گزارش رسالت از رسیدن “موج بدحجابی” به جامعه دختران و زنان چادری

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه « رسالت » را مرور کرده است: «حمایت از صرب‌های قاتل مسلمانان، لکه ننگی دیگر در سیاست خارجی روسیه/با گذشت بیست سال از نسل کشی مسلمانان سربرنیتسا، کشف اجساد آن کشتار همچنان ادامه دارد»، «موج بدحجابی به جامعه دختران و زنان چادری رسیده است!/دختری که چادر به سر دارد و بویی از حجاب نبرده، بی شک رگ و ریشه ای در خانواده ای مذهبی دارد/صدا و سیما، مروج اصلی چادری های بدحجاب است/رهبری: نقص بدحجاب، ظاهر است، ما هم یک نقص داریم، با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید»، «برخورد قاطع با مسافران هنجارشکن شمال، عین رأفت اسلامی است!/ وجود بیش از پانصد نقطه کور ساحلی، نگران کننده است»، «رعایت حجاب، ایمان قلبی و احساس خوشایندی برای بانوی مسلمان است/رعایت حجاب و اصول شرعی توسط ورزشکاران، نشانه‌ استقامت و ایستادگی و آن فلز محکمِ عنصر ملت ایران است»، «سید جواد رضویان به عنوان مجری «ویژه برنامه دعوت»، به خوبی مبانی و مصادیق دینی را می داند/بینندگان برنامه دعوت با نمونه های واقعی سبک زندگی اسلامی – ایرانی آشنا می شوند»، «کرامات امام رضا(ع) از دیدگاه اهل سنت، حق است»، «حرکت زیربنایی جهاد دانشگاهی با تولیدات جدید!»، «وزیر خارجه آمریکا: جواد جان! التماس دعا» و « مُبلغ دینی در روستا»

روزنامه رسالت در کنار تیتر اصلی «خود را برای ادامه مبارزه با استکبار آماده کنید» که به سخنان رهبری خطاب به دانشجویان می‌پردازد، این عناوین را برجسته ساخته است:
« روز سرنوشت ساز مذاکرات هسته ای فرا رسید »،
« یک گروه تروریستی در شرق کشور منهدم شد »،
« پوتین: ما خواستار لغو کامل تحریم های ایران هستیم »،
« محسن رضایی:آمریکا به دنبال امتیازگیری بیشتر در مذاکرات است »،
و «رئیس جمهوری: باید شرایط خلاقیت هنرمندان را آماده کنیم»

حمایت از صرب‌های قاتل مسلمانان، لکه ننگی دیگر در سیاست خارجی روسیه/با گذشت بیست سال از نسل کشی مسلمانان سربرنیتسا، کشف اجساد آن کشتار همچنان ادامه دارد
روزنامه رسالت در گزارشی با عنوان «فاجعه‌ای به وسعت همه تاریخ» به سالگرد نسل کشی مسلمانان بیگناه در سربرنیتسا پرداخته است. سعید سبحانی با بی‌سابقه خواندن این کشتار را از زمان پایان جنگ جهانی، به رد پای آمریکا، فرانسه و انگلیس در آن اشاره کرده و به حمایت دولت روسیه از صرب های عامل این کشتار نیز اعتراض کرده است. در این گزارش می خوانیم:
«نسل کشی مسلمانان بیگناه در بوسنی و هرز گوین در سایه نقش آفرینی همه اعضای فعلی شورای امنیت سازمان ملل متحد و سکوت یا همراهی آنها با این موضوع، فاجعه ای به وسعت تاریخ است. کشتار وحشیانه مسلمانان توسط صربها موضوعی نیست‌که بتوان ان را در لابلای حوادث و رخدادهای جدید در جهان سیاست مدفون ساخت. مظلومیت مسلمانانی که به دست صربها قتل عام شدند تا ابد در صفحات تاریخ و در ذهن و ضمیر مسلمانان و انسانهای آگاه و آزاده در دنیا باقی خواهد ماند.
اخیرا بقای ۱۳۶ نفر از قربانیان نسل‌کشی مسلمانان بوسنی در بیستمین سالگرد قتل و عام سربرنیتسا شناسایی شده‌اند، رسانه‌های جهان عکسهایی از حضور بستگان قربانیان در کنار تابوت آنها مخابره کرده‌اند.
درست بیست سال پیش در چنین روزهایی، صرب‌ها پیش از پایان جنگ بوسنی شهر کوچک سربرنیتسا را محاصره کردند و از
۱۳ ژوئیه ۱۹۹۵، طی کمتر از یک هفته بیش از ۸ هزار نفر از مردان و پسران نوجوان مسلمان شهر را قتل‌عام کردند.

