روایت تازه‌مسلمانان کره‌جنوبی از سوءبرداشت‌ها درباره اسلام

بر اساس روایت و داستان تازه‌مسلمانان در کره جنوبی، با وجود رشد فضای مجازی و گسترش اطلاعات درباره اسلام، هنوز برداشت‌های منفی درباره اسلام و مسلمانان در کره جنوبی جریان دارد.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه “استریتس‌تایمز” مالزی، “سونگ بو-را” ۳۰ ساله در سال ۲۰۰۷ پس از سال ها مطالعه و تحقیق به دین اسلام گرویده است. او می‌گوید که از اوایل جوانی به تاریخ و فرهنگ عربی علاقمند بوده و در نهایت دریافت که اسلام دین مناسب برای او است.

اگرچه تغییر دین به اسلام برای او یک امر شخصی بوده است، اما رعایت حجاب به عنوان نماد دین او، موجب شده که او مورد توجه خاص قرار گرفته و با برخوردهای نامناسب و حتی اظهارات آزاردهنده نیز رو به رو شود. او تنها بعد از نقل مکان به شهر سئول پایتخت کره جنوبی در حدود ۷ سال پیش بود که هر روز روسری بر سر گذاشت. او در منطقه “ایتاوان” که به عنوان منطقه‌ای چند فرهنگی شناخته می‌شود و اولین مسجد کشور در آنجا ساخته شده است سکونت دارد.

مسلمانان هر جمعه برای نماز در این منطقه گرد هم می‌آیند و تا پیش از همه گیری کرونا همه مسلمانان برای غذای حلال در این مکان تجمع می‌کردند. سونگ در این منطقه دیگر با حجاب فردی متمایز نیست اما با این حال هموطنان او همچنان درباره حجاب از او سوال می‌کنند.

او که اکنون در مرکز تجاری و فرهنگی کره – اسلام کار می‌کند خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم کره جنوبی سوء برداشت‌های بزرگی درباره اسلام دارند. از من درباره حجاب سوال می‌کنند. فکر می‌کنند که حجاب برای کنترل زنان و آزادی آنها است و ما تحت فشار حجاب داریم.

این زن مسلمان کره‌ای افزود: باعث تاسف است که مردم اغلب به حجاب به عنوان نماد تروریسم نگاه می کنند و از من سوال می‌شود که آیا از داعش حمایت می‌کنم. من در ابتدا می‌خندم و بعد توضیح می‌دهم که ما خواهان زندگی صلح آمیز هستیم.

در این کشور عمدتا همگن که بوداییسم و مسیحیت ادیان متداول هستند، دین اسلام اغلب مورد سوء برداشت و سوء تفاهم قرار دارد.

خانم “لی سیول” ۳۲ ساله که با یک مرد مالزیایی ازدواج کرده است به یاد می‌آورد که وقتی مدتی بعد از آشنایی فهمید او (همسر مالزیایی) یک مسلمان است چقدر شوکه شده بود و فکر کرده بود که چطور “این مرد خوب می‌تواند یک تروریست باشد؟”

او به استریس تایمز گفت: بعدا در فضای مجازی شروع به تحقیق کردم و متوجه شدم که تمام خبرها و مقالات درباره جوانب منفی ارتباط داده شده به اسلام است. او که با موتور جستجوی “ناور” Naver مورد استفاده در کشور کره تحقیق کرده بود،‌ بعدا با استفاده از موتور جستجوی گوگل به زبان انگلیسی جستجو کرد و به توضیحات بهتری دست یافت.

او هر چه بیشتر تحقیق کرد سوء تفاهمات کاهش یافت و جذب دین اسلام و سبک زندگی اسلامی شد. امروز خانم لی و محمد خالد اسماعیل ۳۳ ساله ازدواج کرده اند.

تعداد مسلمانان در کره جنوبی امروز حدود ۲۰۰ هزار نفر است که تنها ۰.۳۸ درصد جمعیت را تشکیل می دهد. اکثریت این مسلمانان کارگران و دانشجویان از کشورهایی مانند ترکیه، پاکستان و ازبکستان هستند و حدود ۱۰ هزار تن از آنان شهروندی کره را کسب کرده اند.

اسلام در کشور کره به مدت چند قرن در دوره سلسله جوسیون (۱۳۹۲ تا ۱۹۱۰) به عنوان بخشی از سیاست انزواگرایانه در این کشور ممنوع بود.

اسلام در فاصله قرون ۹ تا ۱۱ از طریق مسافرت مسلمانان از جاده ابریشم وارد شبه جزیره کره شد و این اواخر توسط نیروهای ترکی که بعد از جنگ شنبه جزیره کره در سال های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ در این منطقه باقی ماندند، احیا شد.

در دو دهه گذشته تلاش های دولت برای دسترسی به بازار مسلمانان به علت مخالفت شدید گروه های اصلی دینی متوقف شد. “یو هونگ – جونگ” صاحب رستوران “عید” که غذاهای حلال ارائه می‌دهد، به یاد می‌آورد که دولت “لی میونگ – باک” ( ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ ) در سال ۲۰۱۲ تلاش کرد که یک سامانه فاینانس اسلامی ایجاد نماید تا سرمایه و پول از کشورهای نفت خیر وارد نماید، اما این اقدام به علت مخالفت شدید قانونگذاران مسیحی شکست خورد. دولت بعدی “پارک گیون-هی” هم تلاش کرد تا تبدیل کره جنوبی به هاب غذاهای حلال گردشگران مسلمان را جذب نماید اما این کار هم به علت مخالفت گروه های مسیحی و بودایی شکست خورد.

آقای یو، بخشی از یک گروه مسلمانان کره‌ای است که تعدادشان به ۳۵ هزار نفر می‌رسد و سالیانه حدود ۳ هزار نفر از مردم کره جنوبی به اسلام می‌گروند. اما بسیاری از آنها با سوء برداشت و تبعیض رو به رو هستند.

یو در عین حال می‌گوید که هر چند احساسات به دشواری عوض می‌شوند اما او شاهد تلطیف اندکی در رفتارهای مردم بوده است. او این مساله را به علت تمرکز دولت فعلی برای تعمیق تعاملات با جنوب شرقی آسیا می داند. او گفت: مردم کره جنوبی اکنون در می‌یابند که اسلام یک سبک زندگی است و تنها منحصر به خاورمیانه نیست بلکه در سرتاسر جنوب شرقی آسیا وجود دارد و این منطقه یکی از مقاصد اصلی مسافرت برای مردم کره جنوبی بوده است.

در همین حال افزایش محبوبیت فیلم و سریال و موسیقی کره‌ای شروع به جذب گردشگران مسلمان به سئول کرده است. در حدود یک میلیون گردشگر مسلمان در سال ۲۰۱۹ پیش از پاندمی کرونا از کره جنوبی دیدن کردند.

همچنین در سال های اخیر مسلمانان جوان کره‌ای از طریق رسانه‌های اجتماعی تجارب خود را به اشتراک گذاشته و آگاهی عمومی در باره اسلام را بالا می‌برند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.