حسین علیزاده: در هیچ جای دنیا با موسیقی اینچنین برخورد نمی‌کنند

اعتماد در این شماره به گزارش سخنرانی دو تن از اساتید دانشگاه در مراسم رونمایی از ترجمه کتاب تاریخ اجتماعی (مسائل، راهبردها و روش‌ها) نوشته مایلز فربرن پرداخته و در کنار چاپ بخش دیگری از یادداشت‌های تأملات در روشنفکری، به گلایه های حسین علیزاده درباره آنچه بر موسیقی رفته، پرداخته است.

حسین علیزاده: کلید روحانی قفل برگزاری کنسرت در تهران و شهرستان‌ها را باز نکرد/در هیچ جای دنیا با موسیقی اینچنین برخورد نمی‌کنند
روزنامه اعتماد در صفحه 12 انتقادهای شدید حسین علیزاده از فشارها علیه موسیقی را بازتاب داده و از قول وی در نشست خبری کنسرت گروه هم‌آوایان آورده است:
 
 – با کلید آقای روحانی و دولت تدبیر و امید، مشکلات برگزاری کنسرت در تهران و شهرستان‌ها نه تنها حل نشد، بلکه متاسفانه بیشتر هم شد.

-ما هم‌اکنون در کشوری زندگی می‌کنیم که خوشبختانه قانون اساسی دارد اما متاسفانه پیرامون برگزاری کنسرت‌ها، اتفاقاتی بدون قانون می‌افتد که واقعا ناراحت‌کننده است…. اگر قانون بگوید هیچ موسیقیدانی نباید حتی از خانه خود بیرون بیاید من با کمال میل این موضوع را می‌پذیرم. اما می‌بینید که در این فضا هیچ قانونی نمی‌گوید که نباید موسیقی کار کرد؛ اما متاسفانه به دلیل سلیقه‌های شخصی، تصمیماتی برای یک پدیده فرهنگی مانند موسیقی گرفته می‌شود که تا به امروز صدمات زیادی را به روح و روان موسیقیدان‌ها وارد کرده است.
 
 – در هیچ جای دنیا حتی در دولت‌هایی که از نظر ما مردود هستند، با موسیقی اینچنین برخورد نمی‌کنند، منتها از آنجایی که نمی‌توان بیش از این از دولت انتظار داشت، بنابراین باید خودمان را دست‌کم نگیریم و در جهت اعتلای موسیقی تلاش کنیم.
 

-متاسفانه کشورمان از نظر اجرای زنده برنامه موسیقی شش ماه تعطیل است، وقتی هم که شرایط برگزاری کنسرت فراهم می‌شود، طبیعی است که با زیاد شدن تعداد کنسرت‌ها، همه سرشان شلوغ می‌شود.
 
-متاسفانه در طول سال هر توهینی به موسیقی می‌کنند اما وقتی جشنواره موسیقی فجر در مدت ۱۰ روز به کار خود را پایان می‌دهد، باز هم شرایط نابسامانی که در طول سال وجود داشت، ادامه پیدا می‌کند.
 
 
 
رویکردی به تاریخ اجتماعی
اعتماد در صفحه 7  گزارش «محسن آزموده» از مراسم رونمایی از ترجمه کتاب تاریخ اجتماعی (مسائل، راهبردها و روش‌ها) نوشته مایلز فربرن با ترجمه ابراهیم موسی‌پور و محمدابراهیم باسط را منعکس ساخته و نقد و بررسی تاریخ اجتماعی با حضور هاشم آقاجری، ابراهیم موسی‌پور و حسینعلی نوذری را منتشر ساخته است.
 
در این گزارش از قول مترجم کتاب به کمبودها در حوزه تاریخ اجتماعی در ایران اشاره شده و نگاه دکتر عبدالحسین زرین‌کوب در بررسی غزوه تبوک در تاریخ اسلام به عنوان نخستین مورد رویکرد اجتماعی به تاریخ در ایران یاد شده است.

هاشم آقاجری، استاد تاریخ دانشگاه تربیت مدرس نیز در سخنان خود به تفاوت تاریخ‌نگاری اجتماعی با تاریخ‌نگاری سیاسی اشاره کرده و پیوند تاریخ‌نگاری اجتماعی با سایر رشته‌های علوم انسانی را لازمه خروج آن از دربارها و بارگاه‌های سلاطین و خلفا دانسته است.
 

