آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی: سوءبرداشت‌ها عامل محرومیت زنان مسلمان از ارث است

شرق در آخرین شماره هفته به انعکاس سخنان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در خصوص حق الناس و حقوق زنان پرداخته و در کنار گمانه زنی های صلاحیت سیدحسن خمینی برای انتخابات خبرگان، به مرور تجربه‌های سه زن در مسیر فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی پرداخته است.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی: سوءبرداشت‌ها، زنان مسلمان و مظلوم را حتی از ارث محروم کرد
روزنامه شرق در صفحه 6 از قول آیت الله هاشمی‌رفسنجانی، تجسس در زندگی مردم را مصداق رذیلت‌های اخلاقی در دین اسلام دانسته و با اشاره به صراحت قرآنی «و لاتجسسوا» گفت: «امام(ره) به‌صراحت از تجسس در زندگی مردم، افشای اسرار خانوادگی آنها و ایجاد ناامنی در جامعه تبری می‌جست و مسئولان را از انجام چنین اقداماتی برحذر می‌داشت».

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با تشریح تفاوت ها و تأثیرات رفتارهای فردی و خانوادگی با آنچه به جامعه مربوط می‌شود، گفت: «مسائلی بین انسان و خداست و گفت‌وگوهایی در خانواده‌ها انجام می‌شود که به دیگران مربوط نمی‌شود و رفتار و گفتار انسان اگر جامعه را فاسد کند، گناه است که البته تشخیص این امور، خیلی ظرافت و دقت می‌خواهد».
 
به گزارش این روزنامه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مظلومیت زنان مسلمان در طول تاریخ اسلام، سوءبرداشت‌ها را عاملی برای محرومیت بانوان از ارث دانسته و نام‌نویسی بسیاری از خانم‌ها برای انتخابات، حتی انتخابات مجلس خبرگان را نشانه عزم آنها برای دخالت در مسائل اساسی کشور توصیف نمود.

 مشاور آیت الله هاشمی: اعدام شیخ نمر حتی مخالف قوانین کشورهای غیراسلامی بود
این روزنامه در صفحه 3 یادداشتی از غلامعلی رجایی با عنوان «شولای شهادت بر قامت شیخ النمر» را منتشر ساخته و اظهار امیدواری کرده این شهادت، نقطه عطفی در خیزش و آگاهی شیعیان سعودی و اهل سنت منصف حجاز باشد.
 
وی این اعدام را مخالف احکام مقدس اسلام و حتی قوانین کشورهای غیراسلامی دانسته و از آن به عنوان «نوعی رسوایی جهانی ابدی» یاد کرده است.
 
شرق از قول رجایی به تلاش آیت‌الله هاشمی درجهت آزادی و عدم‌اجرای حکم اعدام شیخ شهید پرداخته و نوشته است: «اساسا به توصیه ایشان بود که ملک عبدالله، پادشاه سابق عربستان، دستور توقف ادامه این حکم را داد و فقط شیخ را در زندان نگه داشت و شاید اگر زنده می‌ماند، وی را آزاد می‌کرد.»
 
 احتمالات پیش‌روی سیدحسن
روزنامه شرق در صفحه 3 در گزارشی با عنوان «احتمالات پیش‌روی سیدحسن» به خبرها و تحلیل‌هایی پیرامون عدم شرکت او در آزمون اجتهاد پرداخته و با اشاره به گفته‌های «آیت الله مومن»، «یکی از حقودان‌ها» و «سخنگوی شورای نگهبان» در این خصوص، کفه ترازو را به نفع لزوم شرکت یادگار امام در آن امتحان ارزیابی کرده است.
 
این روزنامه در ادامه، سابقه «تدریس 26 ساله در حوزه»، «تدریس در مقطع دکترا در دانشگاه‌های قم و تهران» و دریافت «اجازه اجتهاد از سوی آیت‌الله وحید‌خراسانی و برخی دیگر از علما» را از دلایل تصدیق اجتهاد سیدحسن خمینی قلمداد کرده است.
 
