مرور مطبوعات / هنوز در تاریخ تفسیر، مقتل و حقوق مشکل داریم

26 مهرماه 1397

واکنش‌ها به ویدئوی منتشر شده از سوی کریمی قدوسی در توهین به سران دو قوه و نیز واکنش‌ها به حضور زنان در ورزشگاه آزادی از موضوعات مورد توجه مطبوعات پنجشنبه بودند. «هنوز در تاریخ تفسیر، مقتل و حقوق مشکل داریم»، «یک روز با آقای فیلسوف»، «مطالبه‌‌ای به نام فضای امن»، «خشونت خانگی؛ علت ۳۰ درصد تماس‌ها با اورژانس اجتماعی»، «تنوع فرهنگی، زمینه‌ساز رشد و شکوفایی علمی است»، «کریمی‌قدوسی رؤسای دو قوه را به خیانت متهم کرد»، «واکنش‌ به حضور زنان در ورزشگاه آزادی» عناوین برجسته شماره‌های امروزند.

شرق
 
واکنش‌ به حضور زنان در ورزشگاه آزادی
حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، صبح روز گذشته در آیین تکریم و معارفه دادستان قزوین راجع ‌به حضور زنان در ورزشگاه در بازی سه‌شنبه‌شب تیم ملی ایران برابر بولیوی صحبت کرد و گفت: حضور زنان در ورزشگاه آزادی یک آسیب است و هیچ توجیه شرعی ندارد. چرا مخالف هستیم؟ چون گناه صورت می‌گیرد. تماشای بازی ایراد ندارد؛ اما گناهی که صورت می‌گیرد، جای اشکال است. ما مسلمان هستیم، وقتی خانمی به ورزشگاه می‌رود و با مردانی که با لباس ورزشی و نیمه‌لخت مواجه می‌شود و آنها را می‌بیند، گناه می‌کند و برخی دنبال این هستند که حریم‌ها را بشکنند. با حریم خصوصی مردم کاری نداریم؛ اما در مجامع عمومی کسی حق ندارد حریم عمومی را آسیب بزند. با هر مدیری که بخواهد زمینه حضور بانوان در ورزشگاه را با بهانه‌های مختلف فراهم کند، برخورد می‌کنیم. قرار نیست در منظر عمومی هرکس هر جور خواست لباس بپوشد یا رفتار کند. نصیحت می‌کنم به مسئولان ورزشی که حرمت دینی را حفظ کنید و اجازه ندهید گناه صورت گیرد. اگر این اتفاق تکرار شود، به دادستان تهران دستور می‌دهم تا ورود کند. قرار نیست چهار نفر با هر هدفی حریم‌ها را بشکنند و ما ساکت بمانیم؛ ابتدا نصیحت می‌کنیم، بعد برخورد خواهیم کرد. رئیس پیشین صداوسیما نسبت به مواضع اخیر دادستان کل کشور درباره حضور زنان در ورزشگاه مبنی بر برخورد قضائی در صورت ادامه، واکنش نشان داد و گفت: در فوتبال، ورزشکاران نیمه‌لخت نیستند! حضور زنان در ورزشگاه حریم‌شکنی نیست. کبری و صغری هر دو مشکل دارند. به‌ صورت زنان و خانواده‌هایی که تفریح مناسب ندارند پنجه نکشید! تهدید مدیران ورزش به برخورد قضائی هم شایسته نیست! آیا گناه و خلاف شرع در زندان‌ها، کمتر از ورزشگاه‌هاست؟!
 
کریمی‌قدوسی رؤسای دو قوه را به خیانت متهم کرد
در فیلمی که با عناوینی مانند «معرکه‌گیری کریمی قدوسی علیه رؤسای دو قوه» در فضای مجازی و سایت‌‌ها دست‌‌به‌دست و منتشر شده، کریمی‌قدوسی متنی را می‌خواند که مدعی است بخشی از سخنان مقام معظم رهبری است. سپس از حضار می‌پرسد: «مصداق این فرمایش رهبر معظم انقلاب کیست؟» بینندگان شروع می‌کنند به مطرح‌کردن نام مقامات؛ و سر آخر خودش می‌گوید: «آقای روحانی و آقای علی لاریجانی».در پی انتشار این فیلم بود که محمدعلی وکیلی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: این توهین‌ها رایج شده و پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان نیز از مصادیق رایج توهین‌هاست. نهایتا هیئت‌رئیسه یا هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان می‌تواند یک تذکر در‌این‌باره بدهد که آن‌هم ضمانت اجرائی ندارد. این عضو فراکسیون امید به این سؤال که آیا هیئت‌رئیسه مجلس به این مسئله ورود می‌کند یا نه؟ پاسخ داد: حتی اگر هیئت‌رئیسه ورود کند هم چندان تأثیری ندارد. ماده 609 قانون مجازات اسلامی درباره توهین به رؤسای قوا می‌نویسد: هرکس با توجه به سمت به یکی از رؤسای سه قوه یا معاونان رئیس‌جمهور یا وزرا یا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا نمایندگان مجلس خبرگان یا اعضای شورای نگهبان یا قضات یا اعضای دیوان محاسبات یا کارکنان وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین نماید، به سه تا شش ماه حبس و یا تا 74 ضربه شلاق و یا 50 هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.
 
