رئیس اسبق کمیسیون اصل ٩٠: برخی کارها در ۳۷ سال گذشته سبب لجاجت جامعه شده است

شرق در این شماره، یادداشت‌ها و گزارشی درباره طرح کنترل نامحسوس اخلاقی منتشر ساخته و در کنار انعکاس نکوداشت تنها زن حاضر در مجلس خبرگان قانون اساسی، به روایت «همایش سعدی و کنفوسیوس» پرداخته است.

رئیس اسبق کمیسیون اصل ٩٠: برخی کارها در 37 سال گذشته سبب لجاجت جامعه شده است
شرق در صفحه 1 یادداشت حسین انصاری‌راد، رئیس کمیسیون اصل ٩٠ مجلس ششم با عنوان «پرهیز از تجسس در امور مردم» را منتشر ساخته و ضمن اشاره به ممنوعیت تفتیش عقاید و واکاوی زندگی خصوصی افراد در قانون اساسی و روایات وارده از معصومین(ع) و آیات قرآن، درباره تنها تفتیش مجاز نوشته است: «فقط در یک مورد، امکان تجسس داده شده و آن اینکه مثلا نیرویی مثل داعش که در غرب کشور به‌دنبال آن است که اگر فرصتی پیدا کند دست به ترور بزند و آن هم به شکلی کاملا حساس و با درنظرگرفتن حقوق مردم، برعهده دستگاه‌های امنیتی و وزارت اطلاعات گذاشته شده است که ناامنی را به‌گونه‌ای کشف کنند که صدمه‌ای به حقوق جامعه وارد نشود و اختلال در زندگی مردم پدید نیاید.»
 
این نماینده اسبق مجلس، ماموریت افرادی از طرف پلیس برای اطلاع از عملکرد مردم در خودرو و کوی و برزن را از مصادیق قطعی تجسس دانسته و بر این باور است که این موضوع می‌تواند امنیت در جامعه را مختل کرده و به ضد خود بدل گردد. 
 
او در کنار اشاره به بخشی از فرمان هشت‌ماده‌ای مشهور بنیان‌گذار فقید جمهوری اسلامی در دفاع از حریم مردم، شرط «امکان» و «عدم استلزام مفسده» را در تحقق وجوب یک تکلیف بر فرد یا دولت، یادآوری کرده و برخی امور صورت گرفته در 37 سال گذشته را مسبب لجاجت جامعه و تغییر نگاه بخش‌هایی از آن به  ارزش‌ها دانسته است.
 
 

 
هفت هزار مأمور پلیس امنیت اخلاقی به دنبال کشف حجاب کنندگان تهرانی‌
روزنامه شرق در صفحه 1 خبر از آغاز فعالیت ٧هزار مأمور نامحسوس پلیس امنیت اخلاقی در تهران داده و از قول سردار حسین ساجدی‌نیا، رئیس پلیس پایتخت در مراسم آغاز به کار این گشت نوشته است: «این افراد در صورت مشاهده موارد ناهنجاری همچون مزاحمت برای نوامیس، آلودگی صوتی، کشف حجاب در خودرو و انجام حرکات نمایشی در خیابان، شماره پلاک خودرو را برداشته و از طریق سامانه پیامکی به مرکز پلیس امنیت اخلاقی اطلاع می‌دهند، سپس از سوی پلیس امنیت با این افراد تماس گرفته و از آنان خواسته می‌شود که در موعد تعیین‌شده به پلیس مراجعه کنند.»
 

او با اشاره به راهکارهایی از قبیل «مراجعه پلیس به منازل»، «ثبت تخلف سرنشین خودرو در فهرست افراد خاطی و برخورد به هنگام نقل‌وانتقال پلاک خودرو» و  «برخورد در زمان دریافت خدمات برای خودرو» در مورد کسانی که در این طرح از دستور پلیس سرپیچی کنند، گفته است: « آموزش‌های لازم به این هفت‌هزار نیروی نامحسوس داده شده و آنها به‌عنوان پلیس و ضابط قضائی شناخته می‌شوند اما به‌طور مستقیم حق برخورد با شهروندان را نداشته و تنها اطلاعات را به پلیس امنیت منتقل خواهند کرد.»
 
 

شرق در همین رابطه، یادداشت  بهمن کشاورز، حقوق‌دان با عنوان «ابعاد حقوقی پلیس نامحسوس» را نیز به چاپ رسانده و در آن با اشاره به مصادیق ضابط دادگستری حسب قانون، از عدم وجود و تعریف چیزی به اسم پلیس نامحسوس سخن گفته و نوشته است: «…. قانون‌گذار حتی به کارکنان وظیفه عنوان ضابط دادگستری نداده است…. مسائل مربوط به تخلفات رانندگی را شاید افرادی با آموزش کوتاه‌مدت…. تشخیص دهند، اما تشخیص سایر موارد عنوان‌شده، با مقامات قضائی است….»
 