شرق در فراز پایانی گزارش به راه‌های دیگری برای احراز صلاحیت داوطلبان اشاره کرده و از قول محسن رهامی، مسئول کمیته رایزنی و حقوقی و تعامل مجمع شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفته است: «راه‌های دیگری از جمله بررسی کتاب‌ها و تألیف‌های نامزدها و همچنین کلاس‌های درس‌ آنها به‌عنوان مجتهد وجود دارد و شرکت در امتحان تنها یکی از راه‌های احراز اجتهاد است….»
           
 تجربه‌های زنانه از کسب قدرت سیاسی
شرق در صفحه 12 در گزارشی به قلم مهسا علی‌بیگی به بررسی «تجربه‌های زنانه از کسب قدرت سیاسی» پرداخته و به فعالیت های زنانی چون «حمیرا ریگی»، اولین فرماندار زن اهل سنت در دولت یازدهم، «شهناز رمارم»، عضو هیأت‌رئیسه شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان و «مهرنوش نجفی‌راغب»، از جوان‌ترین زنان عضو شورای اسلامی شهر در همدان اشاره کرده است. او در روایت حضور این سه زن در نشست «تلاش زنان برای تغییر چهره مردانه سیاست» نوشته است:
حمیرا ریگی، اولین زنی بود که دولت یازدهم حکم فرمانداری‌اش را برای شهر قصرقند در جنوب استان سیستان‌وبلوچستان امضا کرد. او یک زن بلوچ و اهل سنت است…

او می گوید: «زمانی که بخشدار بودم، وقتی به مدارس دخترانه سر می‌زدیم، بسیاری از دختران تمایلی به ادامه تحصیل نداشتند زیرا می‌پرسیدند: برای چه باید ادامه تحصیل دهیم؟ ولی دیدن یک زن دیگر با لباس خودشان و به‌عنوان بخشدار، باعث می‌شد افق دیدشان بزرگ‌تر شود. به‌همین‌دلیل مشارکت زنان در همه عرصه‌ها مهم است…. آنچه مانع حضور زنان در عرصه‌های مختلف می‌شود، نبود شناخت کامل از اسلام ناب محمدی و نبود خودباوری در میان زنان است چون حق دادنی نیست، گرفتنی است و برای گرفتن این حق ابتدا باید توانمندی‌هایمان را به‌عنوان زن نشان دهیم و نشان دهیم با اسلام ناب محمدی و الگوی زنان صدر اسلام، می‌خواهیم وارد عرصه سیاست شویم.»

شهناز رمارم، مسئول مجمع زنان اصلاح‌طلب استان خراسان، عضو هیأت‌رئیسه شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان و عضو هیأت‌رئیسه اولین پارلمان معلمان خراسان‌رضوی است. او که کمپین «زنان به زنان رأی دهند» را در استان خراسان آغاز کرده، می گوید: «برنامه داریم نزد علمای قم برویم و در مورد فعالیت های اجتماعی زنان با آنان صحبت کنیم»

او که بزرگ‌شده مشهد است، برای رسیدن به خودباوری که از آن حرف می‌زند، مشارکت‌های زنان در طول تاریخ اسلام را الگوی خود قرار داده است. یکی از این الگوها به گفته رمارم، «زنان نوغان» است. نوغان یکی از محله‌های قدیمی مشهد است که حوالی خیابان طبرسی فعلی قرار داشت. زنان نوغان هنگامی که از شهادت امام‌رضا (ع)، باخبر شدند، از مهریه خود گذشتند تا مردان اجازه شرکت در تشییع‌جنازه حضرت را به آنها دهند.»

