پروژه ساخت مسجد سبز در ژاپن

مسجد «شیزوئوکا» از جمله مساجد سبز در ژاپن به شمار می‌رود و طراحان مسجد در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از بهترین امکانات موجود در ژاپن برای ایجاد مسجدی سازگار با محیط زیست هستند تا علاوه بر فعالیت‌های روتین مانند اقامه نماز، محلی برای اقامت و آشنایی گردشگران غیر مسلمان با دین اسلام و عرضه محصولات حلال باشد.

دین اسلام از جمله ادیانی است که در ژاپن شناخته شده است. با وجود اینکه مسلمانان در این کشور جمعیتی بسیار کم دارند، اما آداب و رسوم آنها به لطف تبلیغات گسترده انجمن‌ها و مساجد تا حدی بین مردم این کشور شناخته شده است.

بیشتر مسلمانان ژاپنی را زنانی تشکیل می‌دهند که به واسطه ازدواج با مهاجران مسلمان به اسلام گرویده‌اند. بیشتر این مهاجران در دهه هشتاد میلادی و در دوران رشد اقتصادی این کشور که نیاز به نیروی کار را برای صنایع لازم کرده بود، تشکیل می‌دهند اما در میان مسلمانان بومی ژاپن افراد دانشگاهی نیز به چشم می‌خورند. با این همه بیشتر مسلمانان ژاپنی را مهاجران تشکیل می‌دهند.

اسلام در ژاپن به عنوان یک دین اقلیت و تعداد واقعی مسلمانان ژاپنی همچنان نامعلوم است اما برخی از برآوردها تعداد آنها را بین ۵۰ تا ۷۰ هزار نفر تخمین زده که ۹۰ درصد آنها را مهاجران یا افراد با زمینه مهاجر تشکیل می‌دهند. در ژاپن بیشتر مسلمانان در شهرهایی مانند توکیو و کوبه زندگی می‌کنند و اولین مسجد ژاپن هم در شهر کوبه ساخته شد.

شیزوئوکا یکی از شهرهای ژاپن و مرکز استان شیزوئوکا است. این شهر حدود ۶۹۰ هزار نفر جمعیت دارد و گروه کوچکی از مسلمانان هم در این شهر ساکن هستند.

انجمن مسلمانان شیزوکا(SMA) مؤسسه‌ای است که در سال ۲۰۱۰ به همت مسلمانان ساکن در شهر شیزوئوکا و مناطق حومه آن تأسیس شده است. هدف این انجمن بهبود زندگی مسلمانان و برآوردن نیازهای اجتماعی آن‌ها در این شهر از طریق برگزاری مراسم مذهبی و رویدادهای آموزشی مانند مطالعات اسلامی، مراسم افطار، فعالیت‌های خیریه و جمع‌آوری زکات و صدقه، اقامه نماز جمعه و نماز عید فطر و دورهمی‌های خانوادگی است.

علت تأسیس این انجمن به گفته مؤسسان آن نیاز مردم ژاپن به به معنویات بود. در وب‌سایت این انجمن امده است: پس از سونامی ویرانگر ۲۰۱۱ ، ژاپن به یک پاسخ معنوی نیاز داشت. متأسفانه اکثر مردم هنوز به راهی به نام اسلام نرسیده‌اند. احتمالاً به این دلیل است که اسلام در این جامعه ضعیف بوده است و اکثر مردم ژاپن هیچ نظری در مورد اسلام ندارند یا این دین را به اشتباه درک کرده‌اند.

در ادامه این پیام آمده است: «معتقدیم که ژاپن آماده کشف اسلام است و امیدواریم با حمایت شما، این پروژه به پلتفرمی تبدیل شود که آموزه‌های واقعی اسلام را به نمایش بگذارد».

پروژه‌ای بلندپروازانه برای مسلمانان شیزوئوکا

یکی از اهداف بزرگ این انجمن جمع‌آوری بودجه برای ساخت مسجدی برای مسلمانان این شهر است. این مسجد که در حال حاضر مسجد شیزوئوکا نامیده می‌شود، پروژه‌ای است که در صورت ساخت، می‌تواند علاوه بر تأمین مکانی برای نمازهای یومیه در کنار خود مرکز اسلامی این شهر را هم داشته باشد.

آنطور که در وب‌سایت این انجمن در مورد پروژه ساخت مسجد آمده است، در کشورهایی که جمعیت مسلمان در اقلیت قرار دارند، مساجد باید در ایجاد محیطی خوشایند و آموزشی برای مردم برای آشنایی با اسلام نقش مهمی ایفا کنند. اکنون که ژاپن میزبانی المپیک توکیو را در سال ۲۰۲۰ آغاز کرده است، متوجه شده‌ایم که ژاپنی‌ها بیشتر مشتاق یادگیری از فرهنگ‌های مختلف از جمله اسلام هستند. به همین دلیل زمانبندی برای آغاز این پروژه ایده‌آل است.

مسجد و مرکز اسلامی که قرار است در این شهر ساخته شود، شامل مسجدی با ظرفیت سالن برای ۴۰۰ نمازگزار و یک اتاق کنفرانس برای فعالیت‌هایی مانند برگزاری سخنرانی و مراسم اجتماع است.

البته این مسجد تنها قرار نیست که فعالیت‌های دینی داشته باشد؛ یک آشپزخانه برای کلاس‌های آشپزی و سالن بازی کودکان هم برای این مرکز اسلامی و مسجد هم در این پروژه تعریف شده است. ۳ مغازه برای نمایش محصولات حلال ژاپنی و ۱۵ اتاق هم برای اقامت‌های کوتاه مدت و بلند مدت برای گردشگران در این مرکز اسلامی طراحی شده است.

هزینه ساخت این مسجد ۶ میلیون دلار آمریکا و مدت ساخت آن ۱۶ ماه تخمین زده شده است.

به گفته طراحان این پروژه، مسجد شیزوئوکا از جمله مساجد سبز در ژاپن به شمار می‌رود. طراحان مسجد در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از بهترین امکانات موجود در ژاپن برای ایجاد مسجد سازگار با محیط زیست هستند که از جمله آنها می‌توان به استفاده از پنل‌های خورشیدی، توربین بادی، آب چاه و مصالح ساختمانی محلی اشاره کرد.

منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.