میزگرد اسلام در کتابخانه ی اورلاند پارک، مناظره ی داغی را رقم زد

رویداد روز پنج شنبه با عنوان “مسلمانان امروز” بخشی از برنامه ی ماهانه ای بود که کتابخانه برای بررسی زندگی و فرهنگ اسلامی ترتیب داده بود. کل این برنامه تحت عنوان “اتصال قفسه ی فرهنگ ها: سیری در میان مسلمانان،” از طرف  موقوفات ملی علوم انسانی حمایت مالی می شود. 

 

 

نویسنده: مایکل هولتس، گزارشگر شیکاگو تریبون

 

آنچه که کتابخانه به عنوان میزگرد آموزشی درباره ی زندگی مسلمانان در امریکا ترتیب داده بود سریعا به یک مناظره ی بحث انگیز درباره ی اسلام تبدیل شد.

 

زمانی که سه میهمان مشغول معرفی خود بودند، جو و فضای خاصی بر کتابخانه ی پارک اورلند حاکم شد. پس از قطع مکرر برنامه در ابتدای جلسه،  برخی از حضار به پا خاستند و خواستار خواندن سرود وفاداری به پرچم فدرال و جمهوری آمریکا شدند.

 

اما ماری ویمار، مدیر کتابخانه، این تقاضا را رد کرد. او توضیح داد که خواندن این سرود در کتابخانه و امور مربوط به آن،معمول نیست و از حضار خواست که به میهمانان میزگرد احترام بیشتری بگذارند.

 

و این گونه شد که فضای داغ و تنش آلود مناظره ی نود دقیقه ای درباره ی عمل به قوانین شریعت، معنای جهاد، و برخورد فرهنگ اسلامی و امریکایی آغاز شد در حالی که همراه با فریادها و خط و نشان های حضار و قطع سخنان شرکت کنندگان بود.

 

در حالی که تعدادی از حاضران نفرت خود را از اسلام و مسلمانان اظهار می کردند، میهمانان مسلمان با حفظ آرامش سعی در تبیین اعتقادات خود داشتند.

 

توماس ماگیور مدیر مشترک در مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه شیکاگو گفت  “علی رغم عصبانیتی که تعداد زیادی از مردم نشان دادند فکر می کنم خوب است که در خصوص این موضوعات گفتگو شود.  خود من برخی از آن مسائل را طرح کردم زیرا می خواستم چنین مباحثاتی داشته باشم.”

 

ماگیور به عنوان یکی از سه میهمان به همراه امیر توفت دانشجوی دکتری در رشته فرهنگ و زبان های خاور نزدیک از دانشگاه شیکاگو و ایمان صدیق دانشجوی دکتری جامعه شناسی از دانشگاه نورث وسترن در این میزگرد شرکت داشتند.

 

آنها بارها از حضار خواستند تا آماده ی قبول نظرات تازه درباره ی اسلام باشند اما در مقابل، با رگباری از سوال هایی درباره ی افراطگرایی اسلامی و حملات یازده سپتامبر مواجه شدند.

 

جوزف فیگلیلو عضو گروه “کار برای امریکا” که یک سازمان ملی مردمی است درباره ی “تهدید اسلام رادیکال” هشدار داده و شریعت را یک ایدئولوژی تمامیت خواه در امتداد کمونیسم و فاشیزم خواند.

 

تقریبا دوازده نفر از حضار با اظهارات فیگلیلو موافق بودند. آنها وقتی که به نوبت سوء ظن خود را نسبت به مسلمانان بیان می‌کردند غالبا برای همدیگر کف می‌زدند و فریاد می‌کشیدند. بقیه افراد که در حدود 60 نفر بودند از خنده های مکرر رنجیده شده و به مسببین می‌گفتند “خفه شوید یا محل را ترک کنید”

 

مسئولین کتابخانه زمانی که یکی از حضار، میهمانان میزگرد را به خرسندی در برابر تروریسم در خارج از کشور متهم کرد،  پلیس را در جریان گذاشتند چرا که این اظهارات موجب خشم بیشتر حضاری گردید که اظهار می‌کردند میهمانان از موضوع فرار می‌کنند.

 

توفت در جواب گفت من نمی توانم توضیحی برای کارهای غیر معقول بدهم. من توجیهی برای این کارها ندارم. از دیدگاه اسلام توجیهی برای این کارها وجود ندارد.

 

 

منبع
رویداد روز پنج شنبه با عنوان “مسلمانان امروز” بخشی از برنامه ی ماهانه ای بود که کتابخانه برای بررسی زندگی و فرهنگ اسلامی ترتیب داده بود. کل این برنامه تحت عنوان “اتصال قفسه ی فرهنگ ها: سیری در میان مسلمانان،” از طرف  موقوفات ملی علوم انسانی حمایت مالی می شود. 

میهمانان مسلمان اعتقادات خود را در میان خشم برخی از حضار، به آرامی توضیح می‌دادند

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.