مسلمانان کره‌ جنوبی و خیابانی به نام «اسلام» در سئول

خیابان «اسلام» با در برگرفتن مسجد و مغازه‌های فروشنده محصولات حلال و اسلامی، یکی از مراکز رفت و آمد مسلمانان شهر سئول است. این خیابان مکانی جذاب برای کسانی است که برای یافتن محصولات و امور مربوط به مسلمانان در این کشور با چالش مواجه‌اند.

به گزارش Korea Joong Ang Daily، طبق گزارش مؤسسه اقتصادی کره، جمعیت کره در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۵۰ هزار مسلمان بوده است که شامل ۴۵ هزار کره‌ای و ۱۰۵ هزار خارجی است. از آنجایی که سئول در حال تبدیل شدن به یک مقصد برای دانشجویان خارجی است، با افزایش ۲۰ درصدی تعداد دانشجویان بین‌المللی ثبت نام شده در برنامه‌های تحصیلی در اینجا از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱، جمعیت دانشجویان مسلمان نیز احتمالاً افزایش می‌یابد.

یک راه حل ممکن برای کسانی که برای تهیه محصولات حلال تلاش می‌کنند، خیابان اسلام سئول است.

خیابان اسلام، لقبی که به بخشی از محله‌ ایته‌وون (Itaewon) در منطقه یونگاسن(Yongsan)، مرکز سئول است که شامل خیابان اوسادان(Usadan) می‌شود. تنها مسجد شهر، مسجد مرکزی سئول است.

اجتناب از خوردن گوشت خوک برای دانشجویان مسلمان به اندازه کافی دشوار است زیرا خوردن آن بخشی جدایی‌ناپذیر از رژیم غذایی کره‌ای است. با این حال، یافتن گوشت حلال که به درستی قربانی شده است، حتی دشوارتر بوده و فقط در رستوران‌هایی که دارای گواهی حلال هستند، قابل تهیه است.
جاب تایترونگ (Job Thaitrong)، دانشجوی کارشناسی در دانشگاه کره، گفت: اگرچه من خودم در مورد غذای حلال سختگیر نیستم، من و دوستان مسلمانم همیشه در مورد سختی یافتن غذای حلال [در کره] صحبت می‌کنیم.

یکی از فروشگاه‌های خیابان اسلام که متخصص گوشت است، البرکه است، درست در کنار مسجد. این فروشگاه انواع گوشت‌های تازه مانند مرغ، گوشت گاو و گوسفند را به فروش می‌رساند و این گوشت‌ها را از خود کره تأمین می‌کند. یک کیلوگرم (۲ پوند) مرغ ۶۵۰۰ وون (۴,۵۰ دلار) قیمت دارد، در حالی که نیم کیلوگرم مرغ چرخ کرده ۵۰۰۰ وون (۳.۸۰ دلار) است. یک کیلوگرم گوشت گاو ۱۴۰۰۰ وون (۱۰.۶۵ دلار) و نیم کیلوگرم گوشت چرخ کرده ۷۰۰۰ وون (۵.۳۳ دلار) است.

فود مارت خارجی (The Foreign Food Mart) واقع در نزدیکی خیابان اصلی ایته‌وون نیز گوشت تازه و همچنین برندهای مختلف گوشت منجمد شده از کشورهای دیگر را به فروش می‌رساند.

در سئول گزینه‌های حلال محدود هستند

البته رستوران‌های زیادی وجود دارد که دانشجویان می‌توانند برای غذای حلال به آنها نیز مراجعه کنند. یکی از نمونه‌های معروف Halal Guys ـ یک رستوران غذای حلال زنجیره‌ای ـ در نزدیکی دانشگاه هانگیک (Hongik) است. رستوران‌های دیگری مانند لیتل ایندیا، بمبئی گریل، هوجی بوبو و کباب در خیابان اسلام و ایته‌وون مکان‌های عالی برای صرف غذا هستند.

تایترونگ گفت: فقط در ایته‌وون، شما می‌توانید به هر رستورانی بروید و نگران غذاهای حاوی گوشت خوک یا چیزی نباشید.

با این حال، برای کسانی که دور از ایته‌وون زندگی می‌کنند، شکار غذای حلال می‌تواند شامل یک سفر طولانی باشد. حمنا شهزاد، دانشجوی کارشناسی در دانشگاه یونسی(Yonsei) به این نکته اشاره کرد که از فروشگاه‌های گوشت حلال در ایته‌وون خرید نمی‌کند، زیرا آنها گران و بسیار دور هستند.
برای کسانی که دور زندگی می‌کنند، استفاده از فروشگاه‌های گوشت حلال آنلاین یک جایگزین است، با وب‌سایت‌هایی مانند Yes!Halal که به مشتریان امکان سفارش گوشت را می‌دهد. با این حال، حتی این سایت‌ها قابل اعتماد نیستند.

تایترونگ گفت: اکثر اوقات [فروشگاه‌های آنلاین] موجودی ندارند… و من فکر می‌کنم که قیمت‌های آنها کمی گران هستند.

گوشت حلال محبوب‌ترین کالایی است که دانشجویان مسلمان در کره به دنبال آن هستند. با این حال، خیابان اسلام محل استقرار فروشگاه‌های دیگری است که محصولات، کالاها و خدمات به مسلمانان را ارائه می‌دهند. این خیابان مملو از فروشگاه‌هایی است که اقلام مذهبی و فرهنگی مسلمانان مانند عبای برای مردان و زنان، روسری، تسبیح، سجاده، مسواک، بخور، محصولات قلیان و روغن را می‌فروشند.

