گشایش مرکز اسلامی در صربستان

مرکز اسلامی «گازیلار»(Gazilar) با حضور مسئولان مشیخت اسلامی صربستان و نمایندگان جوامع اسلامی از کشورهای آمریکا و اروپا در شهر «نووی پازار» این کشور افتتاح شد. این مجموعه باشکوه بیش از ۵۰ هکتار وسعت دارد و یکی از مدرن‌ترین ساختمان‌ها در منطقه بالکان برای مسلمانان به شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این مرکز روز دوشنبه، ۲۳ فروردین‌ماه طی مراسم باشکوهی در شهر نووی پازار در منطقه سنجاک صربستان با حضور هیئت مشیخت اسلامی(اداره امور مسلمانان) این کشور به ریاست مفتی «مولود دودیچ» و همچنین «معمر زوکورلیچ» معاون رئیس مجلس صربستان و جمعی از امامان و نمایندگان جوامع اسلامی از کشورهای آمریکا و اروپا افتتاح شد.

«معمر زوکورلیچ» در این مراسم مخاطبان را با این پیام خطاب کرد که چنین ساختمانی تجلی‌دهنده نور اسلام و فعالیت‌های مسلمانان و جامعه اسلامی است.
نماینده مجلس صربستان گفت که جامعه اسلامی با همه پیروان اسلام در نووی پازار و منطقه سنجاک امروز (دوشنبه) صفحه فرهنگی و تمدنی جدیدی را افتتاح کردند.

وی افزود: این یک ساختمان مذهبی و یک مرکز اسلامی معمولی نیست، بلکه انعکاس‌دهنده تصویر اسلام و مسلمانان است. امروز به لطف خدا همه اعضای جامعه اسلامی، همه مسلمانان و همه افراد خوب برنده هستند.

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی کشورمان در صربستان، «مولود دودیچ»، رئیس مشیخت اسلامی صربستان نیز در مراسم افتتاحیه مرکز اسلامی در شهر نووی پازار ضمن تقدیر و تشکر از همه کسانی که به هر طریقی در این پروژه سهیم بودند، گفت: این مرکز بهترین هدیه به همه مؤمنان در آستانه ماه رمضان است.

وی اظهار کرد: ما از موفقیتی به موفقیت دیگر و از یک پیروزی به پیروزی دیگری می‌رویم و امروز اعضای جوامع اسلامی از نیویورک، پاریس، برلین و دیگر شهرهای اروپا پیش ما آمدند تا این شادی را با ما به اشتراک بگذارند.

وی همچنین گفت: از همه کسانی که در سال ۲۰۰۰ سنگ بنای مرکز اسلامی در نووی پازار را گذاشتند و همچنین در سال ۲۰۱۷ که کار را ادامه دادیم، با ما همکاری کردند، متشکرم. صرف نظر از اینکه به کدام دین و ملت تعلق داریم، ما همه برادر هستیم.

در پایان این مراسم نماز جماعت به امامت «رشاد پلویویچ» رئیس خدمات مذهبی – تربیتی جامعه اسلامی صربستان برگزار شد.

بنابر این گزارش؛ هزینه ساخت این مرکز اسلامی در شهر نووی پازار صربستان از سوی خیرین و مؤمنان با مبلغی در حدود ۱,۴ میلیون یورو تأمین شده است.

منطقه سنجاک که مرکز آن شهر نووی پازار است در جنوب صربستان قرار دارد و بیشتر ساکنان این منطقه را مسلمانان تشکیل می‌دهند. در منطقه سنجاک در حال حاضر بیش از ۲۰۰ مسجد وجود که از این تعداد بیش از ۶۰ مسجد در شهر نووی پازار مرکز این منطقه قرار دارد.

شهر نووی پازار یک مرکز سیاسی، اقتصادی، فرهنگی در منطقه سنجاک در ۲۹۰ کیلومتری جنوب شهر بلگراد، پایتخت صربستان واقع شده است. مساحت کل شهرداری نووی پازار با بیش از یکصد منطقه مسکونی بالغ بر ۷۴۲ کیلومتر مربع است.

برآورد می‌شود که در تمامی منطقه وسیع شهر نووی پازار با حومه‌های آن، بیش از ۱۲۰ هزار نفر زندگی می‌کنند که از این تعداد بیش از ۷۸ درصد آن را بوشنیاک‌ها (مسلمانان) تشکیل می‌دهند.

براساس آخرین سرشماری‌های غیررسمی بیش از ۳۰۰ هزار مسلمان در صربستان زندگی می‌کنند که حدود ۱۰۰ هزار نفر از آنان در بلگراد و حومه این شهر سکونت دارند.

دولت صربستان اهمیت بسیاری برای شهر نووی پازار و تمامی ساکنان آن قائل است و در این راستا می‌توان به تلاش‌های «آلکساندر ووچیچ»(Aleksander Vuchich)، رئیس‌جمهور صربستان در جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و احداث کارهای زیر ساختاری در این منطقه اشاره کرد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.