قاچاق کودکان به اردوگاه آموزشی داعش در شرق سوریه

بر اساس گزارش‌ها داعش به دنبال بازیابی قدرت در عراق و سوریه از طریق آموزش کودکان در اردوگاهی در شرق سوریه است.

به گزارش ایسنا، سایت رادیو صدای آمریکا گزارشی به اطلاعات نظامی آمریکا که بخشی از آن منتشر شده روز سه‌شنبه بازرس کل وزارت دفاع آمریکا درباره عملیات نظامی در سوریه و عراق است، استناد کرده است.

طبق این گزارش، به رغم سلسله حملات سرکوب‌گرانه نیروهای سوریه دموکراتیک مورد حمایت آمریکا داعش همچنان نفوذ گسترده خود در بسیاری از اردوگاه‌ها را علاوه بر آزادی رفت‌وآمد حفظ کرده به طوریکه به آن اجازه می‌دهد فرزندان و کودکان بیشتری را در تشکیلات خود جذب کند.

مواضع آموزشی صحرایی

این گزارش به نقل از ارزیابی‌های آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا آورده است، داعش اولویت را به قاچاق فرزندان از این اردوگاه‌ها به مناطق آموزشی صحرای سوریه داده است.

سایت رادیو آمریکا به داده‌های فرماندهی مرکزی آمریکا که بر نیروهای آمریکا در منطقه نظارت دارد، اشاره کرده که در آن بازرس کل گفته است: در مقابل پول بیشتر زنانی که از تلاش‌های داعش برای جذب کودکان در اردوگاه الهول حمایت می‌کنند بین دو ماه آوریل و ژوئن بیشتر از شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده‌اند.

گزارش بازرس کل تعداد کودکانی که داعش جذب کرده و به پادگان‌های آموزشی برده را مشخص نکرده اما این نگرانی جدیدی نیست.

طبق این سایت، مسؤولان نظامی آمریکا بارها نست به احتمال استفاده داعش از شرایط اردوگاه‌های آوارگان هشدار داده‌اند و به طوریکه‌ به گروه‌های تروریستی به تجدید قوای خود چشم امید دارند.

ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا به قانونگذاران گفته بود، وضعیت الهول و دیگر اردوگاه‌ها منشا اصلی نگرانی است.

مشکل نظامی بزرگ

ژنرال مک‌کنزی گفت: ما راهی برای خارج کردن این کودکان از این اردوگاه‌ها و ادغام مجدد آنها در جامعه مدنی و نابودی افراط‌گرایی نیافته‌ایم ما مشکل نظامی بزرگی بعد از ۱۰ سال برای خودمان ایجاد کرده‌ایم.

پیشتر مقامات آمریکایی گفته بودند، نگران هستند داعش در تبدیل اردوگاه‌های آوارگان به خصوص الهول به پایگاه‌هایی برای گروه‌های تروریستی موفق شود. در اردوگاه الهول بیش از ۶۰ هزار تن ساکن هستند که غالبا زن و کودکند و از آنجا به عنوان نقطه عبوری برای اموال، افراد و سلاح استفاده می‌شود.

اردوگاه الهول

در این گزارش آمده است: اما امیدها به تسلط داعش بر اردوگاه الهول به لطف موفقیت سوریه دموکراتیک در سرکوب شورش اردوگاه الهول در مدت پنج روز در آوریل کاهش یافت که احتمالا وجود چنین شورشی بی‌اساس باشد.

مسؤولان نظامی آمریکایی در حال حاضر می‌گویند: به رغم انجام ۱۲۵ عملیات بازداشت، داعش همچنان حضوری قوی در اردوگاه دارد و عملیات قتلی که داعش در الهول روبه‌رو است بار دیگر افزایش یافته است.

این گزارش اشاره کرد، ارزیابی‌های اطلاعاتی کشورهای عضو سازمان ملل نشان می‌دهند نگرانی‌ها از فعالیت داعش در سوریه و عراق بیشتر شده است زیرا معتقدند این گروه بین ۸۰۰۰ تا ۱۰ هزار نیرو تحت فرماندهی خود دارد.

طبق گزارش صادر شده از سازمان ملل داعش در سوریه به سمت شورش شدید پیش می‌رود و از نقاط ضعف نیروهای امنیت داخلی برای یافتن پناهگاه‌های امن سوء استفاده می‌کند و نیروهای محلی را که به دنبال مقابله با تلاش‌های داعش هستند،‌ هدف می‌گیرد.

این گزارش هشدار می‌دهد، داعش به شکل فعال در سوریه برای بازیابی توانمندی نظامی خود تلاش می‌کند در حالیکه گزارش‌های اطلاعات دفاعی آمریکا نشان می‌دهند، داعش تلاش‌هایش را در صحرای شرقی سوریه متمرکز کرده که به اسم بادیه معروف است، جایی که ناهمواری‌هایی دارد که به داعش در فرار از دست نیروهای هوایی آمریکا و هم‌پیمانش کمک می‌کنند.

طبق این سایت، مسؤولان آمریکایی می‌گویند، داعش همچنین به عدم حمله به نیروهای هم‌پیمان آمریکا در منطقه توجه دارد و به جای آن سلسله حملاتی را به کاروان‌های دولت سوریه و هم‌پیمانانش انجام می‌دهد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.