آیا می‌توان رد اسرائیل را روی پای داعش در عملیات تروریستی کرمان دید؟

عملیات تروریستی کرمان در حالی به وقوع پیوست که افکار عمومی با توجه به ماجراهای اخیر غزه، آن را واکنش رژیم صهیونیستی به نقش پنهانی می‌دانستند که بنابر ادعای مقام‌های اسرائیل، ایران در حمایت از حماس داشته است. این در حالی است که ایران ضمن حمایت از حماس همواره نقش خود را در ماجرای هفتم اکتبر به بعد انکار می‌کند. پس از وقوع عملیات تروریستی کرمان، مسئولان امریکایی، به عنوان حمایت کنندگان همیشگی رژیم صهیونیستی، از دقایق نخست کوشیدند این عملیات تروریستی را به داعش نسبت دهند. داعش اما برخلاف همیشه که مسئولیت عملیات‌های تروریستی خود را به‌سرعت می‌پذیرفت این بار با تأخیری قابل اعتنا ابتدا بیانیه‌ای عمومی منتشر کرد که درباره ماجرای کرمان ساکت بود و بعد با فاصله این ماجرا را بر عهده گرفت. تأخیر داعش در پذیرش مسئولیت این گمانه را تقویت کرد که این ماجرا پشت صحنه‌ای دارد و به‌رغم پذیرش مسئولیت آن، رد اسرائیل روی پای داعش دیده می‌شود.

به گزارش تحریریه پایگاه تحلیلی دین‌آ‌نلاین، برخی از رسانه‌ها چون تسنیم پس از اعلام داعش مبنی بر پذیرش مسئولیت این جنایت، در تحلیل‌هایی، در پذیرش مستقیم این مسئولیت از داعش تردید کردند و نوشتند: رژیم صهیونیستی چند ساعت بعد از اجرای عملیات برای فرار از تبعات این اقدام به خلافت داعش دستور داد مسئولیت این اقدام را بپذیرد، این در حالی بود که دقایقی بعد از عملیات اظهارنظرهای برخی از مقامات و اکانت‌های وابسته به رژیم صهیونیستی نشان می‌داد که رژیم صهیونیستی عامل اصلی این جنایت علیه مردم ایران است.

خبرگزاری تسنیم در تحلیل خود نوشته است: «دم خروس این ماجرا آنجا بیرون زد که بیانیه داعش در پذیرش جنایت گلزار شهدای کرمان با بیانیه‌های دیگر این گروهک تکفیری تفاوت‌های اساسی دارد.»

داعش: جنگ با حماس مقدم بر جنگ با اسرائیل است

تسنیم دو دلیل مهم را ذکر می‌کند که نشان می‌دهد پذیرش این مسئولیت این بار با بارهای گذشته تفاوت دارد: «یکی اینکه هیچ‌گاه سابقه نداشته داعش در بیانیه‌هایش از عبارت «ایران» استفاده کند، بلکه این گروه تکفیری همواره ایران را «بلاد فارس» یا «ولایت خراسان» می‌خواند؛ دوم این‌که سابقه نداشته است تصویر عامل تروریست عملیات که اتفاقاً در حین عملیات کشته شده است، به‌صورت محوشده منتشر شود؛ نکته سوم این‌که هیچ‌گاه بیانیه پذیرش مسئولیت عملیات‌های داعش با تأخیر 30ساعته منتشر نمی‌شود، بلکه داعش قبل از هر عملیات حتی تصاویر بیعت و بیانیه پذیرش مسئولیت را آماده و بلافاصله بعد از اجرای عملیات منتشر می‌کند، اساساً روش داعش برای اجرای عملیات ابتدا تهدید، سپس فتوا و بعد اجرای عملیات و بلافاصله انتشار بیانیه پذیرش مسئولیت عملیات است، در حالی که در این عملیات ابتدا اقدام تروریستی انجام شد و بعد از آن فتوا و تهدید و بیانیه با تأخیر منتشر گردید! نکته چهارم ادبیات سیاسی این بیانیه است که با ادبیات همیشگی داعش تفاوت اساسی دارد و مشخص می‌کند نویسنده بیانیه به‌هیچ‌وجه داعش نبوده است.»

خبرگزاری تسنیم با بیان این موارد یادآور می‌شود: «درواقع بیانیه‌ای را که داعش با تأخیر در پذیرش مسئولیت حادثه تروریستی کرمان منتشر کرد، سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی تنظیم کرده بود و خلافت داعش صرفاً انتشار آن را از رسانه‌های رسمی خود به‌عهده داشته است.»

این گزارش خبرگزاری تسنیم مورد توجه بسیاری از تحلیلگران قرار گرفت و حتی بی‌بی‌سی فارسی در گزارشی ضمن اشاره به تحلیل خبرگزاری تسنیم کوشیده به برخی از این موارد پاسخ بگوید، چنانکه ادعا می‌کند ممکن است تأخیر داعش در اعلام پذیرش مسئولیت این عملیات بدان دلیل باشد که داعش با توجه به بزرگی این عملیات تمایل داشته این عملیات را تحت عنوان کارزاری جدید عنوان کند و از این رو آن را با تأخیر اعلام کرده است.

بی‌بی‌سی فارسی ادعا می‌کند: «مقام‌های حکومتی ایران مدعی هستند که حملات کرمان آبشخورش اسرائیل است و هرچند این برداشت با توجه به قضایای جنگ غزه طرفدارانی دارد اما هیچ مدرک و سندی در این زمینه ارائه نشده است.»

سخنگوی داعش خواستار قیام علیه حماس شد

با این حال به نظر می‌رسد قضاوت افکار عمومی درباره همبستگی داعش و رژیم صهیونیستی در ماجرای تروریستی کرمان، چندان بدون شواهد و اسناد نیست، چنانکه چند سال پیش، ابوحمزه القرشی سخنگوی داعش علیه حماس اعلام جنگ کرد و خواستار قیام علیه این گروه فلسطینی شده بود. ضربه زدن به ایران در موقعیتی که اسرائیل گرفتار مبارزه با حماس است می‌تواند نقشی مثبت در کمک به اسرائیل داشته باشد.

گروه تروریستی داعش حتی چندین بار با صدور بیانیه‌هایی حماس را مرتد اعلام کرده بود. این موضع‌گیری داعش در برابر حماس نشان می‌دهد که این گروه تروریستی دست‌کم از دست‌آوردهای حماس در ماجرای هفتم اکتبر به بعد خرسند نبوده است و با توجه به همراهی ایران با حماس، در کنار اسرائیل بوده است.

از این رو، به نظر می‌رسد گمانه‌زنی بخشی از افکار عمومی در ایران که معتقدند اسرائیل از داعش خواسته تا به‌گونه‌ای استراتژیک مسئولیت کرمان را بپذیرد یا آنکه آن را انجام دهد چندان در این زمینه بیراهه و دور از واقع نیست و قاعدتاً گشتن به دنبال اسنادی عینی در این زمینه‌ با توجه به ماهیت فوق‌العاده امنینی آن منطقی نیست.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.