 
تنوع فرهنگی، زمینه‌ساز رشد و شکوفایی علمی است
سمیه طلوع‌برکاتی پژوهشگر تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی درباره عوامل مؤثر در شکل‌گیری و بقای شهرهای علمی در تمدن اسلامی می‌نویسد: در مقاله‌ای که هفته گذشته، 19 مهر، با عنوان «شهرهای علمی در تمدن اسلامی» در همین صفحه منتشر شد، ویژگی‌های متمایزکننده شهرهای علمی از دیگر شهرها به تفصیل بررسی شد و از میان شهرهایی که در دایره تعریف شهر علمی قرار می‌گیرند، شهرهای بلخ، نیشابور، بغداد، قاهره و قرطبه (که در پنج منطقه گوناگون از شرق تا غرب جغرافیای اسلام قرار داشتند) معرفی و نشانه‌های حیات علمی آنها بازگو ‌شد. در بررسی این پنج شهر، ویژگی‌های مشترکی خودنمایی می‌کند که با توجه به تکرار و ثابت‌بودن آنها، می‌توان آنها را به‌عنوان عوامل مؤثر در شکل‌گیری و بقای این شهرها  در نظر گرفت که عبارتند از وضعیت اقتصادی، وضعیت اجتماعی و فرهنگی و نقش حاکمان در بسترسازی فعالیت‌های علمی. درباره وضعیت اجتماعی و فرهنگی شهر بلخ آمده است: براساس فراوانی ثروت و رفاه و ارتباط گسترده با مناطق مختلف، انتظار می‌رود که شهرهای علمی دارای جمعیت چشمگیر و ترکیب قومی و مذهبی متنوعی باشند. بررسی نمونه‌ای این فرضیه را تأیید می‌کند. در بلخ مقارن ظهور اسلام ایرانیانِ زرتشتی، چینی‌ها، هندوان بودایی و حدود سه هزار شمن زندگی می‌کردند. سپس اعراب مسلمان هم به ترکیب جمعیتی آن افزوده شدند. مسیحیان و یهودیان نیز به بلخ رفت‌و‌آمد داشتند. از مسلمانان، صوفیه، امامیه، اسماعیلیه و معتزله در بلخ زندگی می‌کردند. شهر نیشابور که به‌عنوان یک شهر نظامیِ ساسانی ساخته شده بود، از ابتدا گروه‌های قومی متعددی را در خود جای داد و تنوع در اقوام، تنوع در عقاید و مذاهب را در پی دارد. چنان‌که پیش از اسلام، نیشابور یکی از مراکز زرتشتی‌نشین خراسان بود و آذربرزین‌مهر در شمال غرب آن، ناحیه ریوند، نگهداری می‌شد؛ مسیحیت در آن وجود داشت و در سده پنجم میلادی یک اسقف‌نشین نسطوری به شمار می‌‌آمد و با توجه به ارتباط زیاد این شهر با چین، نمی‌توان احتمال وجود دین بودایی در آن را از نظر دور داشت.
 
«خشونت خانگی»؛ علت ۳۰ درصد تماس‌ها با اورژانس اجتماعی
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ٣٠ درصد تماس‌ها با اورژانس اجتماعی تا پایان مردادماه مربوط به «خشونت خانگی» بوده است، گفت: ۵٢ درصد از کودکان خشونت‌دیده دختر و ۴٨ درصد پسر بوده‌اند. حبیب‌الله مسعودی‌فرید، افزود: تا پایان مرداد ماه سال جاری ۱۲۰هزارو ۵۵۰ تماس با خط تلفنی ١٢٣ برقرار شده و ۲۶هزارو ۳۰۰ نفر نیز در مراکز مداخله در بحران پذیرش شده‌اند. وی با بیان اینکه خودروهای خدمات سیار به ۶۷هزارو ۷۰۰ نفر خدمات تخصصی ارائه کرده‌اند، افزود: ۲۳۰هزارو ۷۱۰ نفر نیز از سوی پایگاه‌های خدمات اجتماعی شناسایی شده و برای آنها پرونده تشکیل شده است. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ٣٠ درصد از تماس‌ها با اورژانس اجتماعی را مربوط به خشونت خانگی دانست و اظهار کرد: ۵٢ درصد از کودکان خشونت‌دیده دختر و ۴٨ درصد پسر بوده‌اند. همچنین ۵۷ درصد از عاملان اعمال خشونت نیز پدران بوده‌اند.
 
