تجربه روزه‌داری یک مسلمان ژاپنی

در ژاپن با وجود اینکه مسلمانان اقلیت دینی در این کشور به شمار می‌روند، اما از آزادی برای انجام اعمال ماه رمضان برخوردار هستند. Have Halal Will Travel، در گزارشی به یکی از مسلمانان ژاپنی و تجربه روزداری وی در ماه رمضان پرداخته است. کایجی، جوان مسلمان ژاپنی امسال به دلیل شیوع کرونا بیشتر وقت خود را در خانه می‌گذراند، اما متناسب با حال و هوای ماه رمضان، او به برخی از فعالیت‌های آنلاین و جمع‌آوری کمک به جوانان مسلمان توکیو پیوسته است.

با وجود اینکه دو سال است که ماه رمضان تحت تأثیر شیوع بیماری کرونا قرار گرفته و انجام برخی از اعمال این ماه به دلیل محدودیت‌های وضع شده برای مقابله با شیوع کرونا با تغییراتی همراه شده است، اما مسلمانان جهان همچنان خود را مقید به روزه‌داری و انجام اعمال ماه رمضان می‌دانند.

ماه رمضان ماه پر برکتی است. از این رو، مسلمانان سراسر جهان از ماه رمضان به عنوان فرصتی برای عبادت و خودسازی استفاده می‌کنند، از جمله کایجی وادا (Kaiji Wada)، یک مسلمان ژاپنی که در توکیو زندگی می‌کند.

هر ماه رمضان، کایجی حدود ساعت ۳,۳۰ صبح برای خوردن سحری از خواب بیدار می‌شود و غذایی مغذّی مانند ماست میوه‌ای یا ناتو (یک غذای سنتی ژاپنی که از دانه‌های سویا تهیه می‌شود) می‌خورد.

وادا می‌گوید: در ماه رمضان، برنامه روزمره اینطور است که برای سحر و نماز صبح بیدار می‌شوم. به از آن کمی چرت زده و به محل کارم می‌روم. هنگام مغرب روزه را افطار می‌کنیم و در مسجد نیز نماز تراویح می‌خوانیم.

مانند همه دنیا، همه‌گیری کرونا بر زندگی روزمره کایجی تأثیر می‌گذارد. امسال کایجی بیشتر وقت خود را در خانه می‌گذراند اما متناسب با حال و هوای ماه رمضان، او به برخی از فعالیت‌های آنلاین و جمع‌آوری کمک به جوانان مسلمان توکیو پیوسته است. از این طریق، او می‌تواند با اجتماع مسلمانان ارتباط برقرار کند حتی اگر آنها بیشتر وقت خود را در خانه بگذرانند.

روزه‌داری در رمضان از دید یک مسلمان ژاپنی

با این حال، این مورد جدیدی برای کایجی نیست. سال گذشته، وی ماه رمضان خود را در اندونزی گذراند اما به دلیل محدودیت‌ها دیگر فرصت اقامه نماز تراویح در مسجد را نداشت. بنابراین، او نمازها را در خانه با همسرش اقامه کرد.

با این حال، کایجی امسال امیدوار است که نماز تراویح را به صورت جماعت بخواند زیرا برخی مساجد در ژاپن نماز تراویح برگزار کردند.

علاوه بر این، افطار چیزی است که هر ساله به دنبال آن است. در مساجد ژاپن، مسلمانان غذاهای بین‌المللی مانند غذاهای بنگلادشی، پاکستانی، اندونزیایی و غذاهای حلال دیگر سرو می‌کنند.

ماه رمضان برای کایجی اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا فهمیده که ماه رمضان چیزی بیش از روزه‌داری است.

وی گفت: در طول سال اول گرویدن به اسلام، من فقط بر روی نخوردن آب و غذا در ماه رمضان تمرکز داشتم، این بدان معنا بود که من فقط به خودم توجه داشتم و نه به الله.

بعد از چند سال، او فهمید که روزه‌داری نه تنها غذا نخوردن است، بلکه با خواندن قرآن، دعا خواندن، نیکی کردن به مردم و سایر کارهای خوب به خواست خداوند نزدیک‌تر هم می‌شویم.

وقتی از او در مورد جشن عید فطر در ژاپن سؤال شد، کایجی گفت که این روز خاص را با جامعه مسلمانان در مساجد می‌گذراند. از آنجا که کایجی تنها مسلمان در خانواده خود است، او عید را نیز با دیدار با دوستانش جشن می‌گیرد.

برای کایجی، مسلمان بودن نعمت‌های زیادی دارد و این شامل داشتن دوستان بیشتر از سراسر جهان است!

کایجی در این باره می‌گوید: قبلاً، من کاملاً درونگرا بودم اما وقتی مسلمان شدم، خواهران و برادران زیادی از من استقبال کردند و از سفر من (به کشورهایشان) به عنوان یک مسلمان حمایت کردند. مثل الان، من با خواهرانم و برادرانم در سراسر جهان صحبت می‌کنم، از جمله برخی از کشورهای شرق دور.
منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.