این فاجعه در حالی روی داد که این منطقه زیر پوشش امنیتی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل بود. چنین کشتاری در اروپا، از زمان پایان جنگ جهانی دوم، بی‌ سابقه بوده و بررسی‌های تاریخی و حقوقی آن و نیز کشف اجساد مربوط به آن کشتار همچنان ادامه دارد. پیش از این کشتار، سازمان ملل متحد سربرنیتسا را منطقه «حفاظت‌شده امن» اعلام کرده‌بود، با این حال ۴۰۰ سرباز مسلح هلندی صلح‌بان که برای ایجاد امنیت در این منطقه مستقر شده بودند در جریان کشتار واکنشی نشان ندادند.
هم اکنون کشورهای غربی عضو شوری امنیت که خود در خصوص این کشتار چراغ سبز نشان داده بودند، سعی دارند در کسوت مدافعان قربانیان این حادثه ایفای نقش کنند! این در حالی است که رد پای آمریکا و دو کشور اروپایی فرانسه و انگلیس در این پازل کاملا قابل رصد و ارزیابی است. روسیه نیز هم اکنون در کسوت حامی صربهای قاتل مسلمانان بوسنی ظاهر شده تا بار دیگر با حمایت از نسل کشی مسلمانان در جنگ بوسنی و هرز گوین، لکه ننگ دیگری در سیاست خارجی خود بیافریند.
هنوز ماجرای تکان دهنده نسل کشی مسلمانان در سربرنیتسا از یادها نرفته است. قتل‌عام سربرنیتسا انتقاداتی جدی را به این سازمان و دبیر کل وقت آن، کوفی عنان متوجه ساخت. کشف و شناسایی اجساد از گورهای دسته‌جمعی در اطراف سربرنیتسا همچنان ادامه دارد.
در جنگ بوسنی که از سال ۱۹۹۲ آغاز و در سال ۱۹۹۵ با امضای قرارداد دیتون به پایان رسید، آسیب جسمی و روانی فراوانی بر کودکان و زنان وارد شد. در این جنگ بیش از یک صد هزار نفر کشته و هزاران زن مورد تجاوز قرار گرفت.
قرار است در این خصوص مراسمی برای گرامی داشت یاد قربانیان در بوسنی و هرزگوین برگزار شود. نکته تاسف‌بار اینکه بیل کلینتون، رئیس جمهور سابق آمریکا رهبری هیئت این کشور را بر عهده دارد! به عبارت بهتر، یکی از اصلی ترین عوامل نسل کشی مسلمانان در بوسنی و هرز گوین که تا سالیان دراز از جلادان صرب حمایت می کرد هم اکنون در کسوت فردی همدردی کننده با مسلمانان رخ نمایی می کند! جنایت و نسل کشی سربرنیتسا، جنایتی مشترک با بازیگری همه اعضای شورای امنیت محسوب می شود؛ لکه ننگی که هیچ گاه از دامن سازمان ملل پاک نخواهد شد.
موضوع دیگر اینکه نقش هلند در کشتار سربرنیتسا مسئله ای نیست که بتوان آن را نادیده انگاشت. فرمانده سابق هلندی علی‌رغم سوگند در دادگاه ویژه یوگوسلاوی مبنی بر بی اطلاعی از قتل عام مسلمانان توسط صرب‌ها از این موضوع اطلاع داشته است." کرمر" جراح سابق نیروهای هلندی در سربرنیتسا در‌ مصاحبه‌ای با برنامه "کا آر او" هلند اعلام کرد کارمانس فرمانده نیروهای هلندی می‌دانسته در صورت سقوط سربرنیتسا هزاران مرد مسلمان کشته خواهند شد.
کرمر در این مصاحبه اعلام کرده است :"کارمانس با وجود سوگند در مقابل مجلس هلند و دادگاه ویژه یوگسلاوی دروغ گفته است. وی همراه با کارمانس مشاهده کرد که چگونه هشت هزار مرد مسلمان برده شدند. کارمانس، فرمانده نیروهای هلندی در پاسخ به پرسش این جراح مبنی بر اینکه چه اتفاقی برای این مردان خواهد افتاد، گفته بود که سرنوشت خوبی‌ در انتظار این مردان نیست."
کارمانس این اتهامات را رد و اعلام کرده که وی بردن مردان مسلمان را ندیده است. همچنین، او نمی‌دانسته که این مردان مسلمان کشته خواهند شد. به گفته کریست کلپ، یک کارشناس نظامی، داستانی‌ که کارمانس تعریف می‌کند غلط است. به گفته کلپ، دهها نظامی هلندی از نزدیک شدن قتل عام مردان مسلمان خبر داشتند، پس فرمانده نیروها نیز حتماً از این موضوع باخبر بوده است.»

رسالت و چهار عنوان در صفحه فرهنگی
رسالت در صفحه «فرهنگی» چهار عنوان زیر را منتشر نموده است:
*فاطمه آلیا: اراده‌ای برای تحقق وعده ‌ها در حوزه زنان وجود ندارد
* چادری‌ های بدحجاب؛ پدیده ای نوظهور!
* نگاهی به طرح سالم سازی دریا؛ آیا تفریح مهم تر از جان و اخلاقیات است؟
* قهرمان لیگ جهانی کاراته: باید ایران واقعی را به جهان بشناسانیم

موج بدحجابی به جامعه دختران و زنان چادری رسیده است!/دختری که چادر به سر دارد و بویی از حجاب نبرده، بی شک رگ و ریشه ای در خانواده ای مذهبی دارد/صدا و سیما، مروج اصلی چادری های بدحجاب است/رهبری: نقص بدحجاب، ظاهر است، ما هم یک نقص داریم، با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید
این روزنامه در گزارشی با عنوان «چادری‌ های بدحجاب؛ پدیده ای نوظهور!» به علل بدحجابی دختران چادری پرداخته و به بررسی آنچه «پدیده شوم» می نامد، پراخته است.
منیره غلامی توکلی در مقدمه این گزارش نوشته است:
«دل انسان باید با خدا باشد، ظاهر هیچ کس نشان دهنده باطن او نیست»، «در دانشگاه اساتید به دختران خوش تیپ و آرایش کرده توجه بیشتری دارند»، «پسران برای انتخاب دختر به ظاهر او بیشترین توجه دارند و دختران مانتویی و بزک کرده شانس بیشتری برای انتخاب شدن دارند» و…
شاید کمتر کسی باشد که در جامعه امروزی امثال جملات بالا را نشنیده باشد. به مرور زمان و با گسترش شبکه های ماهواره ای و هجمه رسانه های غربی، حالا بدحجابی و حتی بی حجابی به یکی از اصلی ترین معضلات فرهنگی کشور بدل شده است که بررسی علل و عوامل استحاله فرهنگی زنان و دختران ایرانی در زمینه حجاب، به مثنوی هفتاد من کاغذ نیاز دارد و از حوصله چند شماره محدود گزارش خارج است؛ اما در نظر داریم در گزارش ‌هایی به بررسی علل بدحجابی دختران چادری بپردازیم. در جامعه امروزی، متاسفانه اینکه یک زن یا دختر مانتویی بدحجاب باشد و با ظاهری زننده در سطح شهر رفتارهای نامانوس و خارج از عرف از خود نشان دهد، چندان عجیب به نظر نمی رسد اما حساسیت ها زمانی برانگیخته می شود که طی سال های اخیر شاهد بوده ایم که موج بدحجابی ها، حالا به جامعه دختران و زنان چادری رسیده است! دخترانی که حجاب برتر را برگزیده اند اما رفتار و ظاهرشان هیچ شباهتی با یک دختر مؤمنه و محجبه ندارد. در این گزارش سعی داریم به بررسی علل این پدیده شوم بپردازیم؛»

