غیرشیعیان هم از آقای سیستانی حرف شنوی دارند

روزنامه های آرمان و کیهان در شماره اول هفته، مطالبی را منتشر ساخته اند که این عناوین اقتباسی را برای آنها برگزیده ایم: «می گوییم «حج عمره» اما منظورمان «عمره مفرده» است»، «پیام های تسلیتی که گویای همه چیز است»، «تذکرات مراجع در جلسات خصوصی با معاون اول و سکوت وزیر»، «همه این مذاکرات برای جبران ضررهای همان کاغذپاره هاست»، «مسئولیت‌پذیری به زندگی انسان رنگ و بوی دینی می‎دهد»، «ایرانی‌ها برای میهمان جانشان را هم می‌دهند اما شما در حرم امن الهی هم… »، «پس لرزه های پرغلط یک دست درازی»، «کیهان عصبانی است؛ اما فحش و توهین چاره کار است؟/سعودی ها در یک طنز، آل سقوط، پشه، مردک، بی چشم و رو، احمق و خر شدند» و «آنقدر که ما اصرار بر بیماری شاه جدید سعودی داریم، شاید خودش نداشته باشد»

می گوییم «حج عمره» اما منظورمان «عمره مفرده» است
روزنامه آرمان که خواسته از آن دسته روزنامه هایی باشد که به تفاهم هسته ای اخیر، با دید مثبت نگاه می کند، عنوان «از توافق عزتمندانه صددرصد حمایت می کنم» را برای انعکاس سخنان رهبری در روز پنج‌شنبه انتخاب کرده و تیتر اصلی خود را به عبارت «حج عمره نروید» از قول آیت الله موسوی بجنوردی اختصاص داده است. در مقدمه این مطلب به قلم علی زمانی آمده است: « به یقین اگر تعرض به دو زائر ایرانی برنامه‌ریزی نشده بوده، اقدامات خصمانه کشور عربستان پس از این اتفاق را نمی‌توان بدون برنامه‌ریزی و در راستای واکنش ایران به اقدام قبیح ماموران فرودگاه دانست. عدم صدور مجوز فرود برای هواپیمای زائران خانه خدا پس از تعرض به دو نوجوان، برنامه‌ای بود که به اعتقاد بسیاری، از سوی کشور ثالثی به عربستان دیکته شده است.»
آیت الله موسوی بحنوردی که معتقد است رژیم سعودی جنگ شیعه و سنی راه انداخته، می گوید: « اگر سعودی ها کاری که به آنها نسبت داده شده را انجام داده باشند، از نظر اسلام حکم این عمل اعدام است.»
این گزارش کوتاه با این جمله به پایان می رسد: «اقدام ماموران عربستان چنان زشت و شنیع بود که خبر خودکشی یکی از آنها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد اما معاون وزارت خارجه این خبر را تکذیب و گفت که دو زائر در سلامت هستند.»
فارغ از این که تنظیم کننده گزارش، مشخص نکرده مطالب نقل شده از آیت الله موسوی بجنوردی، حاصل گفتگویی اختصاصی و یا برگرفته از سخنان ایشان در جلسه ای است و نیز فارغ از عجله روزنامه برای بستن صفحه اول و تکرار ۱۲۰ کلمه از این گزارش در نیم تای دوم صفحه۱، اشکالی به تیتر اصلی این روزنامه وارد است، جایی که با فونت درشت نوشته شده است: «حج عمره نروید»؛ زیرا عبارت «حج عمره» یک غلط رایج  است و اصلا عملی به عنوان «حج عمره» وجود ندارد و خصوصا در این زمان که بازار تحریم سفر به عربستان گرم است، نباید به اشتباه، تحریم حج به نظر آید.

