ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات؛ دانشنامه مسائل اجتماعی منتشر شد

دانشنامه مسائل اجتماعی از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با همکاری کارشناسان و نخبگان ۱۹ رشته منتشر شد.

دانشنامه مسائل اجتماعی از کارشناسان و نخبگان ۱۹ رشته بهره گرفته است تا در حد توان، رویکردی همه‌جانبه را به مسائل اجتماعی ارائه کند.

این زمینه‌های موضوعی شامل موارد زیر است: مردم‌شناسی، زیست‌شناسی، کسب و کار، شیمی، آموزش، ارتباطات، عدالت کیفری، جمعیت‌شناسی، اقتصاد، جغرافیا، بهداشت، تاریخ، زبان‌ها، علوم سیاسی، روان‌شناسی، کار اجتماعی، جامعه‌شناسی و مطالعات زنان.

خلق این دانشنامه فرآیندی منظم و گام‌به‌گام را سپری کرده است. سر ویراستار اثر وینست. ان‌پاریلو دانشمندان و پژوهشگران برجسته ایالات متحده آمریکا را گرد هم آورده تا تحقیق و رهبری در حوزه‌های مختلف پژوهشی را به آنان بسپارد.

سپس با همراهی همکاران و ویراستاران، شروع به ایجاد فهرستی از کلمات کلیدی کرده است تا زمینه برای بررسی برترین متون دانشگاهی در زمینه مسائل اجتماعی فراهم شود. آن‌ها با جست‌وجو در مقالات علمی منتشرشده طی ۵ سال گذشته و همچنین جلسات متعددی برای ایجاد طوفان فکری، به گسترش و اصلاح واژگان کلیدی پرداختند تا فهرستی جامع تهیه شود.

پس از آن بهترین دانشمندان از کشورهای آرژانتین، استرالیا، کانادا، انگلیس، فرانسه، آلمان، یونان، هنگ‌کنگ، هند، ایرلند، ایتالیا، کنیا، نیوزیلند، رومانی، اسکاتلند، سنگاپور، ترکیه و سراسر ایالات متحده از جمله هاوایی بر اساس دستورالعملی جامع که دربرگیرنده کلیه معیارهای نگارش مقالات علمی است، دست به خلق مدخل‌های دانشنامه زده‌اند و آن را در ۱۶ موضوع کلی تدوین نموده‌اند که عبارتند از: سالمندی و دوران زندگی؛ جامعه، فرهنگ و تغییر؛ جرم و انحراف؛ اقتصاد و کار؛ تحصیلات؛ خانواده؛ نابرابری جنسیتی و گرایش جنسی؛ سلامت؛ مسکن و شهرسازی؛ سیاست، قدرت و جنگ؛ جمعیت و محیط زیست؛ فقر و طبقه اجتماعی؛ نژاد و روابط قومی؛ جنبش‌های اجتماعی؛ نظریه اجتماعی؛ و سوءمصرف مواد.

کار ترجمه این اثر نیز به همت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و با حمایت شورای اجتماعی کشور در سال ۱۳۹۴ زیر نظر هوشنگ نایبی آغاز شد و انور محمدی، سجاد یاهک، میترا دانشور، رضا اسکندری، سامان یوسفوند، ملیحه درگاهی، پریسا مختاباد، مصطفی درویشی، محمد احمدی، کامران گشنیزجانی، سارا اسکندری، سارا باقری، حسین حسنی و محمدرضا برومندزاده کار ترجمه آن را به عهده گرفتند.

پس از آن برای ویرایش علمی اثر، سینا باستانی، حسین حسنی و مریم برزو به کمک گروه آمدند تا نواقص احتمالی کار مرتفع شود.

نسخه‌های چاپی این اثر برای نخستین بار در سال ۱۳۹۵ به‌صورت محدود منتشر شد و پس از آن پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در راستای تحقق عدالت اطلاعاتی و استفاده پژوهشگران و علاقه‌مندان حوزه مسائل اجتماعی بر آن شد تا امکان دسترسی به دانشنامه را از طریق سایت پژوهشگاه فراهم آورد.

منبع خبرگزاری مهر
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.