این استاد دانشگاه، تاریخ مارکسیستی را به یک معنا تاریخی اجتماعی دانسته و به کمبود کتب ترجمه شده به فارسی در زمینه تاریخ اجتماعی نیز پرداخته است.
 
آقاجری این کتاب را نیمه آموزشی دانسته و با یادآوری سخن برخی از اساتید قدیمی که به دانشجویان می‌گفتند «اصلا مطالعات جدید نکنید و فقط منابع قدیمی را بخوانید»، آن سخن را در حکم مخالفت با تحمیل چارچوب‌های تحلیلی اعم از دینی، سیاسی، ‌فرقه‌ای، کلامی و… بر واقعیت تاریخی دانسته است.
 
   
حسینعلی نوذری، استاد علوم سیاسی نیز در ادامه بحث به انتشار ۵٠٠ عنوان کتاب از سوی چند ناشر اصلی دنیا در حوزه تاریخ اجتماعی و متفرعات آن مثل تاریخ جمعیت‌نگاری، تاریخ سیاهان، تاریخ قومی، تاریخ کار یا کارگری، تاریخ زنان، تاریخ جنسیت، تاریخ خانواده، تاریخ آموزش، تاریخ شهر، تاریخ روستایی، تاریخ دین و… در نخستین دهه سده بیست و یکم اشاره نموده و در عین حال تاکید می کند که «در علوم اجتماعی و علوم انسانی تعریف‌ پارادایمی که مورد اجماع همه اهل فن باشد، به ویژه در حوزه علم تاریخ و تاریخ‌نگاری نداریم.»
 
نوذری در پایان مباحث به انتقاداتی درباره شیوه چاپ کتاب، مباحث آن و ترجمه آن پرداخته و این اثر را در زمره منابع روش‌شناختی و پژوهش پایه‌ای دانسته و بخش‌ها و فصل‌های نه‌گانه این کتاب را به گونه‌ای دقیق و منسجم برای روشن کردن و ترسیم مسیرها و شیوه‌های به کارگیری آنها در مطالعات تاریخ اجتماعی و تاریخ‌نگاری به طور عام ارزیابی نموده است.
 
 
 
تأملات در روشنفکری ادامه دارد
این روزنامه در صفحه 7 به انتشار پنجمین بخش از نوشتار موسی اکرمی، استاد فلسفه دانشگاه علوم تحقیقات با عنوان «تأملاتی در روشنفکری» پرداخته و در این نوبت نیز به ادامه بحث «مبانی روشنفکری‌پژوهی و نقد روشنفکری» پرداخته است؛ هرچند به نظر می رسد چنین شیوه تقطیع و چاپ هفتگی مباحث، کار مطالعه و حفظ زنجیره بحث از هفته های پیشین را برای خوانندگان دشوار ساخته است.
 

نگارنده که تا بخش پیشین این نوشتار، به 12 بند از این مبانی اشاره نموده بود، در این بخش به هشت بند دیگر اشاره کرده و برای هر یک به ارائه توضیحاتی پرداخته است:
 
١٣.پیشفرض‌های روشنفکری‌پژوهی
١۴. روشنفکری‌پژوهی چونان بخشی از وظایف روشنفکران و مدافعان روشنفکری
١۵. لزوم توجه به زمینه‌ی پدیدآیی و تحول روشنفکری
١۶. دوقطبی‌های روشنفکری‌پژوهی
١٧. ترکیب دیالکتیکی دیدگاه‌ها در روشنفکر پژوهی
١٨. زیان فراگیر برداشت نادرست از روشنفکری
١٩.یافته‌های تازه و الگوهای تبیینی موجود در روشنفکری‌پژوهی
٢٠. آداب نقل اندیشه‌های روشنفکران از منابع نوشتاری
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
 
رییس مجلس شورای اسلامی در دیدار با نماینده حزب ملی اسکاتلند: هیچ شاخه‌ای از مسلمانان موافق تفکرات تروریستی نبوده و اسلام همیشه با اینگونه اعمال و رفتارها در مبارزه بوده است.

اعتماد در این شماره به گزارش سخنرانی دو تن از اساتید دانشگاه در مراسم رونمایی از ترجمه کتاب تاریخ اجتماعی (مسائل، راهبردها و روش‌ها) نوشته مایلز فربرن پرداخته و در کنار چاپ بخش دیگری از یادداشت‌های تأملات در روشنفکری، به گلایه های حسین علیزاده درباره آنچه بر موسیقی رفته، پرداخته است.مرور مطبوعات/ ‌‌چهار‌شنبه‌ 2 دی / روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.