واکنش کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل به ممنوعیت برقع در سوییس

راوینا شامداسانی، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در نشستی رسانه‌ای در مقر این سازمان در ژنو در پاسخ به سؤال مربوط به تصویب قانون منع برقع با ۵۱,۲ درصد رأی مثبت در سوئیس، گفت: اعمال قانون برای تعیین اینکه زنان چه باید بپوشند از منظر حقوق بشر مسئله‌دار بوده و بسیار ناراحت‌کننده است.

شامداسانی ضمن تأکید بر اینکه نمی‌توان زنان را مجبور به پوشاندن چهره خود کرد، نسبت به این همه‌پرسی واکنش نشان داده و با اشاره به اینکه این قانون، آزادی زنان را در بیان دین و اعتقاداتشان محدود می‌کند، هشدار داد که این ممنوعیت تأثیر گسترده‌تری بر حقوق بشر زنان خواهد داشت.

در نتیجه همه‌پرسی ۷ مارس جاری در سوئیس که به رهبری گروه اگرکینگر کمیتی (Egerkinger Komitee) از حزب راست‌گرای خلق سوئیس برگزار شد، ممنوعیت پوشیدن صورت (روبنده) با کسب ۵۲ درصد آرای موافق رأی‌دهندگان به اجرا درآمد.

بدین ترتیب یک ممنوعیت دیگر علیه مسلمانان در سوئیس که تنها ۵ درصد جمعیت ۸,۶ میلیون نفره این کشور را تشکیل می‌دهند، طی همه‌پرسی اجرایی شده است. در سوئیس که به دلیل شیوع ویروس کرونا استفاده از ماسک در اماکن عمومی اجباری است، پوشیدن نقاب یا برقع توسط مسلمانان ممنوع اعلام شد.

این درحالی است که شورای فدرال سوئیس و پارلمان این کشور به رأی‌‌دهندگان توصیه کردند تا ممنوعیت پوشیدن صورت را رد کنند.

علی‌رغم این توصیه دولت سوئیس، حدود ۵۲ درصد شرکت‌کنندگان در این همه‌پرسی با ممنوعیت پوشیدن صورت موافقت کردند. همچنین طبق نتایج غیررسمی ۴۸ درصد رأی‌‌دهندگان نیز با این ممنوعیت مخالفت کرده‌اند.

دولت سوئیس نیز با این ممنوعیت به دلیل کم ‌بودن تعداد بانوان استفاده‌کننده از برقع در سراسر این کشور و احتمال آسیب‌رسانی آن به گردشگری مخالفت کرده بود.

منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.