تهران به فقر مسجد مبتلاست

اعتماد در شماره امروز درباره دیدار فائزه هاشمی با جمعی از بهاییان نوشته و در کنار گزارشی از نشست به‌کارگیری نظریات تاریخی فوکو در ایران، به فقر تهران از لحاظ مسجد اشاره کرده است.

فائزه هاشمی و بهایی که دردسرساز شد
روزنامه اعتماد که دیدار فائزه هاشمی با چند بهایی را از قول آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به عنوان «اشتباهی بد» توصیف کرده و با تبری جستن همیشگی از آن فرقه، خواستار تصحیح و جبران آن شده است، یادداشت «علی شکوهی» با عنوان «باز هم تحمیل هزینه از سر بی‌تدبیری» را در صفحه 16 منتشر ساخته و با تقبیح آن دیدار، سخن رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را در مخالفت با آن، آرامش بخش و بجا توصیف نموده است.
 
او که معتقد است بهاییت، نه یک دین، نه یک مذهب و نه جریانی اجتماعی ملی است، آنان را  فرقه‌ای تاسیس شده با توطئه خارجی توصیف کرده و نوشته است: «بخشی از بهاییان به دستور بیت‌العدل مستقر در «حیفا»ی اسراییل، بهره‌مندی خود از حقوق شهروندی ایران را منوط کرده‌اند به پذیرش بهاییت به عنوان «دین» و این دوره از حیات خود را «انکشاف» نام نهاده‌اند. این رفتار کاملا سیاسی و تبلیغاتی است و مغایر است با رویه بیت‌العدل در دوران پهلوی که با وجود حضور بهاییان در سطوح عالی حکومت ایران، بر کتمان دین تاکید می‌کرد.»
 
 
استفاده ابزاری از خانواده‌های شهدا برای تعطیلی کنسرت ها
سرمقاله امروز اعتماد از مستندات لغو کنسرت یکی از هنرمندان ایرانی در نیشابور پرسیده و با اشاره به رعایت چارچوب قوانین جاری کشور توسط برگزارکنندگان، لغو کنسرت ها را عملی غیرقانونی به شمار آورده است.
 
نگارنده نقض قانون را زیر سوال بردن اعتبار و مشروعیت یک ساختار دانسته و از سوی دیگر، پنهان شدن پشت گزاره‌هایی همچون ناراحتی خانواده‌های شهدا را نه تنها به لحاظ حقوقی موجه ندانسته، بلکه آن را استفاده ابزاری از این افراد توصیف نموده است.
 
 
دادستان تهران: ریختن آبروی افراد بدون مجوز قانونی جرم است
روزنامه اعتماد در صفحه 2 از دعوت مینو خالقی به دادسرا در خصوص ادعای بازنشر شدن تصاویر او از صفحه فردی ضد انقلاب نوشته و از قول دادستان تهران، انتشار تصاویر زن مسلمان بدون پوشش مناسب در فضای مجازی را فاقد توجیه دانسته است.
 
جعفری دولت‌آبادی با اشاره به اقداماتی که طی چند روز اخیر برای تعقیب انتشاردهندگان تصاویر مینو خالقی در فضای مجازی از سوی مرجع قضایی صورت گرفته، می‌گوید: «تعقیب انتشاردهندگان تصاویر مینو خالقی در فضای مجازی، در راستای وظیفه‌ دادستان در رسیدگی به جرایم، حفظ حرمت زن مسلمان و حریم خصوصی افراد بوده است».
 
 
تهران به  فقر مسجد مبتلاست
اعتماد در صفحه 13 از قول حجت‌الاسلام‌ صادق‌زاده، رییس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران در یک نشست خبری، از فعالیت ١٩۶۴ مسجد در تهران و کمبود 4 هزار مسجد در این شهر نوشته و آورده است: «سال گذشته تنها برای برپایی برنامه‌های مناسبتی در مساجد تهران، بیش از ۴۴ میلیارد تومان به مساجد کمک شده و برای احداث مساجد در سال ٩۴ بالغ بر ٣۶٠ میلیارد تومان هزینه در نظر گرفته شده بود.»
 

