رمضان در هنگ‌کنگ

همزمان با مسلمانان در سراسر جهان، ۳۰۰ هزار مسلمان در هنگ‌کنگ ماه مبارک رمضان را با آداب و عبادات خاص آن برگزار می‌کنند. امسال همانند سال گذشته، محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا، تغییراتی را در شکل برگزاری آداب این ماه ایجاد کرده است.

به عنوان شهری که برای تنوع ارزش قائل است، هنگ کنگ گزینه‌های زیادی از غذاخوری ها و فروشگاه‌های حلال را برای مسلمانان و مسافران محلی دارد.

این شهر جزیره‌ای همچنین دارای چهار مسجد بزرگ است که عبارتند از کوولون مسجد، مسجد العمار، مسجد جامع و مسجد چای وان و چند عبادتگاه کوچکتر.

مسلمانان هنگ کنگ و تمرین نظم و مسئولیت‌پذیری در ماه روزه‌داری

شیوه‌های معمول مسلمانان در هنگ کنگ در ماه رمضان شامل گردهمایی برای نمازهای ویژه این ماه در مساجد، افطار دسته‌جمعی در مساجدی که مردم می‌توانند مواد غذایی و مایحتاج مورد نیاز را برای تقسیم در میان جامعه به همراه بیاورند.

تغییر آیین‌های رمضانی در سایه کرونا
به گفته محمد ارشد، رهبر جامعه مسلمانان در هنگ کنگ، ماه رمضان در این شهر از زمان وقوع بیماری همه‌گیر سال گذشته تغییر کرده است. مساجد این شهر حدود نیمی از ماه رمضان سال گذشته تعطیل بود.

برای رعایت نکات ایمنی و بهداشتی، مردم موظفند هنگام نماز در مساجد فاصله اجتماعی داشته و ماسک بزنند.

در واقع، رمضان سال گذشته و ماه رمضان امسال کاملاً متفاوت از سال‌های گذشته است. در حالی که ما هنوز نماز تراویح را اقامه می‌کنیم، فاصله اجتماعی و اقدامات ایمنی اجرا می‌شود و بر خلاف سال‌های گذشته که مردم غذا و نوشیدنی برای پذیرایی از روزه‌داران می‌آوردند، هیچ گردهمایی برای افطار ترتیب نمی‌دهیم.

قبل از وقوع بیماری همه‌گیر، فقط در کولون مسجد تجمع‌های شبانه حدود ۱۵۰۰ تا ۲ هزار نفر برگزار می‌شد اما اکنون ما فقط با کارکنان مسجد نماز می‌خوانیم.

مسلمانان هنگ کنگ و تمرین نظم و مسئولیت‌پذیری در ماه روزه‌داری

بیماری همه‌گیر همچنین بر غذاخوری‌های حلال در هنگ کنگ تأثیر گذاشته و استراتژی تجاری رستوران‌ها را در ماه رمضان تغییر داده است.

رستوران Ma’s، یک رستوران چینی حلال در هنگ کنگ است که در بین مسلمانان محلی و هم مسافران، محبوب است. از نودل گوشت گاو شانگهای و سوپ تند گرفته تا گولاش گوشت گوساله و مجموعه‌ای از غذاهای میان‌وعده چینی(دیمسام)، مشتریان در این رستوران با یک منوی گسترده حلال چینی روبه‌رو می‌شوند.

قبل از بیماری همه‌گیر، وقتی مشتریان برای افطار به Ma’s می‌رفتند، باید وعده‌های غذایی خود را از قبل سفارش می‌دادند.

صاحب رستوران می‌گوید: به دلیل محدودیت‌های سفر و نگرانی‌های بهداشتی در حال حاضر، ازدحام برای دریافت غذا کاهش یافته است و بیشتر مردم احساس امنیت بیشتری در غذا خوردن در خانه می‌کنند. ما هم بر روی ارسال غذا از طریق پیک و وانت تمرکز کرده‌ایم زیرا مشتریان با صرف وعده‌های غذایی خود در یک مکان خصوصی احساس راحتی بیشتری می‌کنند.

مشتریان با صرف وعده‌های غذایی خود در یک مکان خصوصی احساس راحتی بیشتری می‌کنند.

برگزاری ماه رمضان در یک سرزمین خارجی
آنیشا، یکی از طرفداران رستوران Ma’s یک مالزیایی است که همراه با همسر و دو فرزندش ساکن هنگ کنگ است.

آنیشا ۱۲ سال پیش که با همسرش که یک شهروند هنگ کنگی است، ازدواج و به این کشور نقل مکان کرد او بارها ماه رمضان را در هنگ کنگ برگزار کرده زیرا هر ساله نمی‌تواند به مالزی برگردد.

آنیشا با یادآوری گذشته به یاد آورد که قبل از همه‌گیری کرونا، مسجد کولون در تسیم شا تسویی(Tsim Sha Tsui) در ماه رمضان وعده‌های غذایی رایگان عرضه می‌کرد. آنها در زمان افطار فرنی گرم، سمبوسه و آب توزیع می‌کردند. موقع افطار خیلی شلوغ می‌شد و مردم زود می‌رفتند تا سهم افطار خود را بگیرند.