 

ظلم و حق‌کشى و تعدى، ملیت و دین ندارند/ ما صاحبخانه‌هاى شیعه على و فاطمه شرمنده‌‌‌ایم
این روزنامه در صفحه 3 واکنش و ابراز همدردی سید‌حسن خمینی با خانواده «ستایش قریشی» دختر افغان ساکن ایران که چند روز پیش، پس از آزار و اذیت به نحوی فجیع به قتل رسید، را منتشر ساخته و به نقل از صفحه اینستاگرام او، این اتفاق را برای خانواده‌ای که در غربت زندگی می‌کند، تلخ‌تر و شکننده‌تر دانسته است.

یادگار امام در بخشی از این یادداشت نوشته است: «سربسته بگویم که ظلم، حق‌کشى، اجحاف و تعدى، ملیت و دین ندارند، هرچند شرمندگى آن براى ما صاحبخانه‌ها مى‌ماند؛ صاحبخانه‌هاى مسلمان و شیعیان على و فاطمه، همان که فرمود: «الجار ثم الدار». با خانواده «دخترکم» که مظلومانه روى در نقاب خاک کشید، همدردى مى‌کنم و براى برادران و خواهران افغان خویش که عمرى را با طعم تلخ آوارگى زیسته‌اند، یک زندگى با ثبات و آکنده از سربلندى و افتخار آرزومندم.»
 
 
 
هرکس تحمل حضور یک زن را ندارد، برود
روزنامه شرق در صفحه 3 گزارشی از برگزاری همایش «نیم‌قرن مجاهدت و اندیشه‌ورزی» برای نکوداشت «منیر گرجی» تنها زن حاضر در مجلس خبرگان قانون اساسی در محل کتابخانه ملی ایران را منتشر ساخته است.
 
«مولاوردی»، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری در سخنرانی خود با اشاره به سابقه مبارزه و آگاهی‌بخشی بانو گرجی به زنان مبارز و انقلابی گفته است: «از همان زمان، تلاش‌های استاد گرجی در ایجاد پیوند و انس با قرآن کریم و همچنین تفهیم مفاهیم قرآنی بسیار مورد توجه بود که تنها گوشه‌ای از تلاش‌های ایشان را می‌توان در کتاب «زن در آیینه جمال و جلال الهی» مشاهده کرد».

او با یادآوری اعتراض بسیاری از حاضران در مجلس خبرگان قانون اساسی با انتخاب بانو گرجی به‌عنوان تنها زن حاضر در مجلس، گفته است: «خانم گرجی در پاسخ به این اعتراض‌ها اعلام کردند که من در انجام مسئولیتی که از جانب مردم به من واگذار شده، استوار هستم و هرکس تحمل حضور یک زن را ندارد، برود.»
 

این گزارش در ادامه به انعکاس سخنرانی «سیدرضا صالحی‌امیری» رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، «معصومه ابتکار»، رئیس سازمان محیط‌ زیست و «سیدکاظم اکرمی» وزیر آموزش‌وپرورش دوران دفاع مقدس پرداخته و در بازتاب سخنان «منیر گرجی» در این همایش نوشته است: «باید ببینیم در سال‌های سپری‌شده از زمان ظهور اسلام، با خود چه کرده‌ایم و چه رفتارهایی با یکدیگر داشته‌ایم».
 
او با نکوهش تقسیم‌بندی‌های منجر به محروم‌شدن گروهی از منابع و امکانات موجود، گفته است: «شرافت انسان نزد خداوند بسیار زیاد است. باید توجه داشته باشیم که ارزش و منزلت پیامبران نزد خداوند بسیار بالاست و افراد عمل‌کننده به صحبت‌های آنها، مقامی کمتر از آنها ندارند.»
 
 
 
رئیس قوه قضاییه: نخبگان جهان اسلام، سازمان همکاری کشورهای اسلامی را اصلاح کنند
 این روزنامه در صفحه 6 سخنان آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضائی را منعکس ساخته و از قول وی، جهان امروز را بیش از هر زمان دیگری نیازمند عدالت و معنویت دانسته و گرایش به عرفان‌های کاذب را نتیجه این نیاز و البته راهی اشتباه در وصول به معنویت حقیقی قلمداد کرده است.

رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنان، جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان را افتخار جهان اسلام در مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی توصیف کرده و گفته است: «کشوری مانند عربستان با کارنامه سیاه تجاوز به یمن و کشتار کودکان و زنان بی‌گناه حق اظهارنظر درباره ایران را ندارد و امیدواریم در دوره‌های آینده با توصیه دولتمردان و فشار نخبگان جهان اسلام، سازمان همکاری کشورهای اسلامی رویه خود را اصلاح کند و به اصول خود در دفاع از کشورهای اسلامی در مقابله با رژیم صهیونیستی بازگردد».
 
