ناطق نوری: تندروی‌های برخی از جوانان هیئتی به کشور صدمه زده است

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «شرق» را مرور کرده است: «ناطق نوری: تندروی‌های برخی از جوانان هیأتی به کشور صدمه زده است/زبان شیعه تند نیست » و «یک حقوقدان: بدون بررسی دقیق حادثه منا نمی‌توان ذهنیت حج گزاران در سال های پیش رو را تغییر داد»

«ناطق نوری: تندروی‌های برخی از جوانان هیأتی به کشور صدمه زده است/زبان شیعه تند نیست
روزنامه شرق در صفحه ۲ به انعکاس سخنان ناطق‌نوری در تکیه نیاوران در  انتقاد از برخی مداحان پرداخته و ذیل عنوان «بعضی‌ها کاسه داغ‌تر از آش هستند» به این نکات اشاره نموده است:

– در این ٣۵ سال آنچه به کشور ما لطمه و صدمه زده است، برخی از همین جوان‌های هیأتی داخلی خودمان و تندروی‌ها و افراطی‌گری‌ها و دسته و گروه‌بازی‌هاست.

– روزی به کسی که خود را ذاکر امام حسین(ع) می‌نامید گفتیم آیا تو با این همه بددهنی و فحش‌های بد که از دهانت بیرون می‌آید ذاکر امام حسین(ع) هستی؟ او پاسخ داد بالاخره امام حسین(ع) چهار تا لات و چاقوکش می‌خواهد؛ ما هم یکی از آنها! درحالی‌که امام حسین(ع) چاقوکش و لات نمی‌خواهد؛ شمر و عمرابن‌سعد لات و چاقوکش بودند. یاران امام حسین(ع) آنهایی بودند که وقتی شب عاشورا امام حسین(ع) به آنها گفت من بیعتم را از شما برداشتم، هیچ کدامشان نرفتند و این روایات که گفته می‌شود افرادی رفتند روایت ضعیفی است.

– شیعه مؤدب است، زبانش تند نیست و فحاش و هتاک نیست. امام‌باقر(ع) می‌فرماید: «آیا کسی که می‌گوید شیعه‌ام همین که بگوید دوست علی(ع) هستم کافی است؟ شیعه باتقواست»؛ یعنی به کسی توهین نمی‌کند.

یک حقوقدان: بدون بررسی دقیق حادثه منا نمی‌توان ذهنیت حج گزاران در سال های پیش رو را تغییر داد
صالح نیکبخت در یادداشتی با عنوان «عوامل حادثه منا از منظر حقوقی» به این حادثه و مسئولیت دولت عربستان در قبال آن پرداخته است. شرق آورده است:

«در آستانه چهلمین روز کشتار «منا» قرار داریم، اما هنوز علت وقوع این حادثه و عامل یا عوامل آن مشخص نشده و دولت عربستان نیز با تحقیق دراین‌باره سر سازگاری ندارد. این در حالی است که آنچه ۴٠روز پیش در «منا» اتفاق افتاد از مهم‌ترین و دلخراش‌ترین حوادثی است که در ۵٠ سال گذشته در جریان برگزاری مناسک حج رخ داده که در آن، جمع کثیری کشته، چند برابر آن مصدوم و مجروح شده‌اند و عید مسلمانان به عزا تبدیل شد. با این حال هنوز هم تعداد واقعی قربانیان و سرنوشت مفقود‌شدگان روشن نیست.

از منظر حقوقی، این حادثه از آن جهت اهمیت دارد که کشته‌شدگان از یک یا چند کشور خاص نیستند و شهروندان بیشتر کشورهای مسلمان جهان را شامل می‌شوند. تعداد قربانیان و دلخراش‌بودن حادثه‌ زیر دست‌وپا له‌شدن، هر انسانی را به فکر وا می‌دارد که چرا باید در مراسمی که از ١۴٠٠ سال پیش هر سال برگزار می‌شود و اقتضا داشت با توجه به تجربیات سالیان سال، همه تدابیر و پیشگیری‌های لازم صورت گیرد تا چنین حادثه هولناکی به وجود نیاید، این حادثه رخ دهد؟

آنچه بیش از هر چیز اهمیت دارد روشن‌شدن چرایی و چگونگی به وجودآمدن این واقعه است. از لحاظ انسانی و اخلاقی نیز آنچه اهمیت دارد، جان انسان است چه قربانی آن یک نفر باشد و چه صدها نفر، مرگ غیرعادی انسان به هر صورت و در هر شرایطی دردناک است و بی‌توجهی به آن دردناک‌تر. بهترین راه برای بررسی حادثه منا تشکیل کمیته حقیقت‌یاب متشکل از نمایندگان همه کشورهایی است که شهروندان آنها در این حادثه کشته شده یا آسیب دیده‌اند.