در یخش هایی از این گزارش آمده است:
«بر اساس تحقیق محققان، کودکان به مراتب بیش از آنچه از گوشهای خود یاد می گیرند، از چشمانشان می آموزند. به عبارت دیگر، مردی که همسر غیر چادری انتخاب می کند، نمی تواند انتظار داشته باشد که دخترش از حجاب برتر بهره جوید. اما عرف جامعه نقطه مقابل این اتفاق را نشان می دهد؛ مادرانی که چادری‌اند اما دخترانشان یا با چادر میانه خوبی ندارند یا اگر هم بالاجبار چادر به سر
می کنند، در زمره چادری های بدحجاب قرار می گیرند….

مادران چادری و دختران بدحجاب
در واقع با دیدن این خانواده ها، یک سئوال بسیار مهم به وجود می آید و آن، اینکه «چرا یک مادر چادری نتوانسته دختر خود را مجاب به استفاده از حجاب برتر نماید؟». اولین نکته در این باره که می توان به آن اشاره داشت، این است که بین حرف و عمل برخی والدین هماهنگی وجود ندارد. به عبارت دیگر مادرِ چادری حرف از ایمان و حیا و عفاف می زند اما در عمل…! همین اتفاق باعث می شود که دختر جوان و به بلوغ رسیده، حجاب دروغین را کنار بگذارد و به سراغ نقطه مقابل برود.

والدین افراطی، چادری های اجباری
از سوی دیگر برخی از خانواده ها در تربیت فرزندان، سختگیری می کنند. در این گونه خانواده ها، بر قدرت والدین بیش از اندازه تاکید می شود. تربیت در این نوع خانواده ها، تابع اصول و مقرراتی سخت و انعطاف ناپذیر است. به طوری که یک نفر بر اعضای خانواده حاکم است و این اصول را برای آنها تعیین می کند. این فرد غالباً پدر و گاهی مادر است. در خانواده های سختگیر، فرزندان از حقوق خاص خود بی بهره می مانند.
والدین سختگیر، با تشخیص خود، قواعدی را بر فرزند تحمیل می کنند. «هافمن» محقق آلمانی پس از بررسی در باره فرزندان والدین سختگیر، چنین نتیجه می گیرد: «کودکانی که در خانواده های سختگیر بزرگ می شوند، معمولاً مطیع و فرمانبردار هستند. اما در اکثر موارد، رفتار آنان توأم با پرخاشگری و لجاجت است. این کودکان در برابر انتقاد بزرگترها بی تفاوت هستند و از ثبات عاطفی کمی برخوردارند. فرزندان والدین سختگیر ظاهراً در حالت تسلیم و اطاعت از پدر و مادر به سر می برند ولی در واقع دچار هیجان و اضطرابند. چنین افرادی ناخودآگاه با والدین خود، همانند سازی می کنند و در برخورد با دیگران، حالت خصومت به خود می گیرند.»
«الهام . ت» دختر ۲۰ ساله و دانشجوی رشته انفورماتیک دانشگاه آزاد اسلامی است. او از معدود دختران چادری دانشگاه است که سعی دارد با مدگرایی و هماهنگ کردن آرایش صورت، رنگ شال، مانتو و حتی کیفش بتواند دختری خوش تیپ و برازنده باشد. وی چادر را محدودیتی برای آرایش نمی ‌داند و می گوید: «چادر را بیشتر به خاطر پدرم سر می ‌کنم چون شرط او برای اجازه ورود به دانشگاه، رعایت حجاب چادر است ولی من هم دل دارم و دوست دارم تا جوان هستم برای شادی دل خودم از زیبایی‌ هایم استفاده کنم!»

عدم تبیین فواید حجاب برتر برای دختران
نکته دیگری که باید در ارتباط با خانواده های سختگیر به آن اشاره کرد، این است که والدین در چنین خانواده هایی به جای آنکه چرایی انتخاب حجاب برتر را برای دختر خود تبیین نمایند و به او توضیح دهند، از قدرت خود استفاده کرده و عملاً آنها را مجبور به استفاده از چادر می نمایند. همین جبر است که باعث می شود که دختر نزد والدین، محجبه است و در جمع دوستان و جامعه، چادری بدحجاب!
«شیما . خ» یکی دیگر از دخترانی است که چادر را مانند شنلی به دنبال خود می‌ ‌کشد و با صورت بزک کرده، موهای رنگ کرده‌ اش را با شالی نازک قاب گرفته است. او در این باره می گوید: «من با سر کردن چادر، دل خانواده و با داشتن تیپ امروزی، دل دوستانم را به دست می‌ آورم. از طرفی پسران برای انتخاب دختر به ظاهر او بیشترین توجه دارند و دختران مانتویی و به قول شما بزک کرده شانس بیشتری برای انتخاب شدن و انتخاب کردن دارند.»
همین رفتار والدین و عدم تبیین دلایل استفاده از حجاب برتر به دختران، باعث می شود تا «الهام . ت» در ادامه توضیحاتش بگوید: «اگر حق انتخاب را به خودم می‌ دادند مطمئن باشید من مانتو و روسری را به عنوان حجاب انتخاب می‌ کردم. وقتی چیزی را به اجبار بر سر کسی کنند به دنبال راهی برای رسیدن به خواسته‌های خود هست.» این دختر بیست ساله به دلیل آنکه شناخت کافی از حجاب پیدا نکرده، می گوید: «آرایش کردن یا نکردن، بیرون گذاشتن مو یا رعایت حجاب کامل، ارتباط داشتن یا نداشتن با پسران، هیچ کدام نشان دهنده نجابت، خوب یا بد بودن یک فرد نیست، دل انسان باید با خدا باشد، ظاهر هیچ کس نشان دهنده باطن او نیست.»