فروشگاه کتب قرآنی و اسلامی برای مسلمانان در سئول

یکی از فروشگاه‌های منحصر به فرد در خیابان اسلام، مرکز کتاب اسلامی متعلق به شیخ منیر احمد است. این فروشگاه تنها فروشگاه کتاب اسلامی در کره است و بسیاری از نسخه‌ها و ترجمه‌های قرآن و همچنین سایر کتاب‌های آموزشی موجود به زبان‌های کره‌ای و انگلیسی را به فروش می‌رساند.

احمد اظهار کرد که در سال ۲۰۰۱ به کره آمد و در سال ۲۰۰۶ فروشگاه را افتتاح کرد.

احمد گفت: پس از پنج تا شش سال از اقامتم در کره، احساس نیاز به یک کتابفروشی اسلامی کردم که در آن محصولات اسلامی در دسترس جامعه مسلمانان ساکن این کشور قرار گیرد و در عین حال مردم کره را به اسلام دعوت کند.
احمد در زمانی که در کره اقامت داشت، برای یافتن کتاب‌های معنی‌دار درباره اسلام به زبان کره‌ای تلاش کرد تا به آشنایان یا دوستانش بدهد، به همین دلیل است که او تأسیس و نگهداری یک فروشگاه کتاب‌های اسلامی در کره را به عنوان یک چالش در نظر گرفت و علاقه‌مندی برخی از افراد کنجکاو به آن را برانگیخت.

احمد گفت: بیشتر بازدیدکنندگان این فروشگاه دانشجویان مسلمانی هستند که می‌خواهند کتابی درباره اسلام بخرند تا برای خود نگه دارند یا به دوستان غیر مسلمان خود هدیه دهند.

احمد در روزهای ابتدایی فروشگاه اشاره کرد که با وجود اینکه دانشجویان پول زیادی برای صرف چیزهای غیر ضروری نداشتند، اما همچنان کتاب می‌خریدند. احمد بعدها با کمک برخی ارتباطات خود توانست چند کتاب را به صورت عمده چاپ کند و اکنون می‌تواند به صورت رایگان به دانش‌آموزان و سایر بازدیدکنندگان کتاب بدهد.

یکی از جذابیت‌های فروشگاه این است که قرآن و سایر کتاب‌های اطلاع‌رسانی اسلام را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد. غرفه‌ای وجود دارد که کتاب‌های رایگان درباره اسلام و آموزه‌های اولیه آن را در بیرون فروشگاه به نمایش می‌گذارد تا عابران در صورت تمایل آن‌ها را تحویل بگیرند. قیمت سایر کتاب‌ها از حداقل حدود ۵۰۰۰ وون (۳,۸ دلار) تا حدود ۳۰ هزار وون (۲۲.۸۳ دلار) متغیر است.

احمد همچنین از دبی، عربستان سعودی، کشمیر، هند و سایر کشورهای اروپایی با جمعیت مسلمان بالا ترجمه‌های مختلف قرآن از کشورهای مختلف تهیه می‌کند.

خیابان اسلام و جذابیت آن برای مسلمانان سئول

خیابان اسلام خانه بسیاری از اقلام مفید، ضروری و منحصر به فرد برای مسلمانان است که آن را به مکانی ارزشمند برای بازدید تبدیل کرده است.

تایترونگ فضای خیابان اسلام و حس اجتماعی را که در آنجا احساس می‌کند دوست دارد، زیرا مردم از یکدیگر به عنوان برادر یا خواهر یاد می‌کنند. وی همچنین اشاره کرد که این مکان چقدر سرزنده است، به خصوص در ماه رمضان که افراد بیشتری برای بازدید از مسجد و فروشگاه‌های اطراف می‌آیند.

با این حال، اگرچه ممکن است خیابان اسلام برای بسیاری از دانشجویان مسلمان آشنا به نظر برسد، عواملی مانند ناراحتی سفر به آنجا و فقدان انبوه فروشگاه، احساس واقعی فرهنگ مسلمان را در خیابان دشوار می‌کند. شهزاد احساس می‌کند که خیابان به طور کلی بیشتر هدف خارجی‌ها است تا مسلمانان، زیرا در محله بین‌المللی ایته‌وون قرار دارد.

تایترونگ گفت: ای کاش گزینه‌های حلال بیشتری در نزدیکی دانشگاه‌ها وجود داشت، زیرا بسیاری از خارجی‌های مسلمان برای تحصیل به کره می‌آیند. همچنین داشتن رستوران‌های حلال و فروشگاه‌های مواد غذایی در اطراف پردیس‌های کالج ایده خوبی است.

در حالی که بازدید از آن ممکن است (برای برخی) ناخوشایند باشد، خیابان اسلام به عنوان نمادی ماندگار از فرهنگ مسلمانان است که دانشجویان کالج می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. چه برای یافتن گوشت حلال، اقلام مذهبی مانند قرآن یا سجاده نماز یا بازدید از رستوران با دوستان، این منطقه می‌تواند حس خانه را به دانش آموزان مسلمان بدهد یا چیزی کاملاً نزدیک به آن.
با این حال، آنچه دانشجویان کالج را ضروری‌تر می‌دانند این است که غذای حلال را به راحتی پیدا کنند تا بتوانند در عین حال که با مشکلات زندگی دانشگاهی سروکار دارند، یک وعده غذایی مناسب بخورند. در این صورت، اگر فروشگاه‌ها و رستوران‌های غذای حلال در اطراف سئول، به ویژه در نزدیکی پردیس‌های کالج بیشتر باشد، مفید خواهد بود تا دانشجویان مسلمان بتوانند به خوبی مجهز شوند و با خوشحالی به تحصیل خود در کره ادامه دهند.

منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.