برای کشف علل و عوامل این فاجعه، همه اسناد و مدارک و عکس‌ها و فیلم‌های واقعی موجود در دوربین‌های تلویزیونی و مداربسته نصب شده در اطراف محل حادثه باید بررسی و اظهارات ناظران شنیده شود. آنگاه کارشناسان بیطرف باید این داده‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و نتیجه‌گیری کنند. در این میان عکس‌ها و فیلم‌هایی که در لحظات قبل و بعد از حادثه گرفته شده، اهمیت دارد و باید با مسیر حاجیان در روز عید قربان تطبیق داده شود.

بدیهی است بعد از آنالیز همه داده‌ها، نتایج دقیق و منسجمی گرفته می‌شود که بدون شک این کار بدون استفاده از نظر کارشناسان توانا امکان‌پذیر نیست. متأسفانه حوادث ایام حج در عربستان محدود به امسال و حادثه منا نبوده و احتمال تکرار آن در سال‌های آینده نیز دور از ذهن نیست. بنابراین بدون بررسی دقیق موضوع و پیداکردن پاسخ مناسب نمی‌توان ذهنیت مردم و کسانی که خود را آماده انجام مناسک حج در سال‌های آینده می‌کنند، تغییر داد.

«ریاض» در جریان سقوط جرثقیل در اطراف خانه کعبه که منجر به کشته‌شدن ده‌ها نفر شد، به سرعت آن را بررسی و درباره‌اش تصمیم‌گیری کرد و تا حدودی خسارت وارده و دیه مقتولان و مصدومان را پرداخت کرد اما این‌بار، از تصمیم‌گیری خبری نیست. می‌دانیم هیچ حادثه‌ای بدون علت نیست. در حوادث غیرطبیعی، عوامل انسانی به انحای مختلف دخالت دارند. در این حادثه نیز بی‌تردید عامل یا عواملی انسانی به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم و در سطوح و درجات مختلف موجب بروز حادثه بوده است. از آنجا که وقوع حادثه به گونه‌ای بود که امکان خرابکاری یا فعالیت تروریستی کم‌رنگ است، به نظر می‌رسد حادثه غیرعمدی باشد. حتی اگر عمدی‌نبودن حادثه نیز ثابت شود باز هم مسئولان برگزاری این مراسم بزرگ در «منا»؛ مانند کارگزاران امور حمل‌ونقل و عبورومرور و پلیس و وزارت کشور و… نمی‌توانند از خود سلب مسئولیت کنند. مضافا این مسئولیت اگر مصداق جرم غیرعمدی هم نباشد و نتوانیم کسی را به‌عنوان مباشر و شریک در ارتکاب حادثه معرفی کنیم، وقوع آن حسب مورد می‌تواند ناشی از تقصیر، قصور، بی‌احتیاطی، بی‌مبالاتی و مسامحه عواملی باشد که موظف بوده‌اند تمهیدات لازم را برای برگزاری این مراسم بدون هرگونه حادثه فراهم کنند و امکان بروز حادثه را از بین ببرند.

آنان‌که از انجام وظایف خود شانه خالی کرده یا کارهایی که نباید انجام می‌دادند، انجام داده‌اند، مقصرند. باید بررسی شود که کدام‌یک از مسئولان عربستان در برگزاری این مراسم و جلوگیری از حادثه مقصر بوده‌اند .چنانکه گفتیم در حوادث غیرطبیعی، عوامل انسانی نیروی محرکه وقوع حادثه است؛ اعم از اینکه این دخالت عمدی یا غیرعمدی باشد، خواه آن حادثه جرم باشد یا جرم محسوب نشود. فعل مادی که موجب وقوع حادثه است یا با قصد و نیت قبلی است یا این واقعه بدون قصد و نیت قبلی اتفاق افتاده است. چنانکه عملی بدون قصد خاصی صورت گیرد و صرف ارتکاب عمل هم (مانند دشنام‌دادن) جرم نباشد، جرم غیرعمدی است و باید جبران ضرر و زیان شود….

…. براساس فقه اسلامی در فریقین شیعه و سنی وقتی عامل حادثه مشخص نباشد، دولت محل وقوع حادثه به‌عنوان متولی بیت‌المال ضامن پرداخت دیه جان‌باختگان است؛ مضافا باید برای اقناع خانواده‌های قربانیان و به‌طورکلی جامعه مسلمانان علت وقوع این حادثه را توضیح دهند و از خانواده قربانیان دلجویی کنند….»«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «شرق» را مرور کرده است: «ناطق نوری: تندروی‌های برخی از جوانان هیأتی به کشور صدمه زده است/زبان شیعه تند نیست » و «یک حقوقدان: بدون بررسی دقیق حادثه منا نمی‌توان ذهنیت حج گزاران در سال های پیش رو را تغییر داد»مرور مطبوعات/ ‌یک‌شنبه ۱۰ آبان/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.