به همت سازمان سمت؛ ویراست هفتم کتاب روان‌شناسی شناختی منتشر شد

ویراست هفتم کتاب روان‌شناسی شناختی تألیف رابرت استرنبرگ و کارین استرنبرگ با ترجمه سیدکمال خرازی و الهه حجازی به همت سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) منتشر شد.

کتاب روان‌شناسی شناختی که توسط رابرت استرنبرگ و کارین استرنبرگ استادان دانشگاه کانکتیکت آمریکا برای هفتمین بار بازنگری شده است، حاصل سال‌ها تجربهٔ آن‌ها در تدریس روان‌شناسی شناختی به دانشجویان رشتهٔ روان‌شناسی و آموزش و پرورش است.

استرنبرگ از چهره‌های برجستهٔ رشته روان‌شناسی شناختی است که آثار زیادی را در حوزه‌های روان‌شناسی و آموزش و پرورش آفریده و طرح‌های تحقیقاتی بسیاری را مدیریت کرده است. مطالعات استرنبرگ در توسعه رشته روان‌شناسی شناختی سهم به سزایی داشته است.

روان‌شناسی شناختی به عنوان یکی از رشته‌های فرعی علوم شناختی با بهره‌گیری از یافته‌های علم اعصاب، زبان شناسی، علوم رایانه و هوش مصنوعی و فلسفه ذهن توانسته است در چند دهه گذشته رازهای بسیاری را در مورد کارکردهای مغز انسان بگشاید.

روان‌شناسی شناختی به بررسی کارکردهایی می‌پردازد که سال‌ها روان شناسان و پژوهشگران به علت عدم امکان دسترسی مستقیم به مغز در حین انجام تکالیف شناختی، به مطالعات نظری غیر تجربی درباره آن بسنده کرده بودند.

اینک روان‌شناسان به برکت یافته‌های علوم شناختی، کشف شیوه‌های جدید پژوهش و اختراع فناوری‌های نوین تصویربرداری از مغز این توانایی را کسب کرده‌اند که کارکردهای مغز را حین رخ‌داد آن‌ها مورد بررسی و مطالعه قرار دهند.

روان‌شناسی شناختی به بررسی پدیده‌هایی چون هشیاری، توجه، ادراک، حافظه، بازنمایی دانش، زبان، حل مسئله، خلاقیت، تصمیم‌گیری، استدلال و هوش می‌پردازد و تا به حال توانسته است حقایق بسیاری را درباره هر یک از زمینه‌های فوق آشکار سازد.

از آنجا که کتاب قابل اتکایی در حوزه روان‌شناسی شناختی به زبان فارسی وجود نداشت مترجمان بنا را بر این قرار دادند کتاب حاضر را که یکی از منابع معتبر درس روان‌شناسی شناختی است به زبان فارسی برگردانند تا دانشجویان و علاقمندان به این رشته بتوانند با تحولات آن آشنا شوند و یافته‌های آن را در زندگی حرفه‌ای و شخصی خود به‌کار بندند.

کتاب روان‌شناسی شناختی تا به حال هفت بار توسط نویسندگان آن تجدید نظر شده است. نسخه حاضر که ویراست هفتم کتاب است در سال ۲۰۱۷ میلادی انتشار یافته و نسبت به نسخ قبلی کتاب تغییرات زیادی را نشان می‌دهد. این تغییرات در صفحات آغازین کتاب به تفصیل توصیف شده است.

در این ویراست، در مورد معادل‌های فارسی واژه‌های تخصصی انگلیسی به‌ویژه اصطلاحات و واژه‌های علوم اعصاب، فیزیولوژی و آناتومی، تجدید نظر و از معادل‌های رایج در این حوزه‌ها استفاده شده است.

مترجمان اظهار امیدواری کردند ترجمه و انتشار کتاب حاضر بتواند کمبودی را که در زمینه منابع روان‌شناسی شناختی به زبان فارسی وجود دارد تا حدی جبران کند و انگیزه لازم را در خوانندگان آن برای پیگیری مطالعات علمی خود پدید آورد.

کتاب روان‌شناسی شناختی می‌تواند علاوه بر دانشجویان دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای روان‌شناسی شناختی، روان‌شناسی و علوم تربیتی، برای معلمان و همه کسانی که به نحوی به مطالعه کارکردهای ذهن / مغز انسان علاقه مندند مفید واقع شود.

مباحث کتاب عبارت است از:

۱. مقدمه‌ای بر روانشناسی شناختی

۲. علوم اعصاب شناختی

۳. ادراک بصری

۴. توجه و هوشیاری

۵. حافظه: الگوها و روش‌های تحقیق

۶. فرایندهای حافظه

۷. تصاویر ذهنی و گزاره‌ها

۸. سازمان دانش در ذهن

۹. زبان

۱۰. زبان در بافت

۱۱. حل مسئله و خلاقیت

۱۲. تصمیم گیری و استدلال

۱۳. هوش انسان

۱۴. منابع

ویراست هفتم کتاب روان‌شناسی شناختی تألیف رابرت استرنبرگ و کارین استرنبرگ با ترجمه سیدکمال خرازی و الهه حجازی به همت سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) به بهای ۱۴۶ هزار تومان همراه با لوح فشرده منتشر شد.

منبع خبرگزاری مهر
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.