تذکرات مراجع در جلسات خصوصی با معاون اول و  سکوت وزیر
روزنامه آرمان که همچنان و در همراهی با اکثر جریده ها بنا دارد تا زمان رفع ممنوعیت نام و نشان رییس جمهور اسبق، اخبار مربوط به حجت الاسلام سیدمحمد خاتمی را به بیت مرحوم آیت الله خاتمی منتسب کند، از قول وزیر ارشاد در حاشیه مراسم هفتمین روز درگذشت مادر خاتمی‌ها، در خصوص انتقادات مراجع تقلید در سفر اخیر معاون اول رئیس جمهور به قم نوشته است: «مشکلی نبوده و برای آقایان مراجع روشن شده که تکخوانی زنان در کار نبوده است.»
وی در پاسخ به سوالی در مورد انتقادات مراجع به بحث کتاب گفته است: «در این رابطه فعلا صحبتی نمی‌کنم.»

همه این مذاکرات برای جبران ضررهای همان کاغذپاره هاست
در یادداشت دکتر مسعود پزشکیان وزیر اسبق بهداشت و نماینده فعلی مردم در مجلس که در صفحه ۲ آرمان منتشر شده است، می خوانیم: «[جای] تعجب دارد عده‌ای که با بیانیه لوزان مخالفت می‌کنند؛ یک روز اعلام می‌کردند که قطعنامه‌ها کاغذ پاره‌ای بیش نیستند و حال می‌گویند دستاوردهای ما از بیانیه کم است! مگر این عزیزان نگفتند قطعنامه، کاغذ پاره است؛ حال چرا ناراحتند؟! مذاکره‌کنندگان می‌خواهند مسائل به وجود آمده همان کاغذپاره‌ها را به این شکل از میان ببرند، پس چرا ناراحتند؟»
وی در ادامه نوشته است: «دلواپسان کنونی چرا در آن زمان ناراحت نبودند که آن همه قطعنامه علیه ایران به تصویب می‌رسید؟ بعد هم می‌گفتند که این قطعنامه‌ها کاغذپاره است. امروز شاهدیم همان کاغذپاره‌ها چه فشارها که بر اقتصاد کشور وارد نکرد.»

ایرانی‌ها برای میهمان جانشان را هم می‌دهند اما شما در حرم امن الهی هم …
آرمان در صفحه ورزشی خود، گفتگوی فارس با محمد رویانیان را با این عنوان منعکس کرده: «تروریست کسی است که به زائرین حرم امن الهی بی‌احترامی می‌کند»
رویانیان در بخشی از این گفتگو در واکنش به سخن رئیس باشگاه النصر عربستان که شور و هیجان هواداران پرسپولیس در این بازی اخیر را تروریسم ورزشی عنوان کرده، می گوید: «باید بگویم تروریسم ورزشی آقایانی هستند که به مردم ظلم می‌کنند و به کشورهای دیگر لشکرکشی انجام می‌دهند. مشخص است تروریسم ورزشی برای کجاست. ایران همواره مهد فرهنگ و تمدن بوده و سابقه فرهنگ در ایران به چندین هزار سال قبل برمی‌گردد. هواداران پرسپولیس در استادیوم شور و شوق به فوتبال را نشان دادند و باید بگویم ایرانی‌ها برای میهمانانشان جانشان را هم می‌دهند. پس آنها نباید موضوعی که به خودشان مربوط است را به کسی دیگر ربط دهند. تروریسم برای کسی است که به مردم حمله می‌کند. اینها چون خودشان ۴۰ هوادار هم ندارند وقتی هواداران ما را می‌بینند به آنها تروریسم می‌گویند.
وی ادامه داده است: «باز هم می‌گویم تروریسم کار کسی است که به زائرین حرم امن الهی بی‌احترامی می‌کند. تروریسم از آن کسانی است که به کشورهای دیگر حمله می‌کند و زائر خانه خدا را که خداوند فرموده در حرم من همه در امنیت هستند، مورد آزار و بی‌احترامی قرار می‌دهند. به مسئولان این باشگاه می‌گویم تروریسم واقعی رفتار شماست که نظامیان‌تان بیش از ۲۰۰ زن و کودک را کشته و اموالشان را غارت می‌کنند.»

