مسلمانان در کره جنوبی؛ از محبوبیت حجاب یک سلبریتی تا استقبال از ترجمه‌های قرآن

مسلمانان در کره جنوبی دو گروه شهروندان کره‌ای و غیرکره‌ای را شامل می‌شوند و تجربیات و دغدغه‌هایی دارند که در نوع خود شنیدنی است؛ این گروه امسال هم با وجود شیوع کرونا، آداب مسلمانی را در مساجد به جا آورده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمازهای جماعت را در این اماکن عبادی اقامه کرده‌اند.

به نقل از پایگاه خبری yna.co.kr، جمعه گذشته، ۲۵ مهرماه، صدای اذان ساعت ۱۲: ۴۰ دقیقه به وقت محلی در مسجد مرکزی سئول، پایتخت کره جنوبی، طنین‌انداز شد و ۸۰ نمازگزار با رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی و زدن ماسک، در داخل مصلای مسجد نماز اقامه کردند.

بیشتر نمازگزاران از غیرکره‌ای‌های مقیم این کشور و از گروه‌های سنی مختلف اعم از کودک و بزرگسال بودند و اندکی از آنان شهروند کره‌ای بودند. «لی جو هو»(عبدالرحمن)، امام جماعت مسجد، خطبه جمعه را به سه زبان عربی، انگلیسی و کره‌ای ایراد کرد و نماز حدود ۳۰ دقیقه طول کشید.

تولیت مسجد اعلام کرده است: در نماز جمعه امروز حدود ۴۰۰ مسلمان شرکت کردند و این تعداد قبل از شیوع کووید ۱۹ خیلی بیشتر بود. در دیگر نمازهای مسجد نیز حدود ۵۰ مسلمان شرکت می‌کنند که ۵ تا ۱۰ نفر آنان از مسلمانان کره‌ای هستند.

«جونگ» که ۳۰ سال دارد، از کره‌ای‌های تازه‌مسلمان است، وی درباره نحوه تشرف خود به اسلام می‌گوید: «در دوران دانشگاه و پس از آشنایی با دوستان مسلمانم اسلام آوردم.»

افزایش مسلمانان در پنج سال اخیر
در حال حاضر تعداد مسلمانان کره‌ای در این کشور ۶۰ هزار نفر برآورد شده و بنا به گزارش اتحادیه مسلمانان این کشور، در سئول طی ۵ سال اخیر جمعیت مسلمانان حدود ۵ هزار نفر افزایش داشته است.

همچنین ۱۶ مسجد در مناطق مختلف سئول وجود دارد و در شهرهای مختلف کره نیز ۸۰ نمازخانه بزرگ و کوچک فعال است.

در سال ۲۰۱۸ تعداد کل مسلمانان (کره‌ای و غیرکره‌ای) ۲۶۰ هزار نفر برآورد شد و مسلمانان بیشتر کسانی بودند که هنگام اقامت یا کار در کشورهای خاورمیانه مسلمان شده بودند و کم‌کم تعداد آنان افزایش یافت.

کره‌ای‌ها در بیشتر اوقات در تعامل با مسلمان یا اقامت در کشورهای اسلامی مسلمان شده‌اند، «چوی»، شهروند کره‌ای، که از مذهب کاتولیک به اسلام گرویده، هنگام کار در یک شرکت در کنار مسلمانانی، دین اسلام را شناخت و با تأثیرپذیری از همکاران مسلمانانش که در روز پنج بار نماز می‌خواندند به دین اسلام روی آورد و پس از مطالعه اسلام، نقاط مشترک دو دین اسلام و مسیحیت را دریافت.

والدینش در سال ۲۰۰۷ با وی مخالفت و اسلام را دینی عجیب و منحرف می‌دانستند؛ اما پس از اینکه می‌بینند چوی پس از مسلمان شدن زندگی طبیعی خود را دارد، مخالفت‌ها فروکش می‌کند و به او کمک می‌کنند که غذای حلال به دست آورد و مانند مسلمانان زندگی کند.

دغدغه غذای حلال
چوی تنها سختی زندگی به عنوان یک مسلمان را در کره، دستیابی به غذای حلال می‌داند و می‌گوید: مسلمان هم یک انسان است و امیدوارم رسانه‌ها اطلاعات درستی از اسلام منتشر کنند.

«مون سونگ جو» ۴۱ ساله مسلمانی کره‌ای است که در عربستان به دنیا آمده و پدرش مسئول روابط عمومی سفارت کره در عربستان بوده است. مونِ پسر تحصیلاتش را در کره گذراند؛ بدون این‌که به دلیل مسلمان بودن از سوی همکلاسی‌هایش مورد تمسخر یا توهین قرار بگیرد.

