در حوزۀ مهاجرت شده است. حال در این مطلب نگاهی به جمعیت مسلمانان اروپا و سرعت رشد آن می‌اندازیم.

به گزارش دین‌آنلاین، به کمک نتایج حاصل از پژوهش‌های موسسۀ پیو، به ذکر پنج واقعیت دربارۀ مسلمانان اروپا می‌پردازیم:
در میان کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا، آلمان و فرانسه دارای بیشترین جمعیت مسلمانان هستند. تا سال 2010، 4/8 میلیون مسلمان (5/8% کل جمعیت کشور) در آلمان و 4/7 میلیون مسلمان در فرانسه (7/5% جمعیت این کشور) زندگی می‌کردند. اما در اروپا بیشترین جمعیت مسلمانان (14 میلیون مسلمان-10% جمعیت روسیه) را در کشور روسیه مشاهده می‌کنیم.
   جمعیت مسلمانان در اروپا پیوسته رو به افزایش است. در سال 1990 نسبت مسلمانان اروپا 4% بود و در سال 2010 به 6% رسید. انتظار می‌رود این روال تا سال 2030 ادامه داشته باشد و به 8% برسد.
مسلمانان اروپا از غیرمسلمانان جوان‌تر هستند. در سال 2010 متوسط سنّ مسلمانان اروپا 32 سال بود، یعنی 8 سال جوان‌تر از متوسط سنّ مردم اروپا که 40 سال است. اما متوسط سنّ افراد بی‌دین در اروپا، از جمله ملحدین و لاادریون 37 سال بود. متوسط سنّ مسیحیان اروپا نیز 42 سال بود.

در اروپا نگرش‌های متفاوتی نسبت به مسلمانان وجود دارد. براساس یکی از پژوهش‌های مؤسسۀ پیو که در سال 2015 صورت گرفت، در شرق و جنوب اروپا، دیدگاه‌هایی منفی راجع به مسلمانان رواج دارد. اما اکثر مردم انگلیس، آلمان، فرانسه، سوئد و هلند دیدگاه مثبتی دربارۀ مسلمانان داشتند. دیدگاه مردم اروپا نسبت به مسلمانان با ایدئولوژی سیاسی آنها در ارتباط است. 47% آلمانی‌های عضو حزب راست دیدگاه مثبتی راجع به مسلمانان دارند، اما از حزب چپ تنها 17% دربارۀ مسلمانان مثبت فکر می‌کنند. در ایتالیا و یونان نیز تفاوت دیدگاه‌ها بین حزب راست و چپ تقریباً 30% است.


 
   تا سال  2010 حدود 13 میلیون مهاجر مسلمان در کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا وجود داشت. جمعیت مسلمانان آلمان که در خارج از این کشور به دنیا آمده‌اند عمدتاً متشکل از مهاجرین اهل ترکیه است، در مرتبۀ بعد نیز مسلمانان کوزوو، عراق، بوسنی هرزگوین و مراکش قرار دارند. حدود سه میلیون مسلمان خارجی فرانسه نیز عمدتاً اهل مستعمره‌های سابق فرانسه، یعنی الجزیره، مراکش و تونس هستند.
مطالب مرتبط
منتشرشده: ۱
  1. با تشکر از مطالب مفید سایت
    این مطلب مربوط به سال 2015 بوده و ظاهرا کمی دیر ترجمه شده است! همچنین لازم به ذکر است که مطلب مذکور در سایت مرکز پژوهشی جامعه المصطفی مشهد در همان تاریخ منتشر شده است!

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.