تاریخچه چاپ اولین قرآن در فنلاند

چاپ اولین نسخه از قرآن کریم در فنلاند برای اولین بار توسط تاتارهای مسلمان مقیم این کشور در سال ۱۹۴۳ میلادی انجام گرفت.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری «اوکرانیا برس»، ورود تاتارهای ولگا از مرکز روسیه به فنلاند با ورود تعدادی از سربازان تاتار ارتش روسیه در دهه دوم قرن نوزدهم میلادی آغاز شد، زمانی که فنلاند بخشی از روسیه تزاری بود، یعنی بین سال‌های ۱۸۰۹ تا ۱۹۱۷ میلادی که تاتارها با هدف کار در زمینه تجارت به فنلاند نقل مکان کردند تا در آنجا اقامت کنند.

به محض اقامت تاتارهای مسلمان در فنلاند، آنها شروع به تأسیس انجمن‌های خصوصی اسلامی، اجتماعی و ورزشی کردند (مانند انجمن اسلامی که در سال ۱۹۱۵ میلادی تأسیس شد و در سال ۱۹۲۵ میلادی به طور رسمی ثبت شد). آنها همچنین مدارس، مساجد و مصلی‌هایی را تأسیس کردند و آرامستان‌های اسلامی خاص خود را داشتند و چندین کتاب اسلامی و ادبی به زبان‌های تاتاری و فنلاندی صادر کردند.

در زمانی که برادران تاتار آنها در روسیه مورد آزار و اذیت رژیم کمونیست قرار می‌گرفتند، این رژیم همچنین حروف عربی زبان تاتاری را در سال ۱۹۲۷ میلادی لغو و آنها را به الفبای لاتین و سپس به الفبای سیریلیک در سال ۱۹۳۹ میلادی تبدیل کرد، تاتارهای خارجی از جمله آنهایی که در فنلاند بودند، رسم‌الخط عربی حروف را به زبان تاتاری حفظ و کتاب‌هایشان را به همان زبان صادر کردند.

سپس کل قرآن کریم برای اولین بار در فنلاند به زبان عربی در سال ۱۹۴۳ میلادی در شهر کیمی بر اساس نسخه قرآن کازانی، یعنی نسخه قرآن کازان چاپ شد. این کار تحت نظارت یک بازرگان، نویسنده و خیّر تاتاری به نام حاج حسن نظام‌الدین حمیدالله (۱۹۰۰-۱۹۸۸ میلادی) انجام شد، او چاپخانه‌ای را خریداری و کتاب‌هایی را به زبان تاتار چاپ کرد و الگوهای ویژه‌ای برای چاپ این قرآن تهیه کرد.

حاج حسن حمیدالله ۲۰ هزار نسخه از قرآن کریم را چاپ کرد که بخش عمده آن به طور رایگان بین سربازان مسلمان تاتار شرکت‌کننده در ارتش آلمان در جنگ جهانی دوم توزیع شد. همچنین بخشی از آن بین زندانیان مسلمان در فنلاند و آلمان توزیع شد.

سپس حاج حسن حمیدالله در سال ۱۹۶۹ مجدداً قرآن را در هلسینکی، پایتخت فنلاند تجدید چاپ کرد و سپس برای سومین بار هم در سال ۱۹۸۲ آن را چاپ کرد.
به رغم اینکه تعداد تاتارها در فنلاند حدود ۱۰۰۰ نفر تخمین زده می‌شود؛ اما آنها از جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی این کشور اثرات مثبتی برجای گذاشته‌اند و هنوز هم ادامه دارد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.