 
 
کنفوسیوس و سعدی، دو پنجره‌ اخلاقی
روزنامه شرق در صفحه 14 به انعکاس برگزاری همایش سعدی و کنفوسیوس در مرکز فرهنگی شهرکتاب پرداخته و از قول ضیاء موحد، زیر عنوان «کنفوسیوس و سعدی: دو پنجره‌ اخلاقی- رفتاری به جهان» نوشته است: «اخلاق و آداب و موسیقی ازجمله مباحثی است که دیدگاه سعدی و کنفوسیوس درباره‌ آنها یکسان است و درباره‌ اخلاق و آداب آنچه از کنفوسیوس در دست داریم، مجموعه‌ برگزیده‌ای است از کلمات قصار که منسوب به اوست؛ آنها بی ‌هیچ نظم و ترتیب معینی دنبال هم آمده‌اند. نظیر این منتخبات باب هشتم گلستان سعدی است که اغلب کلمات قصار است که مانند آنها را در هفت باب دیگر گلستان و باب‌های بوستان هم می‌توان یافت.»

او در ادامه با برشمردن «نکوهش تظاهر به عمل اخلاقی به قصد عمل غیراخلاقی» و «جلب اعتماد مردم بنا بر فلسفه‌ سیاسی مشترک» به عنوان مشابهت‌های نگاه سعدی و کنفوسیوس، «نصیحت و تحکیم اخلاق و اوامر و نواهی رفتاری و سیاسی» را نیز از قبیل این مشترکات برشمرده و گفته است: «نکته اینجاست که آبشخور این مباحث در سعدی، دینی و مبتنی بر قرآن و سنت است و در کنفوسیوس عقلانی و فلسفی است.»

موحد سپس به شرح و تبیین موسیقی از نظرگاه سعدی و کنفوسیوس پرداخته و گفته است: «کنفوسیوس از موسیقی آن نظمی را اراده می‌کند که در قواعد رفتار است. برای او موسیقی محور نظم و انتظام زندگی است و معتقد است کسی که موسیقی را در می‌یابد، با آن به رموز اخلاقی پی می‌برد و این با معنایی که سعدی در فرهنگ اسلامی در پی تثبیت آن است، تفاوت دارد.»
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
یادداشت غلامعباس توسلی به مناسبت اعلام آمادگی محمدرضا شفیعی‌کدکنی برای برگشتن به دانشگاه: باید مردان بزرگی مثل شفیعی‌کدکنی در دانشگاه‌ها حرف بزنند و حرفشان شنیده شود؛ چون باید بدانیم همین انسان‌ها سرمایه کشورمان هستند و ایمان داشته باشیم هرچه برای این مردان انجام داده‌ایم، برای دانش، فرهنگ و جامعه‌مان بوده است.
 
 
حدادعادل: تا دینار آخر پولی که به بنیاد سعدی داده شده است را حساب پس می‌دهم./ وظیفه بنیاد سعدی آموزش و گسترش زبان فارسی در جهان است…. هفت‌میلیارد که هیچ ٧٠‌میلیارد هم اگر ما برای آموزش زبان فارسی در جهان بگذاریم کم است.
 
 
سرلشکر رحیم صفوی، دستیار عالی رهبر انقلاب: سعودی‌ها با درک ضعف نظام سیاسی قدرت مطلقه پادشاهی و چالش‌های درونی طیف شاهزادگان جوان، می‌خواهند فرار به جلو انجام دهند؛ در‌حالی‌که ذات نظام سیاسی آنها فاقد مشروعیت و دموکراسی است.
 
 
سردار احمد وحیدی، وزیر سابق دفاع: حضرت آقا زمانی موضوع مسلح‌شدن کرانه باختری را فرمودند که هنوز انتفاضه سوم شکل نگرفته بود و این نشان‌دهنده قدرت و دقت در تحلیل توسط ایشان است./ کشورهایی که باید به تقویت مقاومت کمک کنند، پول‌هایشان را صرف کشتار مسلمانان در یمن و سوریه و عراق کردند درحالی‌که اگر یک‌‌صدم این پول‌ها را به فلسطینی‌ها می‌دادند، تأمین سلاح در کرانه باختری خیلی هم راحت بود.
 

شرق در این شماره، یادداشت‌ها و گزارشی درباره طرح کنترل نامحسوس اخلاقی منتشر ساخته و در کنار انعکاس نکوداشت تنها زن حاضر در مجلس خبرگان قانون اساسی، به روایت «همایش سعدی و کنفوسیوس» پرداخته است.مرور مطبوعات/ ‌‌سه‌شنبه‌ 31 فروردین / روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.