مون می‌گوید: دروغ است که بگویم کاملاً راحت هستم و مشکلی ندارم، مردم زمانی که می‌بینند مسلمانم تعجب می‌کنند. سعی می‌کنم زندگی انعطاف‌پذیری داشته باشم؛ چون کره کشوری اسلامی نیست. در کار هم در تعامل با دیگران مشکل خاصی ندارم.

مون زمانی که در تونس کارمند یک شرکت بود ازدواج کرد و اکنون در کره زندگی می‌کند. همسرش مترجم شرکت توسعه برنامه‌های گوشی‌های همراه است. وی در این باره می‌گوید: همسرم گاهی به دلیل دیدگاه‌های منفی کره‌ای‌ها درباره اسلام، فشارهایی را تحمل می‌کند.

محبوبیت یک سلبریتی

«سونگ بو را»، سلبریتی شبکه‌های اجتماعی، نیز از دیگر مسلمانان کره‌ای است که ۲۰۰ هزار دنبال‌کننده در اینستاگرام دارد.

او در میان زنان مسلمان غیرعرب بسیار مشهور است؛ زیرا شیوه خاصی در پوشیدن حجاب دارد و با پوشش خود هماهنگی خاصی را میان حجاب و لباس سنتی کره ایجاد کرده است.

او کامنت‌های زیادی دریافت کرده که همگی نشانه علاقه طرفدارانش به پوشش و حجاب خاصش است؛ هر چند از دیدگاه منفی کره‌ای‌ها در مورد اسلام در امان نیست. او می‌گوید: در طول روز بارها کامنت‌هایی دریافت می‌کند که به او نگاهی منفی داشته و معتقدند که همه تروریست‌ها مسلمانند!

تلاوت قرآن

«بارک دونگ شین»، امام جماعت مسجد «اینچون برای صلح»، نیز ۱۳۲ هزار دنبال‌کننده در یوتیوب و ۲۰۰ هزار دنبال‌کننده در فیسبوک دارد. او در سال ۲۰۰۹ اسلام آورد و نماینده انجمن اسلامی صلح کره است و فعالیت‌هایی را در زمینه مخالف با تروریسم و نشر اسلام انجام می‌دهد.

وی می‌گوید: تلاوت قرآن کره‌ای‌ها توجه افراد زیادی را در خارج جلب کرده است. هر چند برخی اوقات از کامنت‌های خشن و خبیثانه رنج می‌برم؛ اما فعالیت‌هایم را ادامه می‌دهم و ایمان دارم که کره جنوبی کشوری الگو و نمونه در استقرار اسلام خواهد شد.

«عرفین معز»، مسلمان ۲۴ ساله اندونزیایی، نیز که در یکی از دانشگاه‌های سئول درس می‌خواند، می‌گوید: فرهنگ کره‌ای طرفداران زیادی در خاورمیانه و جنوب شرق آسیا دارد و از یک مسلمان کره‌ای به خوبی استقبال می‌شود؛ حتی اگر یک شهروند عادی باشد.

تأسیس انجمن‌های دانشجویی ـ اسلامی

با افزایش تعداد مسلمانان در کره، انجمن‌های دانشجویی در دانشگاه‌های این کشور راه‌اندازی شده است.

یکی از این انجمن‌ها با نام انجمن «دانشجویان مسلمان» در دانشگاه سئول فعالیت دارد و هر هفته نماز جمعه برپا می‌کند.

مسئول انجمن می‌گوید: این تشکل ۱۷۰ عضو دارد که تعدادی از آنان مسلمانان کره‌ای‌تبار هستند.

رستوران دانشگاه غذای حلال سرو می‌کند؛ هرچند این روزها به دلیل شیوع کرونا این خدمت متوقف شده است. تعداد زیادی مسلمان کره‌ای دیده‌ام و اختلاف شاخصی میان مسلمان کره‌ای و غیرکره‌ای وجود ندارد.

محمد اسامه، رئیس انجمن، اظهار کرد: اگر غیرمسلمانان به اسلام علاقه‌مند باشند، می‌توانند در برنامه‌های انجمن شرکت کنند. این انجمن برنامه‌های قرآنی و فعالیت‌هایی به منظور آشنایی کره‌ای‌ها با فرهنگ اسلامی دارد.

ترجمه قرآن به زبان کره‌ای نیز طرفداران خاص خود را دارد و میزان فروش این قرآن‌ها افزایش داشته و در سال گذشته (۲۰۱۹) ۶۲۸ نسخه و تا نیمه ماه آگوست سال جاری میلادی ۴۰۰ نسخه به فروش رفته است.

مون سونگ جو می‌گوید: در کره جنوبی مسلمانان ۶۰ سال به بالا با گروه سنی ۲۰ و ۳۰ ساله اختلاف نظر دارند.

مسلمانان قدیمی معتقدند که باید به اصل شریعت پایبند بود؛ اما جوانان این گونه نیستند و میل به آزادی و برداشت به رأی از اسلام طبق سلایق و خواسته‌های خود دارند.

منبع خبرگزاری ایکنا
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.