چادری بودن، بی کلاسی است!
عامل بعدی برای عدم استفاده از چادر و ظهور چادری های بدحجاب، عدم فرهنگسازی و تأثیر تهاجم فرهنگی بر فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی در جامعه است. به عبارت دیگر دختران امروزی این گونه تصور می کنند که مانتویی بودن، هفت قلم آرایش و… نشانه تمدن و با ادبیات جوانان؛ «باکلاسی» است!
«شیما . خ» در این باره می گوید: «در دانشگاه، دختران چادری و محجبه به عنوان افرادی خشک مذهب و غیر اجتماعی مطرح هستند.» «فریبا . ر» دانشجوی رشته نرم افزار نیز می گوید: «در دانشگاه، اساتید به دختران خوش تیپ و آرایش کرده توجه بیشتری دارند و همچنین امکان به دست آوردن موقعیت ازدواج ‌های خوب برای این تیپ دختران در سطح دانشگاه بیشتر است.» فریبا، دوست چادری خود را مخاطب قرار می‌ دهد و می‌گوید: «خانم الله وردی همیشه کارهای اداری‌ اش را به من می‌ سپارد، چون اکثر مسئولین دانشگاه با هم تیپ ‌های او خوب و مناسب رفتار نمی‌ کنند!» الله ‌وردی با تأیید حرف دوستش می‌ گوید: «در راهرو، اساتید دانشگاه وقت جوابگویی به سئوالات و اشکالات درسی ما را ندارند ولی همین استاد گوشه‌ ای از راهرو دارد با همکلاسی بدحجاب و آرایش کرده ما صحبت می‌ کند و می ‌خندد!»
«ملیکا . ش» کارمند بخش خصوصی است. او را در حال خرید لوازم آرایش در خط شمال به جنوب مترو می‌ بینم. چادری است اما موهای رنگ شده اش را با وسواس خاصی بیرون گذاشته است و با تجدید آرایش در بخش زنانه مترو، خود را برای پیاده شدن از قطار آماده می ‌کند! وی در پاسخ به این سئوال که چه سنخیتی بین چادر و آرایش کردن وجود دارد؟ می‌ گوید: «من در محل کار چادری نیستم! وقتی نزدیک محل زندگی می‌ شوم چادرم را به سر می‌ کنم. برای خانواده همسرم مهم است که عروسشان چادری باشند، آنها آبرومندی را در اُمُل بودن و بوی پیاز داغ می ‌دانند.»

بررسی عوامل اجتماعی در ترویج چادری بدحجاب
«ممکن است ظاهر زننده ‌ای داشته باشد؛ داشته باشد. بعضی از همین هایی که در استقبالِ امروز بودند خانم هایی بودند که در عرف معمولی به آنها می گویند «خانم بدحجاب»؛ اشک هم از چشمش دارد می ریزد. حالا چه کار کنیم؟ ردش کنیم؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه، دل، متعلق به این جبهه است؛ جان، دلباخته به این اهداف و آرمان هاست. او یک نقصی دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقص های این حقیر باطن است؛ نمی‌ بینند. "گفتا شیخا هر آنچه گویی هستم / آیا تو چنان که می نمایی هستی؟" ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهی از منکر هم می کند؛ نهی از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت.»
اینها بخشی از اظهارات رهبر معظم انقلاب در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی در مهر ماه سال ۹۱ است که ایشان بیان متفاوتی را از قضاوت در باره بدحجابی ایراد فرمودند. توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری از آن جهت حائز اهمیت است که بدانیم قرار نیست به مقوله حجاب، با نگاهی دگم و بسته بنگریم. حجاب در عین حال که امری واجب است اما فرهنگ ‌سازی و آموزش نیز در قبال آن لازم و ضروری به نظر می ‌رسد. چرا که رهبر انقلاب نیز در این باره می فرمایند: «فرضاً دختری که حجاب کاملی ندارد اما شب قدر یا در مجلس دعای کمیل شرکت و به درگاه خداوند تضرع می‌ کند یا در راهپیمایی ۲۲ بهمن، تصویر امام را می ‌گیرد، نمی‌ توان گفت که بی‌ دین است بلکه نمی ‌داند حجاب اسلامی چیست، که باید او را توجیه کرد. باید در باب حجاب کتاب نوشت و از طرق مختلف مانند فیلم ‌های تلویزیونی حجاب را تبیین و افراد ناآگاه را ارشاد کرد.»
پس بیان مطالب مذکور در این گزارش پیش‌ رو تنها و تنها با هدف روشنگری دختران جوان و والدین آنهاست تا پاسخ روشنی برای این سئوال پیدا شود که «به راستی چرا برخی دختران چادری حتی از مانتویی‌ ها هم بیشتر جلب توجه
می کنند؟!» پر بیراه نیست اگر مدعی شویم متأسفانه محل رشد چنین دخترانی اتفاقاً خانواده های مذهبی هستند؛ چرا که جوامع خانوادگی غیر مذهبی تکلیفشان روشن است و نمود آنها را می توان با ظهور دختران و زنان مانتویی بدحجاب و حتی بی حجاب ملاحظه نمود، اما دختری که چادر به سر دارد و بویی از حجاب نبرده، بی شک رگ و ریشه ای در خانواده ای مذهبی دارد!

