اعتراض مسلمانان بوسنی به فیلم ساختارشکنانه صرب

مسلمانان بوسنی و هرزگوین به یک فیلم صرب‌ که کشتار مسلمانان در جنگ میانه دهه 90 را عادی‌سازی کرده‌است اعتراض دارند.

معترضان خواستار لغو نمایش یک فیلم مستند جدید توسط یک فیلمساز صربستانی-کانادایی در سراسر اروپا هستند و می گویند که این فیلم «تجدیدنظر طلبانه»ُ جنایات جنگی انجام شده در طول جنگ بوسنی را عادی‌سازی و «سفید» می‌کند.

«بوریس مالاگورسکی» کارگردان فیلم، ماه گذشته در توییتر برنامه نمایش فیلمش به نام «جمهوری صربسکا: مبارزه برای آزادی» را اعلام کرد. مالاگورسکی به عنوان خبرنگار و مجری برای شبکه های دولتی روسیه راشاتودی کار کرده است.

جمهوری صربسکا با امضای توافقنامه صلح دیتون در سال 1995 که به جنگ در بوسنی پایان داد، به یک نهاد صرب در بوسنی و هرزگوین تبدیل شد.

از سال 1992 تا 1995، نیروهای صرب عملیا پاکسازی قومی را با هدف ایجاد صربستان بزرگ رهبری کردند که تنها در یک نمونه 8 هزار مرد مسلمان را در سربرنیتسا کشتند.

موسسه تحقیقات نسل کشی مستقر در کانادا طوماری آنلاین برای جلوگیری از تبلیغ این فیلم راه اندازی کرد و گفت که این فیلم تاریخ دردناک بوسنی را بازنگری می کند. نزدیک به 30000 امضا برای این کارزار جمع آوری شده است.

این موسسه روز شنبه در بیانیه ای گفت: «این فیلم انکار نسل کشی در سربرنیتسا را ترویج می کند. این ایده صربستان بزرگ را ترویج می کند که بوسنی و هرزگوین را از هم می پاشد.

منبع: شفقنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.