رمارم درباره هدف از مشارکت زنان می‌گوید: «ما برای رسیدن به توسعه، ناگزیر از حضور و مشارکت زنان هستیم. اگر پیامبر اسلام(ص) هزارو ۴٠٠ سال پیش از زنان می‌خواستند در رویدادهای اجتماعی و سیاسی مشارکت داشته باشند، به این دلیل بود که ایشان به‌دنبال توسعه در یکی از عقب‌مانده‌ترین جوامع آن زمان یعنی حجاز بودند. از سوی دیگر، اگر می‌خواهیم حقوق و مطالبات زنان به آنها داده شود باید به سمت توسعه برویم. شما در دنیا هیچ کشوری را نمی‌توانید پیدا کنید که توسعه‌یافته باشد اما بی‌توجه به مسائل زنان باشد».

مهرنوش نجفی‌راغب وقتی فقط ٢۶ سال داشت به عضویت دوره سوم شورای اسلامی شهر همدان رسید. او زمانی‌که به این سمت انتخاب شد، یک‌سال‌ونیم بیشتر از گرفتن پروانه وکالتش نمی‌گذشت.

در زمان انتخابات در فهرست اصلاح‌طلبان همدان قرار گرفت درحالی‌که چندان سابقه سیاسی نداشت…. او که «با اصرار دوستان» برای انتخابات ثبت‌نام کرد، در این زمینه می‌گوید: «از آن آدم‌هایی هستم که یا وارد فعالیتی نمی‌شوم یا اگر شدم، باید آن را تمام‌وکمال انجام دهم. به‌همین‌دلیل وقتی کاندیدای انتخابات شورای شهر شدم خیلی برای انتخاب‌شدن تلاش کردم، آن‌قدر که برخی چهره‌های شناخته‌شده اصلاح‌طلب در همدان از تلاش من تعجب می‌کردند و گاهی حتی مورد تمسخر برخی از بزرگ‌ترها هم قرار می‌گرفتم. من در پاسخ به تعجب‌ها و تمسخرها می‌گفتم: من آمده‌ام رأی بیاورم و انصرافی در کار نیست. مردم هم به من اعتماد کردند و عضو شورای شهر همدان شدم. البته مشکلات پس از رأی‌آوردن، بیشتر می‌شود، زیرا مردم به تو اعتماد کرده‌اند و حالا وقتش است که خواسته‌هایشان را با تو درمیان بگذارند و تو آنها را منعکس، پیگیری و محقق کنی».

او که متولد ١٣۵٧ است و تا سال ٩٢ عضو شورای شهر و رئیس کمیسیون بودجه و حقوقی این شورا باقی ماند، می گوید: «ما امروز در مجلس شاهد ضعف‌های بسیاری در قانون‌گذاری هستیم، زیرا از نظرات زنان در این قوانین استفاده نمی‌شد و این نقص در قوانین ما به‌وضوح قابل مشاهده است؛ مثل قانون مجازات اسلامی به‌ویژه در بخش قصاص، دیات و… یا قانون خانواده. به همین دلیل حضور زنان و تعداد آنها در عرصه قانون‌گذاری اهمیت دارد و زنان باید برای دستیابی به آن تلاش کنند».
 

دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
بر لبه دار / مطیع الرحمان ناظمی، رهبر حزب «جماعه الاسلامی» بزرگ‌ترین حزب اسلامی بنگلادش، به اتهام «اقدامات مستبدانه و ارتکاب جنایت در دوران جنگ استقلال»، به اعدام محکوم شد. او به ١۶ فقره جرم شامل نسل‌کشی، تجاوز و تخریب اموال عمومی متهم شده است.

شرق در آخرین شماره هفته به انعکاس سخنان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در خصوص حق الناس و حقوق زنان پرداخته و در کنار گمانه زنی های صلاحیت سیدحسن خمینی برای انتخابات خبرگان، به مرور تجربه‌های سه زن در مسیر فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی پرداخته است.مرور مطبوعات/ ‌پنج‌شنبه 17 دی/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.