تنش‌های مذهبی در مالزی در استفاده از واژه الله

بسیج مسمانان، در آستانه دادگاه رسیدگی به حکم این که آیا مسیحیان نیز می توانند از نام الله استفاده کنند یا نه !

 

تنش های مذهبی پیش از دادگاه صدور حکم برای تعیین اینکه آیا مسیحیان مالزی می توانند کلمه ی "الله" را در چاپ برای اشاره به خدای مسیحی استفاده کنند یا نه ایجاد شده است.

 

تنش های مذهبی، در این کشور که اکثر آن را مسلمان تشکیل میدهند، پیش از دادگاه صدور حکم برای تعیین اینکه آیا مسیحیان مالزی می توانند کلمه "الله" را در چاپ برای اشاره به خدای مسیحی استفاده کنند یا نه ایجاد شده است.

 

در دادگاه استیناف روز پنجشنبه، کلیسای کاتولیک روم در صدد دفاع از پیروزی حقوقی پیشین خود علیه دولتی خواهد بود که اقدامات آتش افروزانه و تخریب عمدی را در سال 2010 به راه انداخت.

 

چندین گروه مسلمان از قومیت مالایی اعلام کرده اند که قصد اعتراض در بیرون ساختمان دادگاه را دارند. سراسقف کوآلالامپور در بیانیه ای در روز سه شنبه افراد و گروه های ناشناس را متهم به  برافروختن احساسات نژادی و ایجاد تنش مذهبی کرد و از آن ها خواست روند قانونی را محترم بشمارند.

 

این دادرسی، مسایل پر مخاطره ی مالزی درباره آزادی مطبوعات و مذهب را در کانون توجه خویش قرار داده است. همچنین این مساله در بحبوحه ی تنش رو به تزاید بین اکثریت جمعیت مسلمان این کشور آسیای جنوب شرقی و کلیسای کاتولیک (که خود را به جهت فراخوانی برای ایجاد روابط بهتر میان دو دین، در موضعی دفاعی قرار داده است) حادث شده است.

 

ماه گذشته، اولین نماینده ی احضار شده واتیکان به وزارت خارجه مالزی ، پس از ابراز نظراتی به حمایت از استفاده مسیحیان از کلمه ی الله به جای کلمه ی پیشنهادی دولت یعنی توهان(Tuhan) پرداخت و عنوان نمود که کلیسا معتقد است کلمه ی توهان ترجمه ی دقیقی از کلمه ی God برای کاتولیک های مالزی نیست.

 

بر اساس استدلال دولت، کلمه ی "الله" یک کلمه مقدس متعلق به مسلمانان است. کلیسای کاتولیک استدلال می کند که مسیحیان مالایی زبان به لحاظ تاریخی از این کلمه استفاده کرده اند و این که مناسب ترین و محترمانه ترین کلمه برای استفاده در نسخه مالایی زبان روزنامه کلیسا می باشد.

 

حساسیت ها نسبت به مذهب در مالزی با مسائل مربوط به نژاد و سیاست گره خورده است. در ماه ژانویه، تظاهراتی توسط مسلمان برگزار شد که در آن مسیحیان متهم به تبلیغ مسیحیت برای مسلمانان شدند.

 

از دادگاه تجدید نظر خواسته شده که پذیرش درخواست کلیسای کاتولیک (مبنی بر رد تقاضای دولت برای تجدید نظر نسبت به پیروزی قبلی کلیسا) را بررسی نماید. انتظار می رود دور دوم دادگاه تجدید نظر 10 سپتامبر و تصمیم گیری در مورد این پرونده نهایتا بر عهده بالاترین دادگاه مالزی، یعنی دادگاه فدرال باشد.

 

یکی از چهره های اصلی جلسه ی دادگاه روز پنجشنبه، کشیش لارنس اندرو سردبیر هرالد، روزنامه هفتگی کاتولیک با تیراژ 100هزار نسخه می باشد. این روزنامه به زبان انگلیسی، باهاسای مالزی و دو زبان دیگر منتشر می شود. علیرغم نامه های هشدار دهنده وزارت امور داخله، که روزنامه ها را اداره و کنترل می کند، ازسال 1998 پدر اندرو بطور مکرر در چاپ از کلمه "الله" استفاده کرده است. به گفته ی پدر اندرو،  این کلمه عربی توسط ادیان دیگر استعمال شده است، از جمله قرن هاست که در متون مقدس سیک ها، در مالزی استفاده می شود. کلیسا استدلال کرده است که تنها ترجمه ی مناسب برای "God" در زبان مالایی الله است.