چادر، محدودیت است!
برخی معتقدند و سعی دارند این تفکر را به جامعه القا کنند که چادر محدودیت است و زن چادری هیچ حقی برای ظهور و بروز در اجتماع ندارد و حتی اگر حق هم دارد، حجاب چادر اجازه این امر را به او نمی دهد؛ به عبارت دیگر، چادر برای زن چادری محدودیت به بار
می آورد! البته ناگفته نمایند برخی برخوردها و عدم فرهنگ سازی مناسب و عدم حمایت مسئولین ذی ربط نیز در این امر بی تأثیر نیست اما تجربه ثابت کرده چه بسیار زنان محجبه و چادری که چه در عرصه های علمی و چه در امور اداری و کاری به درجات عالی پیشرفت دست یافته اند.
«شیما . خ» که دانشجوی رشته نقشه ‌کشی – معماری است، با بیان اینکه چه کسی دیده که یک معمار با چادر نقشه کشی کند یا سر ساختمان حاضر شود؟، می گوید: «من بعد از ازدواجم حتماً به خاطر حفظ شأن چادر هم که شده، آن را کنار می‌ گذارم؛ فعلاً بنا بر سنت خانواده انواع چادرها از ملی، عربی، دانشجویی و… را امتحان کرده ام اما هیچ کدام به اندازه شال و روسری نمی‌ تواند انسان را زیبا کند!» وی ادامه می ‌دهد: «جامعه، خود تشویق کننده ما به سوی تیپ‌ های امروزی و آرایش کردن است. وقتی وارد دفتر گروه می شویم و رئیس گروه با مهربانی و حوصله جواب دختران آرایش کرده و مانتویی را می ‌دهد و دختران چادری یا پسرانی را که ریش دارند تحویل نمی ‌گیرد، تنها راه مقبولیت اجتماعی، همرنگ شدن با جامعه است.»
دیگری می ‌گوید: «بیش از شش سال است که از دانشگاه، رشته حسابداری، فارغ التحصیل شده‌ ام. دو سال است ازدواج کرده‌ام اما شش ماه است که توانسته‌ ام کار مناسب پیدا کنم! رشته ما طوری است که بیشتر شرکت‌ ها به ویژه شرکت‌ های خصوصی به مهارتمان احتیاج دارند. شاید برایتان جالب باشد که با حجاب چادر هر جایی که رفتم مرا نپذیرفتند! بیشتر افراد فکر ‌می ‌کنند خانم‌ های چادری آداب معاشرت نداشته و توان جلب و رضایتمندی مشتری را ندارند! بعد از انتخاب مانتو و کمی رسیدن به ظاهر خود توانستم کار مناسبی پیدا کنم!
اینها واقعیاتی است در لایه های پنهان جامعه که نباید از آنها غافل شد. مدیرانی که مدام دم از فرهنگ سازی در زمینه حجاب می زنند، تا کنون چه گام های مؤثری را برای استخدام زنان محجبه و چادری برداشته اند؟!»
زهرا همدانی، دانش‌ آموز سال آخر دبیرستان هم چادر را به عنوان حجاب انتخاب کرده است اما چادرش به زمین می‌ کشد و مقنعه اش هم تا لاله گوشش را نمایان کرده است! او می ‌گوید: «چادر، آزادی ‌های مرا می ‌گیرد. من به کلاس موسیقی و نقاشی می ‌روم و سر کردن چادر، آن هم به رنگ مشکی در تابستان برایم سخت است.» وی می ‌گوید: «مردم از دخترهای چادری توقع برخی از کارها را ندارند، مثلاً دختر چادری نباید به کلاس موسیقی یا عکاسی برود! اما وقتی کمی به خودت می‌ رسی، نظرات آنها عوض می ‌شود و می ‌گویند: کلاس نقاشی می ‌روی؟ خب به تیپت می‌آید! اگر برای حضور اجتماعی دختران و زنان چادری محدودیتی قائل نبودند حتماً چادرم را محکم ‌تر و باوقارتر سر می ‌کردم.»

صدا و سیما؛ مروج اصلی چادری های بدحجاب!
رسانه ملی را بی شک باید یکی از گسترده ترین ابزارهای فرهنگ ساز در جامعه قلمداد کرد. ابزاری که به همان اندازه که در فرهنگ سازی می تواند مؤثر باشد، ضد فرهنگ را نیز به راحتی می تواند به جای فرهنگ جا بیندازد! «معصومه .ش» با اشاره به دید نسبی جامعه به چادر و دارندگان حجاب کامل اسلامی، می‌ گوید: «شما خودتان قضاوت کنید؛ در فیلم ‌‌های تلویزیونی اگر هم خانم چادری و حتی مذهبی را نشان می ‌دهند مانند عروس آرایش کرده است! شما به گویندگان خبر یا مجریان زن صدا و سیما توجه کنید، همه آنها با چادر، آرایش های غلیط دارند! این خود فرهنگ چادر به سر کردن همراه با آرایش را در جامعه ترویج می ‌کند. هر چه جامعه هدف رسانه وسیع ‌تر و گسترده ‌تر، انتظارات و توقعات از آن هم بالتبع بیشتر می شود، اما سئوالی که باقی است این است که به راستی مدیران رسانه ملی توانسته اند گام های مؤثری برای ترویج حجاب اسلامی بردارند یا به قول آن ضرب المثل معروف؛ «آمدند ابرو را درست کنند؛ چشمش را هم کور کردند!» دخترانی که قرار بود با تشویق رسانه ملی چادری شوند، چادری شدند اما یک دختر چادری بدحجاب با هفت قلم آرایش!
به نظر می رسد چنانچه پرچمداران عرصه فرهنگ نتوانند طی سالیان آتی با برنامه ریزی مناسب، فکری به حال حجاب زنان و دختران این جامعه اسلامی نمایند، نه تنها وضعیت حجاب از این هم بدتر خواهد شد، بلکه به قول «شیما . خ» دانشجوی بیست ساله تهرانی، دیگر نه از حرمت چادر چیزی باقی خواهند ماند و نه از حیای زن ایرانی!»