او می‌گوید گاهی اوقات، برای افطار به مسجد العمار در وان چای می‌رفتیم. در ماه رمضان، به مدت ۳۰ روز، آنها به همه مسلمانان وعده‌های غذایی رایگان می‌دهند تا روزه بگیرند.

آنیشا علاوه بر غذاهای رستوران Ma’s، غذاهای مرکز غذاخوری اسلامی(Islamic Canteen Center) در مسجد العمار را دوست دارد، جایی که قبل از همه‌گیری کرونا مرتب به آنجا می‌رفت. با این حال، آنیشا و خانواده‌اش معمولاً در خانه افطار می‌کنند.

او می‌گوید: در ۱۰ سال گذشته، در دسترس بودن غذای حلال و مواد غذایی حلال به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. اکنون می‌توانیم بسیاری از اقلام حلال مالزی یا اندونزی را تهیه کنیم، بنابراین می‌توانیم به راحتی همه چیز را در خانه بپزیم.

مسلمانان هنگ کنگ و تمرین نظم و مسئولیت‌پذیری در ماه روزه‌داری

آنیشا و خانواده‌اش معمولاً مرغ حلال و گوشت قرمز خود را در بازار تسیم شا تسوی و ماهی و سبزیجات را از بازار تسونگ کوان او یا بازار شونگ تاک تهیه می‌کنند.

مزیل قیوم خیرات، یکی دیگر از مالزیایی‌های مقیم هنگ کنگ، می‌گوید که او زمانی که برای کار در سال ۲۰۱۹ به آنجا رفته بود، به فروشگاه‌های حلال F&B که در سراسر هنگ کنگ وجود دارد، مکرر رفت و آمد می‌کرد. چندین غذاخوری حلال در سراسر هنگ کنگ موجود است اما رستوران‌های حلال چینی معروف (در مقایسه با غذاهای حلال ترکی یا غذاهای جنوب آسیا)، «اسلام فود» در شهر کولون و «غذاخوری مرکز اسلامی» در وان چای است.

وی می‌گوید: من یک دوست غیرمسلمان را برای صرف غذا در غذاخوری وان چای آوردم و او گفت که این یکی از بهترین غذاهای کم‌هزینه این شهر است.

مزیل که فردی فعال است و به سلامتی اهمیت می‌دهد، بیشتر وعده‌های غذایی را خود می‌پزد. وی می‌گوید: من گوشت حلال خود را از فروشگاه‌های مختلف حلال در چونگ شا وان یا شام شوی پو تهیه می‌کنم که از سال ۲۰۱۹ به آنجا رفته‌ام.

در حالی که اقلام حلال و مکان‌های منطبق با اصول اسلامی در سراسر هنگ کنگ به طور گسترده در دسترس است، آنیشا و مزیل هنوز دلتنگ خانه می‌شوند، زیرا خانواده‌های آنها در آنجا ساکن هستند. چه همه‌گیری باشد یا نه، هر دوی آنها در طول ماه رمضان دائماً با خانواده‌های خود در مالزی تماس ویدئویی برقرار می‌کنند.

آنیشا، به همراه خانواده‌اش در هنگ کنگ، معمولاً برای نمازهای عید فطر خود به مسجد کولون می‌روند. قبلاً به دلیل ازدحام جمعیت سه جلسه نماز برگزار می‌شد. همه مسلمانان هنگ کنگ در اینجا خواهند بود، بنابراین می‌توانید جمعیت و هرکسی را که لباس جدید می‌پوشند و زیر یک سقف جشن می‌گیرند تصور کنید. من واقعاً از این لذت بردم.

اگرچه برخی اعمال تغییر کرده است، ولی امام ارشد می‌گوید که ماه رمضان ماهی است که می‌خواهد مسلمانان فراتر از دین، ​​بلکه با بشریت به طور کلی متحد شوند. چالش‌های ناشی از همه‌گیری، همه ما را گردهم آورده است تا فارغ از رنگ، عقیده و کشور از خود دفاع کنیم. ماه رمضان، نظم و انضباط، مسئولیت‌پذیری در برابر خود و مراقبت از دیگران را به ما می‌آموزد، بنابراین هیچ زمانی بهتر از این ماه مقدس برای تمرین وجود ندارد.

کرونا و گردشگری حلال در هنگ کنگ
گردشگری حلال همیشه یکی از محورهای هیئت گردشگری هنگ کنگ بوده و تلاش زیادی برای تبلیغ هنگ کنگ به عنوان یک مقصد سفر دوستانه برای مسلمانان انجام شده است.

در ماه رمضان، گردشگری هنگ کنگ با پرتال مسافرتی مشهور ماسلین Muslin ، Have Halal Will Travel همکاری می‌کند تا فصل جشن را با مسلمانان منطقه جشن بگیرد.

مسلمانان هنگ کنگ و تمرین نظم و مسئولیت‌پذیری در ماه روزه‌داری

این همکاری میزبان فعالیت‌های مجازی مختلفی خواهد بود، از جمله داستان‌هایی درباره مسلمانان که ماه رمضان را در هنگ کنگ برگزار می‌کنند، برنامه‌های آشپزی حاوی دستورهای ویژه هاری رایا با مضمون هنگ کنگ و یک بازار آنلاین رمضان.
منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.