به گواهی ۳۰۰ ژورنال برتر دنیا، وضع انتشار مقالاتمان از ترکیه هم بدتر است

روزنامه اعتماد در شماره اول هفته به سخنان سه تن از اساتید فلسفه در همایش وضعیت فلسفه در ایران پرداخته و در گفتگویی با یک کارشناس مسائل غرب آسیا، فراز و فرود رابطه ایران و عربستان را بررسی نموده است.

سخنرانی اساتید فلسفه در همایش وضعیت فلسفه: حقیقت فلسفی همواره از پی‌ دین و خانواده می‌آید/ به گواهی 300 ژورنال برتر دنیا، وضع انتشار مقالاتمان از ترکیه هم بدتر است/ فلسفه اسلامی در ایران بسیار رنجور و مهجور است
روزنامه اعتماد در صفحه 7 ، ذیل عنوان «فلسفه دچار انسداد و انجماد»، گزارشی از برگزاری «همایش وضعیت فلسفه در ایران» در دانشگاه شهید بهشتی را  به چاپ رسانده و در انعکاس سخنان مطرح شده نوشته است:

 
علی زارعی، مدرس فلسفه در دانشگاه  بندرعباس: آیا فلسفه ضرورت دارد؟
این استاد دانشگاه پرسش از زمان نیاز به فلسفه را مساله اساسی تری نسبت به پرسش از وضعیت آموزش فلسفه دانسته و به اهمیت فلسفه در ‌زمان وقوع گسست و بحران تاکید نموده است زیرا این کثرات، محرومیت‌ها، شکاف‌ها و گسست‌هاست که نیاز به یک اندیشه متافیزیکی را ایجاد می‌کند.

وی که در ادامه به دشواری طرح وضعیت فلسفه در ایران در مقایسه با پرداختن به آرای فیلسوفانی خاص اشاره کرده و بر آن است که فلسفه از گذرگاه خانواده و دین شکل گرفته و حقیقت فلسفی همواره از پی‌ دین و خانواده می‌آید.

امیر صائمی از پژوهشکده فلسفه تحلیلی: بی‌توجهی به مسائل بین‌المللی، دلیل وضع ناگوار فلسفه در ایران است
صائمی در سخنرانی خود درباره فلسفه تحلیلی و مقایسه اوضاع فلسفه بین ایران و سایر کشورها سخنرانی کرده و به دو بدفهمی درباره فلسفه تحلیلی در ایران اشاره کرده است. «نخست اینکه فکر کنیم فلسفه تحلیلی، فقط تحلیل زبان است. این اشتباه است چون فلسفه تحلیلی روشی است که با دقت درباره گزاره‌های فلسفی بحث می‌کند. دومین بدفهمی این است که فکر کنیم فلسفه تحلیلی فلسفه پوزیتیویستی نیست.»
 
وی افزوده است: «در تحقیقی که چندی پیش منتشر کردم، مشخص شد که در میان ۳۰۰ ژورنال برتر دنیا اوضاع انتشار مقاله ما خیلی بد است، یعنی حتی در مقایسه با ترکیه هم اوضاع ما بدتر است، فقط نسبت به امارات اوضاع انتشار مقاله‌مان بهتر است که جمعیت آنجا با کشور ما قابل‌مقایسه نیست. این اوضاع نامطلوب در حالی وجود دارد که ما در حوزه علوم دیگر مثل فیزیک جایگاه بسیار خوبی داریم پس معلوم می‌شود که مشکل ما مربوط به فلسفه است نه همه علوم.
 

با بررسی وضعیت فلسفه در دانشگاه‌های معتبر دنیا این سوال پیش می‌آید که در دانشگاه‌های معتبر ایران مثل دانشگاه تهران، شهید بهشتی و صنعتی شریف چند نفر به مسائلی چون فلسفه ذهن، اخلاق، متافیزیک تحلیلی و… گرایش دارند یا حداقل با گشودگی از آن استقبال می‌کنند؟ بنابراین مشخص می‌شود که ما نسبت به خیلی از مسائل بی‌توجهیم، این بی‌توجهی و انفصال از دنیا دلیل پیشرفت نکردن ما است»
 
 
نصرالله حکمت، استاد فلسفه اسلامی در دانشگاه شهید بهشتی: فلسفه اسلامی در ایران بسیار رنجور و مهجور است
این استاد فلسفه در سخنانی گفت: «در زمان فعلی ما در فراق فلسفه اسلامی به سر می‌بریم. اینکه از آن هنوز یاد می‌کنیم و در دانشگاه و حوزه تدریس می‌شود به معنای جاندار بودن آن نیست. وضعیت فلسفه اسلامی در ایران بسیار رنجور و مهجور است. اینکه در دانشگاه‌های ما متون فلسفه اسلامی مثل «بدایه‌الحکمه» تدریس شود به معنی زنده بودن فلسفه اسلامی نیست.
 

وی افزوده است:

– کتاب «بدایه‌الحکمه» علامه طباطبایی به زمانه ما و مسائل و موضوعات عصر ما ارتباطی ندارد.
 
– فلسفه اسلامی یک جریان است که از زمان کندی آغاز شده و به ملاصدرا رسیده است و ما بعد از ملاصدرا فقط آن را تکرار کرده‌ایم و حرف تازه‌ای نزدیم.
 