 

در سال 2007 دولت با برقراری ممنوعیت هر گونه انتشار کلمه ی "الله" توسط غیرمسلمانان واکنش نشان داد. پس از آن کلیسای کاتولیک از دادگاه تقاضای مداخله نمود.

 

هنگامی که یک دادگاه در دسامبر 2009 حکم داد که کلیسای کاتولیک " حق قانونی استفاده از الله" را دارد، تظاهرات پر سر و صدایی توسط مسلمانان، خارج از مساجد برگزار شد، در طول چند هفته پی در پی، 10 کلیسای کاتولیک و پروتستان، در سراسر کشور با کوکتل مولوتف مورد حمله قرار گرفته و یا با رنگ تخریب شد. دو مسلمان مالایی پس از آتش سوزی و تخریب طبقه ی اول دفتر کلیسای پروتستان مترو در حومه ی شهر کوالا لامپور، محکوم شدند.

 

مسلمانان حدود 61٪ از 28 میلیون نفر از مردم مالزی را تشکیل می دهند و اسلام دین  اکثریت گروه های قومی مالایی شناسایی شده است، که حیات سیاسی کشور را در دست دارند هر چند بین احزاب میانه رو تر و بنیادگرا فاصله ی مشخصی وجود دارد. مسیحیان  9 درصد از جمعیت را تشکیل می دهند که در حدود 1 میلیون نفر از آنها به عنوان کاتولیک شناخته می شوند.

 

پدر اندرو، در مصاحبه ای با وال استریت ژورنال پیش از جلسه ی دادگاه گفت: اگر نهایتا دولت پیروز شود، کلیسای کاتولیک شکست را تحمل نخواهد کرد.

 

او ادامه داد، " اگر دادگاه علیه استفاده ی غیر مسلمانان از "الله" حکم صادر کند آنها نیز خواهند گفت: ادیان دیگر نیز نمی توانند از آن کلمه  استفاده کنند … تنها مسیحیت نیست."

 

طرف کلیسا، که از سوی "اسقف اعظم  مورفی پاکیام" در دادگاه حاضر شده است در مدارک و اسناد دادگاه استدلال می کند که؛ نخست وزیر نجیب رزاق در نامه ای به فدراسیون مسیحی مالزی در سال 2011، پشتیبانی خود را از چاپ و توزیع انجیل هایی به زبان های محلی مالایی و اندونزیایی که در آن برای اشاره به God، از "الله" استفاده شده، اعلام کرده است. آقای نجیب در آستانه ی انتخابات ایالت ساراواک،  پس از اعتراض جامعه ی مالایی زبان مسیحی نسبت به توقیف انجیل هایی به زبان اندونزیایی و مالایی  که کلمه ی "الله" دارد، این نامه ای را ارسال کرد.

 

به هر حال، این هفته انتظار می رود دولت برای دادگاه استدلال کند که آن نامه  هیچ ارتباطی به پرونده ی فعلی ندارد. در این مورد، چندین شورای اسلامی ایالتی، به دیدگاه دولت پیوسته اند.

 

 

سایر گروه های مسلمان، مانند گروه محافظه کار جاتی(JATI)، اظهار کرده اند که قصد دارند برای حمایت از دولت در دادگاه روز پنجشنبه پوتراجایا (که حدود یک ساعت از کوالالامپور فاصله دارد) دست به اعتراض بزنند.

حسن علی، رئیس ایالت جاکی (JAKI) در بیانیه ای، مبارزه ی دادگاهی اسقف پاکیام را "افراطی و از روی عناد" خواند و گفت "او عمدا بر آن است که شکیبایی مسلمانان را محک بزند."

 

منبع

 

 
بسیج مسمانان، در آستانه دادگاه رسیدگی به حکم این که آیا مسیحیان نیز می توانند از نام الله استفاده کنند یا نه !

سلین فرناندز

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.