سریال‌های غربی و مسلمانان در حاشیه

تحقیقی که به تازگی از سوی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی منتشر شده، نشان می‌دهد مسلمانان در سریال‌های پربیننده کشورهای آمریکا، انگلیس، استرالیا و نیوزیلند در حاشیه قرار دارند.

به گزارش آناتولی، بر اساس مطالعه‌ای که روز چهارشنبه توسط دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC) منتشر شد، شخصیت‌های مسلمان در برنامه‌های تلویزیونی چهار کشور آمریکا، انگلیس، نیوزیلند و استرالیا عملاً در سایه هستند.

این گزارش ۲۰۰ سریال تلویزیونی برتر در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ که در ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا و نیوزلند پخش شده را بررسی کرده و نتیجه این گزارش نشان می‌دهد که بازیگران مسلمان عمدتاً در برنامه‌های تلویزیونی عامه‌پسند غایب هستند.

الباب خان، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: اگر چه مسلمانان ۲۵ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، اما تنها ۱,۱ درصد از شخصیت‌های سریال‌های تلویزیونی را شامل می‌شدندند. این به معنای حذف مسلمانان و یک توهین است و پتانسیل ایجاد آسیب در دنیای واقعی را برای مخاطبان، به ویژه مسلمانانی که ممکن است قربانی تعصب، تبعیض و حتی خشونت باشند بالا می‌برد.

مطالعه USC نزدیک به ۹۰۰۰ بازیگر را بررسی کرد و نشان داد که نسبت شخصیت‌های غیر مسلمان به شخصیت‌های مسلمان ۹۰ به یک است.

همچنین مشخص شد که ۸۷ درصد از سریال‌هایی که مورد بررسی قرار گرفتند هیچ شخصیت مسلمانی نداشتند و حدود ۸ درصد از برنامه‌ها تنها یک بازیگر مسلمان داشتند. علاوه بر این، شخصیت‌های مسلمان این سریال‌ها در طول زمان تغییر مثبتی نمی‌کردند و هیچ شخصیت مسلمانی در برنامه‌های مورد مطالعه از سال۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ اضافه نشده است.

ریز احمد بازیگر مسلمان آمریکایی و مدیر شرکت تولید فیلم Left Handed Films در بیانیه‌ای گفت: این تحقیق برای مسلمانان این پیام را می‌فرستد که آنها به جامعه تعلق ندارند یا کم اهمیت هستند.

احمد ادامه داد: نمایش‌های تلویزیونی داستان‌هایی هستند که ما به خانه‌هایمان می‌آوریم. آنها نقش مهمی در شکل‌دهی نحوه درک ما از جهان، یکدیگر و جایگاهمان دارند. این مطالعه به ما یادآوری می‌کند که وقتی صحبت از تصویر مسلمانان به میان می‌آید، ما همچنان یک رویه حاوی کلیشه‌ها و پاک کردن واقعیت‌ها را شاهد هستیم.

بر اساس این مطالعه، نزدیک به یک سوم شخصیت‌های مسلمان در برنامه‌های تلویزیونی به‌عنوان مجرمان خشونت‌آمیز به تصویر کشیده شدند و تقریباً ۴۰ درصد آنها هدف حملات خشونت‌آمیز بودند. ۳۷,۲ درصد از شخصیت‌های مسلمان به عنوان جنایتکار و تنها ۱۵.۷ درصد آنها در نیروی پلیس کار می‌کردند.

این مطالعه همچنین نشان داد که شخصیت‌های زن مسلمان اغلب به عنوان افرادی ترسناک و مطیع همتایان مرد خود در سریال‌ها معرفی می‌شوند.
احمد گفت: شبکه‌ها و سرویس‌های پخش باید مسئولیت خود را بپذیرند تا مطمئن شوند مسلمانان با هر پیشینه‌ای در برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه مردم حضور دارند. عاقلانه این است که از این فرصت برای برقراری با مخاطبان جهانی مسلمان، نه فقط به عنوان بخشی از یک امر گذرا ، بلکه به عنوان یک تغییر قاطع به سمت مشارکت فراگیر مسلمانان استفاده کنند.

منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
منتشرشده: ۱
  1. حسین

    مگه سهم غیرمسلمانان در سریال‌های کشورهای اسلامی چقدره؟

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.