پس لرزه های پرغلط یک دست درازی
آرمان در ستون «شنیده ها» و در زیر عنوان «انصراف یک امام جمعه از سفر حج» مطالبی را در خصوص محکومیت تجاوز به زائران ایرانی منتشر ساخته و جنگ خانمان‌سوز و مسلمان و شیعه‌برانداز عربستان را به ضرر خود سعودی‌ها دانسته است؛ اما در متن مورد نظر، عبارتی مبنی بر انصراف ایشان از سفر حج نیامده و فقط از تعطیلی سفرهای مستحبی، آن هم به عنوان توصیه سخن به میان آمده است تا از این طریق، به گفته ایشان« موقتا یک فشار بر سعودی‎ها بیاوریم تا بفهمند که چه اقداماتی را انجام داده‌اند».
متاسفانه در مطلب کوتاه فوق نیز به اشتباه، سفر عمره، سفر حج نامیده شده و توصیه ایشان در مورد همبستگی مردم نیز به تعطیلی حج واجب تعبیر شده است. هر چند از راه تعطیلی عمره، نه تنها ضرر مالی چندانی به عربستان سعودی وارد نمی شود بلکه کشورهای دیگر از سهمیه ما استفاده کرده و فرصت حضور ایرانیان در جمع سایر مسلمین نیز از دست خواهد رفت.

کیهان عصبانی است؛ اما فحش و توهین چاره کار است؟/سعودی ها در یک طنز، آل سقوط، پشه، مردک، بی چشم و رو، احمق و خر شدند
روزنامه کیهان همانگونه که انتظار می رفت، با اختصاص تیتر منفی «در خصوص مذاکرات هسته‌ای دغدغه جدی دارم» به انتشار سخنان رهبری پرداخته است و در صفحه ۲ و در ستون معروف گفت و شنود، با عنوان «آل‌سقوط» آورده است:
«گفت: «محمدبن سلمان» پسر‌ پادشاه کنونی‌عربستان مسئولیت حمله نظامی به یمن و قتل‌عام مسلمانان مظلوم این کشور را برعهده دارد.
گفتم: پشه خودش چی هست که فشار خونش باشه! این مردک از سیاست و مسائل نظامی چی سر درمی‌آورد؟!
گفت: خب! وقتی پدرش آلزایمر دارد بالاخره وظیفه اجرای دستورات اسرائیل برعهده پسرش خواهد بود.
گفتم: اما خودمانیم‌ها، خیلی حیف است که این شازده بی‌چشم ‌و رو کنار برود.
گفت: چرا؟!…
گفتم: برای اینکه با حماقت خود به زودی آل‌سعود را به زباله‌دان تاریخ می‌فرستد و مردم حجاز و همه ملت‌های مسلمان از شرّ آنها راحت می‌شوند.
گفت: یعنی تا این اندازه احمق است؟!
گفتم: مرد حسابی! مگر نمی‌بینی، خریت‌هایی که او می‌کند، خود «خر» هم در همه عمر خود مرتکب نشده است!»

غیرشیعیان هم از آقای سیستانی حرف شنوی دارند
کیهان که بخش زیادی از صفحه ۸ را به گفتگو با شکرالله طاهری سرکنسول کشورمان در کربلا اختصاص داده، از قول وی می نویسد: «راهپیمایی اربعین محرم گذشته، تبعات بسیار مثبتی از لحاظ سیاسی و اجتماعی داشت، بیرق اقتدار جهان اسلام و شیعه را در دنیا بالا برد و پایداری ملت‌ها و مسلمانان اعم از شیعه و سنی و حتی مسیحی را بالا برد و به اهتزاز درآورد»
وی که عنوان کرده: «مردم کربلا در عرض دو هفته از ۱۵ میلیون زائر پذیرایی کردند بدون آنکه دیناری از دولت پول دریافت کرده باشند» در بخش دیگری از این گفتگوی طولانی می افزاید: «مقام معظم رهبری و کل مراجع و بزرگان دین در میان عموم مسلمانان عراق بویژه در بین شیعیان از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار هستند، طبیعی است که اگر یک مرجعی باشد که ویژگی خاص تری نسبت به دیگران داشته باشند اقبال مردمی بیشتری خواهد داشت. در حال حاضر هم، نام رهبر معظم انقلاب نه تنها در عراق و در بین شیعیان بلکه در بین برادران اهل سنت یا حتی در بین غیرمسلمان‌ها در آمریکای لاتین مطرح می‌شود و به عنوان فردی معرفی می‌شوند که روحیه استکبارستیزی دارد و به عنوان یک فرد شاخص، انقلابی،خداجو و مبارز مطرح می‌شود.»
سرکنسول کشورمان در کربلا با بیان اینکه همه شیعیان و حتی غیرشیعیان عراقی از آیت‌الله سیستانی حرف شنوی دارند، می گوید: «وجود رهبری، آیت‌الله سیستانی و سیدحسن نصرالله باعث ایجاد مقاومت مستمر و یکپارچه و ایستادگی مسلمانان جهان اعم از شیعه و سنی در مقابل زیاده خواهی‌های استکبار، اسرائیل و همچنین تقویت جبهه مقاومت شده است.

