جوادی‌آملی: علم نردبان عقل است / لزوم بهره‌گیری مطالب نظری از مطالب بدیهی

مرجع عالیقدر جهان اسلام با تأکید بر اینکه هر مطلب نظری را باید از مطلب بدیهی گرفت، گفت: اگر کسی عالم بود و عاقل نشد مثل کسی است که شمشیر تراشید اما جهاد نکرد؛ لذا اگر اهل قلم و عالم شدیم باید بکوشیم عاقل باشیم.

عبدالله جوادی‌آملی، مرجع تقلید شیعیان، ۲۶ شهریورماه در ارتباط تصویری در مراسم افتتاح حوزه علمیه امیرالمؤمنین (ع) ابهر ضمن تقدیر از متولیان ساخت این حوزه علمیه و تلاش برای آموزش، تبلیغ و ترویج اسلام ناب محمدی اظهار کرد: امیدواریم پاداش الهی نصیب کسانی که در این راه تلاش می‌کنند، شود.

وی با اشاره به مزین بودن حوزه علمیه ابهر به نام مقدس امیرالمؤمنین (ع)، ابراز کرد: حضرت علی (ع) پرچمدار علوم الهی و دروازه مدینه علم است و علم او هر چه نیاز بشر مربوط به آسمان و زمین، دنیا و آخرت، ظاهر و باطن، غیب و شهود است را برطرف می‌سازد.

این عالم ربانی افزود: متبرک بودن این حوزه با نام امیرالمؤمنین (ع) فرصتی برای صاحبان علم و اندیشه است تا با تمسک به قرآن و روایات اهل‌بیت (ع) از این مدینه علم کسب فیض کنند و حوزه‌های علمیه، علما و محققان باید از این ظرفیت برای فراگیری علوم بهره ببرند.

آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی با اشاره به اینکه علم چراغی روشنگر است و پس از روشنایی مجهولات و مستور را نمایان می‌کند، اضافه کرد: هر مطلب نظری را باید از مطلب بدیهی گرفت و پاسخ مجهولات را از معلمان به‌دست آورد.

وی با اشاره به اینکه علم منحصر به آیه محکمه، فریضه عادله و سنت قائمه است، تصریح کرد: آیه محکمه ناظر به اصول دین است، فریضه و سنت نیز به فقه و اخلاق، حقوق و حکمت عملی مربوط می‌شود.

این مرجع تقلید جهان اسلام با بیان این مطلب که علم گاهی مربوط به بود و نبود است که از آن به حکمت نظری یاد می‌شود و گاهی نیز مربوط به باید و نیاید و یا فقه و تطهیر باطن است، یادآور شد: علم این نقش را دارد که ما را از معلوم به مجهول برساند همچنین علم یک راهنما، راهبر و مدیر و مدبر است.

وی با تأکید بر ضرورت عمل به علم آموخته شده، بیان کرد: علم نردبانی است که ما را به عقل، عدل، محبت، شعور و مانند آن می‌رساند. اگر کسی نردبان‌سازی کند اما از نردبان بالا نرود عالم بی‌عمل است و بنا به تأکیدات حضرت علی (ع) علم سزایش این است که به آن عمل شود.

وی با اشاره به برخورداری ابهر و استان زنجان از علمایی چون شیخ اشراق و اثیرالدین ابهری، بیان کرد: مردانی مانند اثیرالدین ابهری ۸۰۰ سال قبل کتاب‌های فراوانی در فلسفه و منطق نوشته‌اند که بزرگانی چون میبدی و صدر المتالهین آن را شرح داده‌اند همچنین برای بخشی از کتاب‌های او علما و دانشمندان هندی نیز شرح نوشته‌اند.

آیت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی با بیان اینکه علم نردبانی بیش نیست، گفت: اگر کسی عالم بود و عاقل نشد مثل کسانی است که شمشیر تراشید اما جهاد نکرد؛ لذا اگر اهل قلم و عالم شدیم باید بکوشیم عاقل باشیم که علم نردبان عقل است.

حجت‌الاسلام جعفر رحیمی، امام جمعه ابهر نیز در ادامه این مراسم با تقدیر از کسانی که در به سرانجام رسیدن حوزه علمیه امیرالمؤمنین (ع) ابهر نقش داشتند، اظهار کرد: مراسم افتتاح حوزه علمیه ابهر با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی و حضور افراد محدود برگزار شد.

وی با بیان اینکه قرآن کریم دو وظیفه مهم و اساسی بر عهده انسان گذاشته است که این دو وظیفه شامل آبادی زمین و زمینه است، ادامه داد: افتتاح حوزه علمیه نیز در همین راستا است.

همچنین در آموزه‌های دینی انسان یا حی است با میت و طبق این آموزه‌ها کسی که نگرش الهی ندارد مرده زنده‌نما است.

این مسئول یادآور شد: در حال حاضر حوزه علمیه خواهران این شهرستان در فضایی به مساحت دو هزار و ۵۰۰ متر مربع با ۱۵۰ طلبه در حال فعالیت است و این در شرایطی بود که حوزه برادران ابهر نیز در سال ۹۰ در زمینی به مساحت ۵ هزار متر مربع با ۹۵۰۰ متر زیربنا کلنگ‌زنی شد.

وی با اشاره به اینکه حوزه علمیه برادران ابهر در چهار طبقه بنا شده است، افزود: هر طبقه دارای خوابگاه و حجره، کلاس درس و سالن‌های متعدد است.

همچنین ۱۵ واحد استادسرا در دو حوزه علمیه خواهران و برادران ابهر احداث شده است که ۸ واحد استادسرا مربوط به حوزه برادران و هفت واحد هم در حوزه خواهران بنا شده است.

منبع خبرگزاری ایکنا
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.