سازمان امداد اسلامی آلمان؛ کانون همیاری فرامذهبی

سازمان امداد اسلامی آلمان در سال ۱۹۹۶ با هدف کمک به مردم سراسر جهان در زمان بروز بلایای طبیعی و غیرمترقبه تأسیس شد و اعضای این سازمان بارها در زمان بروز حوادث‌ غیرمترقبه، به شهروندان آسیب‌دیده این کشور کمک کرده‌اند.

گروهی از مسلمانان، ۲۵ سال پیش، سازمان امداد اسلامی را در کُلن تأسیس کردند. در حال‌ حاضر، این مؤسسه به بزرگترین سازمان غیردولتی در جمهوری فدرال آلمان تبدیل شده است.

اعضای این سازمان هنگام بروز سیل در سال‌های ۲۰۰۲، ۲۰۱۳ و در سال جاری، به کمک افراد آسیب‌دیده شتافتند. تارک عبدالعالم، مدیرعامل سازمان امداد اسلامی آلمان در این باره گفت: «ما معتقدیم که بدون در نظر گرفتن مذهب، اصالت و جنسیت افراد، باید از همه کسانی که به کمک نیاز دارند حمایت کنیم.»

وی افزود:«ما با این کار، قصد داریم از همه کسانی که در شرایط سخت به مردم آسیب‌دیده در سراسر جهان کمک می‌کنند، تشکر کنیم و بگوییم که متوجه اقدامات مؤثر آن‌ها هستیم.»

حال در بیست و پنجمین سالگرد تأسیس این مؤسسه، مسئولان آن قصد دارند که با برگزاری کمپین‌ها و رویدادهای مختلف، این سازمان را بیش از گذشته به شهروندان آلمان معرفی کنند. در جشن امسال، کسانی که درگیر حوادث غیرمترقبه و یا جنگ بوده‌اند، نیز تجربه‌های خود را برای سایر افراد بازگو می‌کنند. آن‌ها دلیل حمایت‌های خود از مردم آسیب‌دیده در سراسر جهان را با عنوان «من یک تسکین‌دهنده هستم» بیان می‌کنند.

«نیسوت اسکندر» از جمله افرادی است که در این زمینه صحبت خواهد کرد. او جنگ بوسنی را تجربه کرده و در سال ۲۰۰۴ به آلمان آمده است. «آمنه احمد» نیز که اکنون در کلن زندگی می‌کند، از جنگ داخلی در سومالی فرار کرده و قرار است، تجربیات خود را در این باره بیان کند. هر دوی آن‌ها به دلیل بروز جنگ در کشورهای خود، مجبور شده‌اند از افراد دیگر و همچنین سازمان‌های بین‌المللی کمک بگیرند. اما آن‌ها امروز عضوی از سازمان امداد اسلامی آلمان هستند و به افراد نیازمند در سراسر جهان کمک می‌کنند.

بنا به اعلام «islamische-zeitung» این سازمان همچنین نمایشگاهی آنلاین درباره فعالیت ۲۵ ساله خود برگزار خواهد کرد. این نمایشگاه می‌تواند درک درستی از عملکرد سازمان امداد اسلامی آلمان در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

در بخشی از این نمایشگاه، قرار است که فعالیت این سازمان در دوران جنگ بوسنی نیز روایت شود. در آن دوران، هنوز سازمان به طور رسمی فعالیت خود را آغاز نکرده بود. با این وجود، اعضای آن توانستند برای قربانیان جنگ بوسنی پول جمع کنند.

نوری کوسِلی(به آلمانی Nuri Köseli)، معاون مدیر عامل سازمان امداد اسلامی آلمان درباره برنامه‌های مربوط به ۲۵امین سالگرد تأسیس سازمان امداد اسلامی گفت:«ما می‌خواهیم به مناسبت ۲۵امین سالگرد تأسیس این سازمان، طیف وسیعی از اقدامات انجام شده را نشان دهیم. به طور مثال، ما در نپال در حال مدیریت جوامع آسیب‌دیده از بلایای طبیعی هستیم. در مالی، رهبران دینی را آموزش می‌دهیم تا سنت‌های قدیمی را کنار بگذارند و به مردم آموزش دهند که حقوق زنان را رعایت کنند. علاوه بر این‌ها، ما در اردوگاه‌های پناهندگان در قاره‌های آسیا، اروپا و آفریقا فعال هستیم و به پناه‌جویان دارو و غذا می‌رسانیم.»

منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.