لاریجانی هم حملات عربستان را نیابتی می داند
عنوان «آل‌ سعود به نیابت از اسرائیل مردم یمن را قتل عام می‌کند» در صفحه آخر کیهان و برای انعکاس سخنان خطیب جمعه دیروز تهران انتخاب شده است و در خبری دیگر، سخنان رئیس مجلس در مراسم تجلیل از مادران شهیدان قم با این عنوان منعکس شده است: «جریان‌های تروریستی بلای امت اسلامی شده‌اند»
کیهان آورده است: «در کشورهای منطقه تحولات بسیاری رخ داده و جریان‌های تروریستی بلای امت‌های اسلامی شده‌اند به همین علت باید با حرکت‌های سیاسی و فرهنگی نگذاریم آسیبی به کشورهای اسلامی وارد شود.»
لاریجانی که معتقد است دشمن با پول‌های مسلمانان اقدام به نابودی دیگر کشورهای مسلمانان می کند ادامه داده است: «اکنون نیز گستاخی آن‌ها به جایی رسیده است که با یک کشور اسلامی وارد جنگ شده‌اند.»

آنقدر که ما اصرار بر بیماری شاه جدید سعودی داریم، شاید خودش نداشته باشد
کیهان که در صفحه آخر، پاسخ قاطع پارلمان پاکستان در خودداری از مشارکت در جنگ یمن را برجسته ساخته، در خبری دیگر می نویسد: «نقش ملک‌سلمان در اداره دربار آل سعود نمایشی است»
در ادامه آمده است: «سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان از سال ۲۰۱۱ به بیماری آلزایمر دچار شده است و از دو سال پیش نیز از عارضه قلبی رنج می برد و با توجه به بیماری شدید، در تحولات و تصمیم گیری‌های این کشور هیچ نقشی ندارد.»روزنامه های آرمان و کیهان در شماره اول هفته، مطالبی را منتشر ساخته اند که این عناوین اقتباسی را برای آنها برگزیده ایم: «می گوییم «حج عمره» اما منظورمان «عمره مفرده» است»، «پیام های تسلیتی که گویای همه چیز است»، «تذکرات مراجع در جلسات خصوصی با معاون اول و سکوت وزیر»، «همه این مذاکرات برای جبران ضررهای همان کاغذپاره هاست»، «مسئولیت‌پذیری به زندگی انسان رنگ و بوی دینی می‎دهد»، «ایرانی‌ها برای میهمان جانشان را هم می‌دهند اما شما در حرم امن الهی هم… »، «پس لرزه های پرغلط یک دست درازی»، «کیهان عصبانی است؛ اما فحش و توهین چاره کار است؟/سعودی ها در یک طنز، آل سقوط، پشه، مردک، بی چشم و رو، احمق و خر شدند» و «آنقدر که ما اصرار بر بیماری شاه جدید سعودی داریم، شاید خودش نداشته باشد»بررسی مطبوعات/ شنبه ۲۲ فروردین (۲)

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.