پاپ کشیش امریکایی سیاه‌پوست مخالف ترامپ را به کاردینالی برگزید

چندی پیش پاپ فرانسیس سیزده کاردینال جدید را برای حضور در واتیکان منصوب کرد که یکی از آنها اولین افریقایی امریکایی است که به چنین مقام بالایی در کلیسای کاتولیک دست پیدا می‌کند.

به گزارش دین‌آنلاین به نقل از گاردین، ویلتون گرگوری، اسقف ۷۲ ساله واشنگتن دی سی، اولین کاردینال افریقایی امریکایی است که در دوران درگیری و اختلافات در امریکا علیه نژادپرستی، کار خود را آغاز می‌کند. او تنها امریکایی راه یافته به جایگاه کاردینالی در انتصابات اخیر پاپ است.

گرگوری تا پیش از این، در طول تاریخ امریکا، بالاترین مقام کشیش افریقایی امریکایی در کشور امریکا بوده است. او به ویژه زمانی مورد توجه قرار گرفت که دونالد ترامپ را به خاطر استفاده از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی علیه معترضان امریکا در مقابل کلیسای سنت جوزف مورد سرزنش قرار داد.

کاتولیک‌های محافظه کار پس از اظهار نظر گرگوری درباره ترامپ، او را محکوم کردند و از رئیس جمهور فعلی امریکا حمایت کردند.

همچنین گرگوری هفته گذشته از خواسته خود برای یافتن اشتراکاتی با رئیس جمهور منتخب امریکا، با وجود اختلافات بر سر مسائلی چون سقط جنین سخن گفت.

او اعلام کرد که می‌خواهد برای همکاری با دستگاه اجرایی امریکا برای بهبود وضعیت جامعه امریکایی تلاش کند.

مراسم انتصاب کاردینال‌های جدید به دلیل شرایط پاندمی با محدودیت برگزار شد.

در این مراسم به جای حضور معمول هزاران نفر، هر کاردینال مجوز دعوت ده مهمان را دریافت کرده بود تا شاهد اهدای حلقه و کلاه قرمز از طرف پاپ به کاردینال‌های جدید باشد.

۹ نفر از کاردینال‌های جدید، زیر هشتاد سال سن دارند و بر اساس قوانین کلیسا اجازه دارند در شورای مخصوص انتخاب پاپ بعدی از بین خود شرکت کنند.

انتصابات اخیر کاردینال‌ها توسط پاپ فرانسیس، هفتمین انتصابات او از زمان پاپ شدنش در سال ۲۰۱۳ بود. او تاکنون ۵۷ درصد از ۱۲۸ کاردینال واتیکان را منصوب کرده‌است که عموماً در دیدگاه و نظر نسبت به امور داخلی و خارجی با او اشتراک دارند.

پاپ فرانسیس در این مراسم اولین کاردینال از کشورهای برونئی و اوگاندا را نیز در فهرست کاردینال‌های جدید منصوب قرار داد.

او تاکنون هجده کاردینال از کشورهایی که بیشتر در حال توسعه هستند و پیش از این کاردینالی به واتیکان نفرستاده بودند، انتخاب کرده است.

اروپا همچنان بالاترین سهم در کاردینال‌ها با ۴۱ درصد را دارد که البته نسبت به سال ۲۰۱۳ و زمان انتخاب پاپ فرانسیس، اولین پاپ از امریکای لاتین، ۱۱ درصد کاهش یافته است.

بنابراین به نظر می‌رسد نوع انتخاب‌های پاپ تاکنون به‌گونه‌ای بوده است که شانس غیراروپایی بودن پاپ بعدی را نیز بالا ببرد.

 

مترجم: نفیسه نیک‌بخت

منبع گاردین
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.