برخورد قاطع با مسافران هنجارشکن شمال، عین رأفت اسلامی است!/ وجود بیش از پانصد نقطه کور ساحلی، نگران کننده است
رسالت در گزارشی دیگر، با عنوان «آیا تفریح مهم تر از جان و اخلاقیات است؟» به طرح سالم سازی دریا نگاهی انداخته و به آسیب های جانی و اخلاقی مسافران شمال پرداخته است. محمد عمرانی در این گزارش می نویسد:
«هر چند ماه اول تابستان امسال با ماه مبارک رمضان همزمان شده، ولی کم نیستند مسافرانی که از شهرهای دور و نزدیک برای تن زدن به آب دریا و لذت بردن از مواهب طبیعی در این ماه روزه داری هم راهی شهرهای نوار شمالی کشور شده اند….
بی توجهی به اخلاقیات، شعایر دینی و مذهبی در سواحل از سوی برخی مسافران و گردشگران، فرهنگ بومی و محلی مناطق مختلف و شهرهای ساحلی استان را دستخوش چالش هایی کرده است و هر از چند گاهی شاهد شنای مختلط مسافران در آبهای دریا هستیم و برخی گردشگران، دریا را با استخر خانوادگی اشتباه می گیرند!

متانت، ادب و اخلاقیات از وجوه بارز فرهنگ ما ایرانیان است، ولی گویا برخی افراد آن طور که باید در این زمینه ها تربیت نشده اند. امیر بخشنده، مسئول روابط عمومی آموزش و پرورش بابلسر با بیان این مطلب به نگارنده گفت: «بستر اصلی این آموزش ها اول در خانه و خانواده و بعد در مدرسه و آموزش و پرورش است و باید در این زمینه بیشتر سرمایه گذاری کنیم. حیف است که با برخی بی توجهی ها، ادب، فرهنگ و اخلاقیات ایرانی و اسلامی مان زیر سئوال برود.»
در همین زمینه چندی پیش امام جمعه شهرستان نور با بیان اینکه متاسفانه معمولاً فصل گردشگری با افزایش ناهنجاری ها همراه است و برخی از مسافران هیچ حرمتی برای ارزش های منطقه قائل نیستند، گفت: «باید برای حل این مشکل چاره جویی شود.» وی از شنای مختلط برخی مسافران در ساحل انتقاد کرد و از دستگاه های قضایی و انتظامی خواست تا قاطعانه با ناهنجاری های اخلاقی برخورد کنند زیرا برخورد قاطع با هنجارشکنان، عین رأفت اسلامی است و باید مسافران به هنجارهای دینی منطقه احترام قائل شوند….»

رعایت حجاب، ایمان قلبی و احساس خوشایندی برای بانوی مسلمان است/رعایت حجاب و اصول شرعی توسط ورزشکاران، نشانه‌ استقامت و ایستادگی و آن فلز محکمِ عنصر ملت ایران است
محمد میراحمدیان در گزارشی که در خصوص بانوان ورزشکار تنظیم کرده، از قول قهرمان لیگ جهانی کاراته آورده است که «باید ایران واقعی را به جهان بشناسانیم». در بخش هایی از این گزارش می خوانیم:
الناز تقی پور عضو تیم ملی کاراته بانوان در اولین اعزام تیم ملی به مسابقات جهانی مدال برنز کاتای تیمی را کسب کند…. قهرمان لیگ جهانی کاراته با بیان اینکه ما به راحتی با حجاب به مسابقات اعزام می شویم و خدا را شکر تا الآن برایمان محدودیتی پیش نیامده است. کشورهای شرکت کننده در مسابقات در ابتدا از حجاب ما تعجب می کردند ولی هم اکنون بسیار برایمان احترام قائلند که توانستیم با حجابمان در کاراته بدرخشیم.

وی افزود: به نظرم رعایت حجاب اسلامی به بانوان کمک می کند تا بتوانند راحت تر در جامعه زندگی کنند و یک ایمان قلبی و احساس خیلی خوشایندی برای یک بانوی مسلمان است که اجازه نمی دهد اتفاقات ناخوشایندی برایش پیش بیاید.
قهرمان جام باشگاه های آسیا با بیان اینکه ما در دوران انقلاب نبودیم و دقیقاً نمی دانیم چه اتفاقاتی افتاده است، گفت: آنهایی که در آن زمان بودند می دانستند که صلاح بوده که این اتفاق بیفتد و ما هم از این انقلاب به خاطر آزادی و همه چیزی که داریم راضی هستیم و خدا را شاکریم….
الناز تقی پور با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار مدال‌ آوران المپیک و پارالمپیک که فرمودند «واقعاً همه باید قلباً از زنان ورزشکار ما که در میدان ها با حجاب، با عفاف، با متانت و با وقار حاضر می شوند، تشکر کنند»، گفت: این حس خیلی خوبی است که رهبرمان به این صورت در باره زنان ورزشکار صحبت می کنند که یک وظیفه ای بر عهده ما می گذارد که بیش از این از حجاب و کشورمان دفاع کنیم زیرا ما نماینده ای از تمام بانوان ایران در مسابقات هستیم که باید ایران واقعی را به جهان بشناسانیم.
گفتنی است که رهبر معظم انقلاب در دیدار با قهرمانان مسابقات آسیایی و پاراآسیایی بیان کردند که در یک چنین دنیایی که برهنگی انحرافی و غلط و مضر و کشنده را ترویج می کنند، زن جوان ما می‌آید آنجا می‌ ایستد یا پسر جوان ما می‌ آید با آن خانمی که می خواهد مدال را به گردنش بیندازد دست نمی دهد؛ اینها خیلی ارزش دارد. این ‌جوری نیست که ما از روی تعصب مذهبی، از کسی که یک کار خوبی می کند بخواهیم ترویج کنیم؛ اینها نشانه‌ استقامت و ایستادگی و آن فلز محکمِ عنصر ملت ایران است؛ اینهاست که ارزش می دهد به یک ملت. اینها را قدر بدانید؛ هر چه می توانید اینها را ترویج کنید. معنویات در ورزش، به ورزش هم کمک می کند، به آبروی ملی هم کمک می کند و بحمدالله جوان های ما جوان های متدینی هستند.»