– فلسفه اسلامی امروز دو ویژگی دارد که موجب شده ما دچار فراق و مهجوریت آن باشیم؛ انجماد و انسداد. به بیان دیگر فلسفه اسلامی امروز از یک‌سو یخ زده است و نشاط ندارد، از سوی دیگر راه‌هایش به زندگی امروز بشر بسته شده است. عامل انجماد فلسفه خلط میان دین و فلسفه است. به این معنا که نفس فلسفه ملاصدرا ما را به عبور کردن دعوت می‌کند و خود او هم از میرداماد عبور کرده ولی ما چند دهه است که در ملاصدرا ماندیم و اصالت وجود و حکمت متعالیه جزو عقاید دینی ما شده است و کسی هم جرات ندارد با اینها مخالفت کند و این یک عامل مهم برای انجماد فلسفه اسلامی است.
 
– فلسفه اسلامی هیچ ارتباطی با مسائل زندگی امروز ما ندارد. ما دل‌مان خوش است که درباره مبادی و مبانی فلسفه اسلامی صحبت می‌کنیم ولی هیچگاه بین این مبادی و زندگی روزمره‌مان ارتباط برقرار نمی‌کنیم. عامل اصلی انسداد در فلسفه اسلامی مطالعاتی است که در چند دهه اخیر شرق‌شناسان درباره فلسفه اسلامی داشتند.
 
 – تاریخ فلسفه اسلامی موجود نه‌تنها به هیچ‌وجه نشان‌دهنده چهره اصیل فلسفه اسلامی نیست بلکه همه‌چیز فلسفه اسلامی را به صورت وارونه می‌گوید. تاریخ فلسفه اسلامی موجود از فلسفه اسلامی یک فلسفه بی‌ربط و حاشیه‌نشین یونانی معرفی کرده است در حالی که فلسفه اسلامی ماهیتا با فلسفه یونان تفاوت دارد و فلاسفه مسلمان، فلسفه‌ای تاسیس کردند که هم در ساختار و هم در محتوا با فلسفه یونان متفاوت است.
 
 
 
یک کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا: مسائل ایدئولوژیک ظرفیت بالایی برای ایجاد مشکل بین امت اسلامی دارد
روزنامه اعتماد در صفحه 10 به انتشار گفتگو با علیرضا آیتی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا درباره روابط ایران و عربستان پرداخته و با انتخاب عنوان «بندر بن سلطان وعده بسیج یک میلیارد مسلمان علیه ایران را داده بود» به این نکات پرداخته است:
 
– عربستان وضعیت عصبی و ناراحتی در قبال ایران را در خودش نگه نداشت و به کشورهای منطقه و حتی سایر کشورهای عربی و اسلامی نیز تعمیم داد که البته موفق نبود. عربستان طرح انزوای ایران در جهان عرب و اسلام را دنبال می‌کرد و حتی درصدد بود که کل این فضا را همچون فضای داعشی، روی سر ایران خراب کنند.
 

 
– بندر بن سلطان به یک مقام انگلیسی گفته بود که یک میلیارد مسلمان را علیه ایران بسیج می‌کنیم. بندر فکر کرده بود که یک میلیارد مسلمان آلت دست عربستان هستند و این مساله نشان می‌دهد که ایشان اصلا اسلام و اهل سنت را درست نمی‌شناسد که چنین فکری کرده است.
 
– مسائل ایدئولوژیک ظرفیت بالایی دارد که امت اسلامی را دچار مشکل کند. متاسفانه وقتی مشکلات سیاسی بالا بگیرد، دشمنان روی مسائل ایدئولوژیک حساب باز می‌کنند تا به اهداف‌شان برسند. عربستان نیز این مسیر را طی می‌کند. مرتب در سوریه و لبنان و عراق و یمن القا می‌کنند که مشکل شیعه است. در مصر می‌گویند مشکل شیعه است. ولی در اصل می‌خواهند به اهداف سیاسی خود برسند.
 
– معتقدم توده‌های سنی مذهب از یک عقلانیت بالایی برخوردارند چون چند دهه است که دشمن تلاش می‌کند آنها را علیه شیعه بسیج کند که الحمدلله موفق نشده‌اند. سال‌هاست اسراییلی‌ها به دنبال ایجاد جنگ فراگیر بین شیعه و سنی هستند ولی موفق نشده‌اند. این نشانه درایتی است که شیعه و سنی از آن برخوردارند.
 
 
 
دیگر عناوین صفحه «سیاست‌نامه»:
 
«اسیر چنبره قدرت»؛ وضعیت فلسفه هنر در ایران در گفتاری از بابک احمدی
 

 
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
 
ورود تورهای مختلط به مرنجاب ممنوع شد /  دادستان دادسرای عمومی و انقلاب آران و بیدگل: با توجه به دستور رییس کل دادگستری استان اصفهان مبنی بر برخورد قاطع با متخلفین و تورهای مختلط در منطقه مرنجاب و نظر به  هنجارشکنی صورت گرفته و کشف حجاب برخی از بانوان، از ورود تورهای مختلط به مرنجاب جلوگیری خواهد شد.
 

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری: فطرت پاک انسانی زبان نامه‌های مقام معظم رهبری به جوانان جهان
 
مایه ننگ امریکا / انتقادها علیه دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا به دلیل اظهاراتش درباره مسلمانان ادامه دارد. ولید بن طلال، شاهزاده‌ سعودی، در اظهاراتی ترامپ را مایه ننگ امریکا خوانده و از وی خواسته از رقابت‌های ریاست‌جمهوری کناره‌گیری کند.

روزنامه اعتماد در شماره اول هفته به سخنان سه تن از اساتید فلسفه در همایش وضعیت فلسفه در ایران پرداخته و در گفتگویی با یک کارشناس مسائل غرب آسیا، فراز و فرود رابطه ایران و عربستان را بررسی نموده است.مرور مطبوعات/ یک‌شنبه‌ 22 آذر / روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.