 صادق‌زاده در مورد طرح تکریم بانوان و احداث مراکز تفریحی ویژه آنها گفته است: «ما این طرح را تهیه نکرده‌ایم ولی کلا با آن موافقیم. ضمن اینکه انجام چنین اقدام‌هایی نباید به تفکیک جنسیتی تعبیر شود، بلکه اینها اقدام‌هایی است برای بانوان شهر تا در محیط‌هایی آرام‌تر و امن‌تر، تفریح و ورزش کنند یا راحت‌تر و بدون دغدغه در سطح شهر تردد داشته باشند.»
 
 
 معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری: مساله فلسطین مساله مشترک تمام ادیان الهی است
اعتماد در صفحه 6 از پیام سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله به کنفرانسی «همصدا با اقصی» و سخنرانی شمار دیگری از شخصیت ها در این همایش نوشته است.
 
سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله در این پیام با اشاره به شانه خالی کردن بیشتر کشورهای عربی و اسلامی و حتی برخی جنبش‌های مذهبی و اسلامی جهان عرب از مسوولیت در قبال مسجدالاقصی، نوشته است: «برخی از کشورهای عربی و اسلامی اعتقاد ندارند که وظیفه شرعی و واجب دینی نسبت به مساله فلسطین دارند. امروزه به جای اینکه همه تلاش‌ها برای پیروزی ملت مظلوم فلسطین باشد تلاش‌ها و کوشش‌ها برای ایجاد دفع فتنه‌های طایفه‌ای و مذهبی انجام می‌شود و این از خطرهای بزرگی است که امت اسلام را تهدید می‌کند.»

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی نیز در سخنان خود، فلسطین را مساله نخست جهان اسلام دانسته و افزود: «در صحنه عمل و در جریان وضعیتی که در فلسطین پدید آمده، یک آزمایشگاه بزرگ برای بررسی صحت و سقم ادعاهای حقوق بشری کشورهای سلطه‌گر به وجود آمده است.»
 
پس از سخنرانی زهرا مصطفوی، دبیرکل اتحادیه بین‌المللی سازمان‌های غیر دولتی حامی حقوق ملت فلسطین، حجت‌الاسلام قمی معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری نیز در سخنانی به اهمیت موضوع فلسطین تاکید کرده و گفته است: «مساله فلسطین نه تنها جهان اسلام بلکه مساله مشترک تمام ادیان الهی است یا به عبارت دیگر مساله کل بشریت است.»
 
 
تکلیف حج امسال هنوز روشن نیست
روزنامه اعتماد در صفحه 13 بیانیه سازمان حج و زیارت در خصوص حج تمتع سال ٩۵ را به چاپ رسانده و به عنوان بخشی از پاسخ وزارت حج عربستان درباره موضوع حج آورده است: «هیات مذاکره‌کننده ایران حاضر نشد صورت جلسه مذاکرات را امضا کند. ما مانع ورود هیچ مسلمانی به سرزمین‌های مقدس برای انجام مناسک حج تا زمانی‌ که آنها مطابق با قوانین رفتار کنند، نخواهیم شد و پادشاهی و مردم عربستان از ورود تمام حجاج از سراسر جهان استقبال می‌کند.»
 
سازمان حج و زیارت کشورمان نیز در بیانیه‌ خود، خواستار ایجاد زمینه مناسب برای  اعزام حجاج ایرانی و روشن شدن دو نکته شده است: چگونگی صدور روادید حجاج ایرانی با توجه به قطع روابط سیاسی دو جانبه از سوی عربستان و انتقال حجاج ایرانی توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و هواپیمایی سعودی طبق سنوات گذشته.
 