سید جواد رضویان به عنوان مجری «ویژه برنامه دعوت»، به خوبی مبانی و مصادیق دینی را می داند/بینندگان برنامه دعوت با نمونه های واقعی سبک زندگی اسلامی – ایرانی آشنا می شوند
رسالت در یادداشت «دعوتی از جنس نور» به قلم مهدی دادجو، کارشناس ارشد و مدرس سینما، به بررسی «ویژه برنامه دعوت» پرداخته و به عواملی که باعث شده این برنامه «حکایتی دیگر» باشد، اشاره می کند. در بخشی از این یادداشت می خوانیم:
«هر سال ماه مبارک رمضان، شبکه های سیما با محور قراردادن مباحث اخلاقی و انسانی، مجموعه های گفتارمحوری را به روی آنتن می برند که در آنها تلاش می شود به مخاطب، گوشه هایی از انسانیت، مروت و فتوت مردمان هم روزگار ما نشان داده شود. از این دست می توان به برنامه "ضیافت" شبکه قرآن و معارف سیما ، "ماه عسل" شبکه سه سیما، "جشن رمضان" و "ضیافت الهی" از شبکه پنج، "دعوت" و "شبهای شیدایی" شبکه یک، "قبول باشه" و " کوی محبت" شبکه دو و… اشاره کرد.

به طور عموم این برنامه ها به لحاظ محتوایی، مضامینی نزدیک به هم دارند که البته با توجه به قرارگیری در ماه ضیافت الله، این رویکرد می تواند آثار مثبتی در جامعه داشته باشد. اما در شکل اجرا و طریقه ارائه محتوا، برنامه های مذکور دارای تفاوت های بسیاری هستند که این خصیصه باعث شده هر کدام از برنامه ها طرفداران خاص خود را داشته باشند.
در این میان، ویژه برنامه "دعوت" از شبکه یک سیما حکایتی دیگر دارد. مجموعه ای که عصرهای ماه مبارک رمضان حوالی ساعت ۱۷:۳۰ مهمان چشمان نشستگان بر خوان رحمت الهی می شود. در ارتباط با این برنامه، نخست باید به گروه اجتماعی شبکه یک سیما به سبب انتخاب نام مناسب برای این برنامه تبریک گفت. ماه رمضان ماه مهمانی خداست و هر میزبانی برای مهمانی دادن، عزیزانش را "دعوت" می کند و انتخاب این نام، ضمن رعایت ایجاز و پرهیز از زیاده گویی، طعم خوش دعوت الهی را در مهمانی خداوند تداعی می‌کند.
دوم باید ازتفاوت ساختاری و ساختی این برنامه با سایر برنامه های ویژه ماه مبارک رمضان گفت. چرا که به لحاظ ساختاری، این برنامه بر خلاف سایر ویژه برنامه های این ماه، توجه و تمرکز خود را بر شهرستان ها گذاشته و مهمانان را از جای جای ایران عزیز، حتی دور افتاده ترین شهرهای استان سیستان و بلوچستان یا روستایی در کرمانشاه و… دعوت می کند که همین ویژگی باعث اقبال خوب بینندگان شده است.
همچنین به لحاظ ساختی، این برنامه سادگی دلنشینی دارد و تلاش داشته از زرق و برق های مرسوم در برنامه های تلویزیونی تا جایی که امکان دارد پرهیز کند که خود این مسئله با فحوای روزه داری قرابت دارد.
از دیگر وجوه تمایز ویژه برنامه دعوت، اجرای صادقانه و بی تکلف سید جواد رضویان است. رضویان، مجری نیست و گرایش او بیشتر، بازیگری آن هم در ژانر کمدی و طنز بوده است. اما او چند ویژگی دارد که باعث شده اجرایش مقبول بیننده ها افتد. سید جواد رضویان در خانواده ای مذهبی بزرگ شده و به خوبی مبانی و مصادیق دینی را می داند. بازیگری وی در نقش های کمیک با هدف شاد کردن دل های هموطنان بوده، چرا که سید جواد عاشق مردمش می باشد. پس وقتی در قالبی جدی مقابل دوربین قرار می گیرد نیز همان عشق و ارادت را به مردم دارد و این صدق دل از ورای تصاویر نیز قابل درک است و مخاطب آن را احساس می کند. ویژگی دیگر مجری برنامه دعوت، کم حرفی اوست. خصوصیتی که در مجریان تلویزیون کمتر وجود دارد و عموما فرصت کلام را از مهمان برنامه می گیرند.
اما مهم ترین و بارزترین ویژگی برنامه دعوت، توجه تولیدکنندگان به منویات مقام معظم رهبری به ویژه در موضوع سبک زندگی و بحث همدلی و همزبانی دولت و ملت است. انتخاب دقیق و هوشمندانه مدعوین باعث شده مخاطب با نمونه های واقعی سبک زندگی اسلامی – ایرانی که در حقیقت همان سبک زندگی قرآنی است مواجه شود که در راستای الگوسازی برای جامعه می تواند مؤثر باشد.
از سوی دیگر حضور مسئولین استانی و منطقه ای در این برنامه تبلوری از همدلی و همزبانی است، چرا که این گروه از مهمانان از میان مسئولین صدوق و خدوم که از بدنه جامعه و توده های مردمی برای خدمت به هموطنان، آن هم بدون چشمداشت برخاسته اند، انتخاب شده اند. البته در کنار این مباحث، نکته ای نیز قابل تأمل است و آن اینکه برنامه پر مخاطب و خوش ساختی مثل دعوت به چه سبب در ساعتی پخش می شود که امکان بهره برداری از آن برای عموم میسر نیست و بازپخش آن نیز در بامداد روز بعد، توفیقی در جذب مخاطب ندارد؟

کرامات امام رضا(ع) از دیدگاه اهل سنت، حق است
این روزنامه از قول ماموستا عبدالرحمن خدایی، نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری نوشته است:
– بر اساس قاعده اهل سنت کرامات اولیا حق است و جای هیچ تردیدی بر حق بودن کراماتی که از طرف امام رضا (ع) به عنوان یکی از اولیای الهی صادر شده باشد، وجود ندارد.
– از نظر اهل سنت امام رضا(ع) و سایر ائمه شخصیت های برجسته و مقدسی هستند.
– در کتب روایی احادیث اهل سنت، فضایل بسیاری از ائمه بیان شده است و امام رضا(ع) و سایر ائمه به عنوان سادات بسیار قابل احترام و واجب اطاعت هستند.

