چرا رهبران دینی نباید نامزد خاصی را توصیه کنند؟

رابی دیوید والپ

تقریباً هرروز از من پرسیده می‌شود که از کدام نامزد انتخاباتی حمایت کرده‌ام و کدام را به جماعت دین‌داران توصیه می‌کنم. من در جواب می‌گویم که نه‌تنها این کاری احمقانه است، بلکه موجب به خطرافتادن وضعیت معاف از مالیات کنیسه‌ام خواهد شد.

دونالد ترامپ از تغییر متمم جانسون دفاع می‌کند که در آن عبادتگاه‌ها [که معاف از مالیات هستند] از حمایت یا عدم‌حمایت از نامزدهای خاص یا احزاب سیاسی منع شده‌اند [تصویب‌شده در 1954 میلادی].

برخی از روحانیان احساس می‌کنند که این محدودیتی غیرمنصفانه است. آن‌ها بر این باورند که باید از امکان جانبداری از نامزدها یا احزابی که توصیه می‌کنند برخوردار باشند و از احتمال فسخ وضعیت معاف از مالیات خود رنجیده‌خاطرند.

به‌عنوان خاخام کنیسه‌ای که دربرگیرنده افرادی با نظریات سیاسی گوناگون است می‌گویم که این پرسش موضوع خوبی برای تفکر است. روحانیان در دفاع از موضوعاتی خاص مجازند؛ بسیاری از آنها درباره سقط‌جنین یا حقوق بشر برای‌مثال موضع‌گیری می‌کنند، اما آنها نمی‌توانند از نامزد یا حزب خاصی حمایت کنند. به نظرم این قانونی خردمندانه و سودمند است.

پرسش‌های مختلفی درباره چگونگی حمایت وجود دارد؛ می‌توان پولی را که از معافیت مالیاتی نصیب نهادهای دینی می‌شود به سمت نامزدی خاص هدایت کرد یا از سازمان‌های دینی برای لابی‌گری استفاده نمود؟ اما جدای از چنین موضوعاتی، سه دلیل اساسی‌تر وجود دارد که چرا متمم جانسون برای دین و نیز برای کشور خوب است.

  • سیاست می‌تواند حیات دینی را منحرف و آشفته کند

به‌عنوان یک خاخام یا کشیش یا روحانی، هرچه بیشتر درگیر سیاست شوید رغبت کمتری به ایجاد رابطه و شناخت عمیق و همدلانه با مردم خواهید داشت. سیاست می‌تواند موجب شود تا مردم باکسی که عقاید سیاسی مخالف دارد و در پی برگزاری مراسم ازدواج یا خاک‌سپاری همراه با آیین‌های مذهبی است رفتار بدی داشته باشند.

این موضوع در مورد مشورت‌خواهی هم رخ می‌دهد. بیشتر حیات دینی در فضاهای کوچک شکل می‌گیرد؛ ما در این فضا به دیگران توجه می‌کنیم و موجبات تسلی و آرامش آنها هستیم. ما با هم نماز می‌خوانیم و در مراسم و آیین‌ها شرکت می‌جوییم. گم‌شدن و سرگردانی در مشاجرات فضاهای بزرگ چونان یک تراژدی برای اجتماعات دین‌داران است.

  • اهداف می‌توانند شفاف باشند؛ نامزدها ندرتاً چنینند

وقتی به‌عنوان یک رهبر دینی با یک شخص ارتباط برقرار می‌کنید، در همه مسائلش درگیر می‌شوید. هیچ راهی وجود ندارد که “بیرون از گود” بمانید. حیات سیاسی آشفته است.

خوش‌نیت‌ترین سیاستمداران هم در طول مبارزات انتخاباتی دست به اعمالی می‌زنند که قابل پیش‌بینی و تصور نیست. شما می‌توانید هدفی را دنبال کنید و اگر جناح‌های سیاسی تغییر کردند همچنان هدف خود را پی بگیرید، حتی اگر نیاز باشد حزب یا سیاستمدار خود را تغییر دهید. شما از یک اصل جانبداری می‌کنید نه از یک شخص.

  • دین، مأمنی در این جهان است

در خیابان، روزنامه و اداره، مردم بحث‌های سیاسی را پی می‌گیرند. آن‌چنان‌که شایسته نام عبادتگاه به‌عنوان مکانی برای عبادت است، یک عبادتگاه باید دور از قیل‌وقال بحث‌ها باشد.
متمم جانسون بیشتر از آنکه محدودیتی بر دین باشد در دفاع از انسجام و یکپارچگی است. به‌خاطر جامعه و به‌خاطر ایمان، در نگهداشت این متمم بکوشیم.

 

منبع: تایم

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.