 
بلای فوکو بر ما و بلای ما برای فوکو
این روزنامه در صفحه 7 گزارش محسن آزموده از «نشست به‌کارگیری نظریات تاریخی فوکو در ایران» را ارائه کرده و زیر عنوان «فوکو کجا شکست می‌خورد؟» نوشته است: «دلایل متعددی(جامعه شناختی، تاریخی و حتی فلسفی) می‌توان برای اقبال به اندیشه‌های او از سوی ایرانیان بر شمرد. با این همه همواره این پرسش مطرح است که آیا این رجوع چند باره به لحاظ علمی مشروع است یا نه؟»

مهدی یوسفی به عنوان یک پژوهشگر علوم اجتماعی معتقد است «فوکو از نظر روشی در برابر ما می‌ایستد» و از ممکن نبودن بهره گیری عام از نظریه فوکو برای حل مسائل ایران سخن گفته است.

او با اشاره به تلاشش در پایان نامه خود برای نشان دادن بلایی که در ایران بر بر سر فوکو آورده شده و بلایی که فوکو بر سر ما آورده است، او را همچنان بلیتی دانسته که با او می‌توانیم به فضای روشنفکری و آکادمیک راه پیدا کنیم و بعد از این راهیابی دیگر با آن بلیت کار نداریم.
 

مهدی یوسفی در ادامه به فرازهایی با این عناوین پرداخته است: «فهم متعارف: باستان‌شناسی در برابر تبارشناسی»، «نظریه سیار ادوارد سعید»، «پروژه فوکو»، «از عصر سند تا عصر یادبود»، «مشکل تاریخ‌نگاری ایرانی»، «گسست: فوکو در برابر هگل»، «فرضیه سکون: بنیاد خیالی تاریخ‌نگاری ایرانی»، «امتناع مبتنی بر خیال» و «فوکو کجا شکست می‌خورد؟»
 
ابراهیم توفیق جامعه‌شناس و پژوهشگر نیز در سخنان خود در این نشست، با طرح این سوال که «آیا می‌توان یک اندیشمند را در کلیت آن به کار بست؟»، از مشکل شدن کار با یک نظریه سیار گفته و بر این باور است که «در از هر متفکری می‌توان برای اهداف پژوهشی استفاده کرد اما آنچه فوکو را در مقایسه با سایر اندیشمندان چون هگل و مارکس و… خاص می‌کند، این است که او واکنشی در برابر این به کاربستن دارد که او را از سایرین متفاوت می‌کند یعنی انگار در فوکو چیزی وجود دارد که بلایی را که می‌توان به راحتی سر هگل و مارکس و پارسونز و… آورد، بر سر او نمی‌توان آورد.

 
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
 
صالح زمانی پژوهشگر دانشگاه بروکسل: جامعه‌شناسی بیش از یک دهه است که به طور سیستماتیک در حال زنده به گور شدن است و جامعه‌شناسان بیش از همه در این جنایت سهیم هستند بنابراین هشدار این نوشتار به جامعه‌شناسان است که در برابر چشمان‌شان جامعه‌شناسی را به استهزا گرفته‌اند.
 

دادستان عمومی و انقلاب تهران: ظرف دو سال گذشته در حوزه مبارزه با آرایشگاه‌ها و مزون‌های مرتبط با مدلینگ، دو پرونده عنکبوت یک و عنکبوت دو توسط سرپرست دادسرای جرایم رایانه‌ای و همکاران‌مان کلید خورد، حدود ۵٠ آرایشگاه، ۵٠ مزون و ۵٠ آتلیه عکاسی تحت شاخه اطلاعاتی و قضایی درآمدند ودستگیری‌هایی انجام و صفحات زیادی بسته شد.
 
 
سرلشکر فیروزآبادی: غرب بیماری مزمنی در بدنه روشنفکری کشور برای جدایی از روحانیت ایجاد کرده است.
 
 
 کاظم صدیقی، امام جمعه تهران: اختلاط دختر و پسر در دانشگاه‌ها تجاوز فرهنگی و یک غارت است.
 
 
 

اعتماد در شماره امروز درباره دیدار فائزه هاشمی با جمعی از بهاییان نوشته و در کنار گزارشی از نشست به‌کارگیری نظریات تاریخی فوکو در ایران، به فقر تهران از لحاظ مسجد اشاره کرده است.مرور مطبوعات/ ‌دو‌شنبه‌ 27 اردیبهشت / روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.