حرکت زیربنایی جهاد دانشگاهی با تولیدات جدید!
رسالت در خبری، به راه‌اندازی قریب الوقوع مدرسه دانشجویی روح الله اشاره کرده و از قول سید‌مهدی فیض معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نوشته است:
– تلاش داریم نگاه به مقوله مهدویت را در تولیدات خودمان مبنا قرار دهیم.
– در این مدرسه آن چیزی که قرار است آموزش داده شود به عنوان دوره‌های فوق برنامه است.
-دانشجویان می‌تواند از این مدرسه جهت آشنایی بیشتر، شناخت حوزه مهدویت و فعالیت‌های آن استفاده کنند.
-با همین رویکرد در حال آماده‌سازی تولیدات جدیدی هستیم که در قالب یک حرکت زیربنایی به زودی قرار است نمود پیدا کند.

وزیر خارجه آمریکا: جواد جان! التماس دعا
رسالت در ستون «تحلیل رویدادها» با اشاره به برگزاری کنسرت سامی یوسف در شهر ناصره که یکی از شهرهای اصلی فلسطین‌ اشغالی است، اقدام این خواننده مسلمان ساکن انگلیس را عجیب خوانده و نوشته که این مسئله با واکنشهای متفاوتی مواجه شده است.
در همین ستون و در خبری دیگر، به «التماس دعا»ی کری از ظریف اشاره شده و از قول خبرنگار المیادین در وین نوشته است:
« آخرین دیدار کری و ظریف، ۹/۳۰ شب به پایان رسید که این چهارمین دیدار دو طرف طی یک روز بود. در آخرین دیدار، ظریف به همتای خودش گفته که باید برای حضور در مراسم شب قدر در یکی از مساجد وین، هتل کوبورگ را ترک کند. ظریف به کری به طور مختصر در باره این مراسم توضیح داده و وزیر امور خارجه آمریکا نیز از همتای ایرانی‌اش خواسته تا در این مراسم مذهبی وی را دعا کند.»

مُبلغ دینی در روستا
رسالت در صفحه آخر، با چاپ عکس هایی به فعالیت یکی از مبلغین دینی اشاره کرده و در شرح عکس، نوشته است: «همه ساله در ماه مبارک رمضان، مبلغین دینی به روستا ها و شهرهای سراسر کشور اعزام میشوند.
محمد رضا رحمانی مبلغ جوانی است که رمضان امسال به همراه خانواده در روستای سیساب از توابع بجنورد ساکن شده است تا به تشریح احکام و بیان مسائل اسلامی و همچنین رفع مشکلات و پاسخگویی به سئواات مردم بپردازد. این روحانی جوان توانسته در مدت حضور خود در روستا با اهالی و نوجوانان ارتباط خوبی برقرار کند. عکس ها گوشه ای از فعالیت وی را در این روستا نشان می دهد.»

دیگر عناوین منتشر شده در روزنامه امروز، از این قرار است:
حکم طلاق توافقی بدون مشاوره ممنوع شد
یادداشت « رمزگشایی از یک هم‌پیمانی شوم» به قلم علی عالمی/ (هم‌پیمانی بازماندگان صدام و عناصر داعش و گروههای تکفیری)
سید حسن نصرالله: رژیم‌های عربی، فلسطین را به اسرائیل فروخته‌اند
نقض دوباره آتش بس در یمن توسط سعودی ها

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه « رسالت » را مرور کرده است: «حمایت از صرب‌های قاتل مسلمانان، لکه ننگی دیگر در سیاست خارجی روسیه/با گذشت بیست سال از نسل کشی مسلمانان سربرنیتسا، کشف اجساد آن کشتار همچنان ادامه دارد»، «موج بدحجابی به جامعه دختران و زنان چادری رسیده است!/دختری که چادر به سر دارد و بویی از حجاب نبرده، بی شک رگ و ریشه ای در خانواده ای مذهبی دارد/صدا و سیما، مروج اصلی چادری های بدحجاب است/رهبری: نقص بدحجاب، ظاهر است، ما هم یک نقص داریم، با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید»، «برخورد قاطع با مسافران هنجارشکن شمال، عین رأفت اسلامی است!/ وجود بیش از پانصد نقطه کور ساحلی، نگران کننده است»، «رعایت حجاب، ایمان قلبی و احساس خوشایندی برای بانوی مسلمان است/رعایت حجاب و اصول شرعی توسط ورزشکاران، نشانه‌ استقامت و ایستادگی و آن فلز محکمِ عنصر ملت ایران است»، «سید جواد رضویان به عنوان مجری «ویژه برنامه دعوت»، به خوبی مبانی و مصادیق دینی را می داند/بینندگان برنامه دعوت با نمونه های واقعی سبک زندگی اسلامی – ایرانی آشنا می شوند»، «کرامات امام رضا(ع) از دیدگاه اهل سنت، حق است»، «حرکت زیربنایی جهاد دانشگاهی با تولیدات جدید!»، «وزیر خارجه آمریکا: جواد جان! التماس دعا» و « مُبلغ دینی در روستا»مرور مطبوعات/ ‌یک‌شنبه‌ ۲۱ تیر/ روزنامه رسالت

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.