اعتماد
 
مطالبه‌‌ای به نام فضای امن
غلامرضا ظریفیان درباره فضای امن در دانشگاه‌ها برای بیان سخنان دانشگاهیان می‌نویسد: آنچه امروز به عنوان انتقاد از سوی جامعه دانشگاهی مطرح می‌شود نقد به تداوم وضعیتی است که در گذشته پایه‌گذاری شده است. درواقع این صحبت به معنای آن نیست که فضای دانشگاه نسبت به گذشته امنیتی‌تر شده است بلکه جامعه دانشگاهی بعد از روی کار آمدن حسن روحانی انتظاراتی از دولت داشت که این انتظارات برآورده نشد. یعنی تغییراتی که در مدیریت‌ها و برخورد حراست‌ها ایجاد شد با وعده رییس‌جمهور درباره داشتن دانشگاهی امن و نه امنیتی در تعارض است. بنابراین فضای دانشگاه بدتر نشده است اما دانشگاهی‌ها انتظار داشتند سنت‌هایی که در زمان دولت احمدی‌نژاد پی‌ریزی شد منسوخ شود که عملا این اتفاق رخ نداد. موضوع دانشجویان ستاره‌دار نمونه بارز در این زمینه است که البته ما در مواردی شاهد تلاش‌هایی بودیم که تا حدودی توانست برخی موارد را رفع کند و در همین راستا نیز لایحه‌ای در دست دولت است که اگر این لایحه به سرانجام برسد می‌توانیم امیدوار باشیم قدم‌های بسیار خوبی در مقابله با این مسائل برداشته خواهد شد.
 
ایران
 
یک روز با آقای فیلسوف
ایران به بهانه تجلیل از غلامحسین ابراهیمی دینانی در وصف وی می‌نویسد: فیلم نمی‌بیند، آن چنان به دیدن تلویزیون هم علاقه‌مند نیست؛ اما گفت‌و‌گو با منصوری لاریجانی را یک نفس تا امروز در شبکه چهار سیما ادامه داده و به گفته خودش تا زمانی که مخالفین این برنامه را به تعطیلی نکشانند؛ آن را ادامه خواهد داد. یک بار هم شنیدم که به یک خبرنگار می‌گفت:«زندگی من معمولی است؛یک بار از هایدگر پرسیدند زندگی ارسطو چگونه بود؟ گفت «متولد شد، زندگی کرد و از دنیا رفت، من هم متولد شدم، تا کنون زندگی کرده‌ام و فردا یا یک ساعت دیگر را خدا می‌داند.»باری! این بود شرحی از یک روز با آقای فیلسوف.
 
رسالت
 
هنوز در تاریخ تفسیر، مقتل و حقوق مشکل داریم
آیت‌الله جوادی آملی از مراجع تقلید گفت: هنوز در تاریخ، تفسیر، مقتل و حقوق مشکل داریم. ما یک علم الدراسه داریم و یک علم الوراثه؛ علم الدراسه همین علم اکتسابی است که استاد درس می‌دهد و شاگرد آن را می‌آموزد، اما علم الوراثه اکتسابی نیست و از راه درس و بحث حاصل نمی‌شود، بلکه از راه پیوند که همان «تولّی» است حاصل می شود. اگر کسی یک پیوند تام داشت و با تمام وجود گفت «إِنِّی سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَکُمْ، وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَکُمْ، وَ وَلِی لِمَنْ وَالاَکُمْ، وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاکُمْ» این شخص داری پیوند است و از راه این پیوند به او علم الوراثه می دهند، لذا شما می‌بینید در بین آن همه آقایان، یک بحرالعلوم پیدا می‌شود. در اینجا باید فرق وارث مال و وارث علم نیز مشخص شود؛ در مسئله مال تا مورث نمیرد چیزی به وارث نمی‌رسد، اما در مسئله علم تا وارث نمیرد چیزی به او نمی‌رسد؛ لذا شما باید هم در مدار علم الدراسه حرکت کنید و هم تلاش کنید تا به علم الوراثه برسید. فقه ما با تلاش و مجاهدت علما، هم رجال و هم درایه‌اش تأمین شده است، اما در تفسیر، مقتل، تاریخ و حقوق هنوز مشکل داریم، باید تلاش شود که مقتل نیز مانند فقه بین الرشد شود.
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.