جنبش توییتری زنان در عربستان در اعتراض به پوشش رداء

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان چندین ماه پیش اعلام کرد پوشیدن رداء بلند زنانه دراسلام اجباری نیست اما عملا شرایط در این کشور به گونه دیگری است و هیچگونه قانون رسمی برای تعییر شرایط ایجاد نشده است. به همین دلیل جنبشی توییتری بین زنان عرب شکل گرفته است که در آن عبای خود را پشت و رو می پوشند و با گذاشتن عکس خود در توییتر پیام خود را به جامعه مبنی بر وجود اجبار برای پوشیدن رداء می رسانند.

به گزارش دین‌آنلاین به نقل از گاردین، محمد بن سلمان در مصاحبه خود  با شبکه اس بی سی در ماه مارس گفت:" قوانین اسلام واضح است و از زنان می‌خواهد همچون مردان لباسی موقر و محترمانه بپوشند که لزوماً به معنای عبای سیاه رنگ نیست و اسلام زنان را برای انتخاب لباسی محترمانه، اراسته و محجوب، مختار دانسته است." پس از مصاحبه وی یکی از مفتی‌های سعودی شیخ احمد الغامدی نیز این دیدگاه مشهور را که تنها رنگ مجاز رنگ مشکی است رد کرد.

عربستان در ماه های اخیر به دنبال اجرای برخی اصلاحات لیبرالیستی در حکومت ریاض است. برای مثال زنان برای اولین بار در ماه ژوئن مجوز رانندگی در عربستان را کسب کردند، همچنین زنان توانستند به استادیوم‌های ورزشی وارد شوند و این روزها در تلاش بیشتری برای حضور بیشتر در محیط کار عمدتاً مردانه عربستان هستند. با این حال حکومت اخیراً تعداد زیادی از زنان فعال در حوزه حقوق زنان را دستگیر کرده است و همچنین اعتراضات بسیاری درباره سیستم قیمومیت در قوانین خانوادگی و فامیلی در عربستان وجود دارد که کاملاً مردسالارانه است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.