مرور مطبوعات / دوران انقلاب‌ها به سر رسیده است

29 مرداد 1397

نظر یکی از مراجع تقلید درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها، تجلیل از فعالان حوزه فلسفه و سخن چند تن از بانوان نماینده مجلس در خصوص حقوق زنان از جمله مطالبی است که مطبوعات امروز به آن‌ها پرداخته‌اند. «قربانیان عرفان‌های نوپدید»، «حکمت دوستی»، «پاسداشت چهار یار دیرین فرهنگ»، «دوران انقلاب‌ها به سر رسیده است»، «زنان از وجود بعضی قوانین اصلا خبر ندارند»، «لزوم اصلاح زیرساخت‌های ذهنی، فرهنگی که زنان نیاز دارند»، «جو حاکم بر ورزشگاه برای حضور زنان مناسب نیست» عناوین برجسته امروزند.

اعتماد
 
جو حاکم بر ورزشگاه برای حضور زنان مناسب نیست
آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی گفت: جو حاکم بر ورزشگاه‌ها برای حضور زنان مناسب نیست و شکی نیست که اختلاط جوانان و آزاد بودن آنها سرچشمه مشکلاتی از نظر اخلاقی و اجتماعی می‌شود؛ اضافه بر این در بعضی انواع ورزش، مردان پوشش مناسبی در برابر زنان ندارند؛ بنابراین لازم است از حضور در این برنامه‌ها خودداری کنند؛ به خصوص اینکه این برنامه‌ها را از رسانه‌ها می‌توانند ببینند و حضور آنها ضرورتی ندارد.
 
لزوم اصلاح زیرساخت‌های ذهنی، فرهنگی که زنان نیاز دارند
سیده‌فاطمه ذوالقدر نماینده مجلس درباره زیرساخت‌های ذهنی و فرهنگی زنان نوشته و گفته است: جامع‌نگری در نگاه به مسائل زنان نیازمند توسعه موازی و همزمان در ابعاد مشارکت سیاسی، وضعیت اقتصادی، حیثیت اجتماعی و جایگاه و نقش فرهنگی و مشکلات حقوقی آنان است. زیر‌ساخت‌های ذهنی ناصحیح، اصلی‌ترین مانع دستیابی زنان به حقوق انسانی تلقی می‌شود و همچنین زدودن سنت‌های نادرست و الگوهای رفتاری غیر‌مطلوب و ملاحظات نابجا باعث محرومیت زنان از بسیاری از حقوق آنها با وجود قانون شده است. این مسائل در زمره مهم‌ترین موانعی است که مانع اقدام عملیاتی و راهبردی دراین زمینه می‌شود.
 
زنان از وجود بعضی قوانین اصلا خبر ندارند
فریده اولاد قباد رئیس فراکسیون زنان نیز در مصاحبه با اعتماد درباره قوانین مرتبط با زنان می‌گوید: برنامه ما این است که در هر حوزه، نماینده وزارتخانه را به مجلس دعوت کنیم و مشکلات مربوط به آن حوزه بررسی شده و برایش راهکار ارایه شود. بعد از مدتی هم دوباره به بررسی میزان پیشرفت و کاهش مشکلات می‌پردازیم تا ببینیم چقدر به راهکارها عمل شده و چقدر موثر بوده است. ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی نسبت به ضرورت تحصیل دختران و زنان و ایجاد شرایط تحصیل برای دختران بازمانده از تحصیل از جمله اولویت‌هایی است که باید به آن رسیدگی شود چرا که بسیاری از دختران ما در حال حاضر از تحصیل بازمانده‌اند.
 
دوران انقلاب‌ها به سر رسیده است
مولود حاجی‌زاده درباره زندگی سیاسی تروتسکی با هوشنگ ماهرویان روشنفکر و پژوهشگر تاریخ سیاسی ایران به گفت‌وگو نشسته است. لئون داویدوویچ تروتسکی با تکیه بر نظریات مارکس، مبنی بر انقلاب دایم و ادامه انقلاب سوسیالیستی تا حاکمیت پرولتاریا در خارج از مرزهای شوروی، در مقابل لنین قرار گرفت و عنوان خائن به انقلاب را گرفت.
هوشنگ ماهرویان در بخشی از این مصاحبه می‌گوید: تروتسکی معتقد به انقلاب سوسیالیستی در داخل یک کشور نبود و همچون مارکس، معتقد بود که انقلاب سوسیالیستی زمانی پیروز خواهد شد که جهانی شود. در مقابل لنین و استالین به دنبال تقویت کمونیسم در داخل مرزها بودند. این موضوع به نوبه خود از همان ابتدا مناسبات انقلابی میان لنین و تروتسکی را تغییر داده بود. تروتسکی خود فردی بود که در جریان انقلاب اکتبر، خشونت زیادی از خود نشان داد. آن سوی دیگر استالین قرار داشت که برمبنای همین تئوری، در اواخر دهه دوم قرن بیستم تلاش می‌کند تا کشاورزی را به‌طور کامل تبدیل به تعاونی کرده و کلخوزها (مزارع اشتراکی) و سوفخوزها (واحدهای تولیدی کاملا دولتی) را ایجاد و نهایتا با همین ساختار، اقتصاد کشاورزی شوروی را ویران می‌کند.
 
ایران
 
پاسداشت چهار یار دیرین فرهنگ
از اهالی کتاب و نویسندگان و مترجمان آثار فلسفی در تالار نسخ خطی کتابخانه ملی تجلیل شد. در گردهمایی روز گذشته که در تالار نسخ خطی این سازمان برگزار شد، از سال‌ها فعالیت فرهنگی شهین اعوانی از پیشکسوتان حوزه فلسفه، شاپور اعتماد پژوهشگر حوزه فلسفه، محمود عابدی پژوهشگر حوزه ادبیات عرفانی و جمشید کیانفر مورخ قدردانی شد.
در این نشست غلامحسین ابراهیم دینانی، پژوهشگری که به فعالیت درحکمت اشراق و سهروردی مشهور است، درباره اعوانی گفت: گفته می‌شود زنان فیلسوف نمی‌شوند، البته که بین زن و مرد تفاوت‌هایی‌ هست، منتهی این تفاهم در تفکر و اندیشه نیست. حکمت مذکر و مؤنث ندارد همان‌طور که درباره اندیشه چنین چیزی نمی‌توان گفت. دینانی با اشاره به اینکه هم در فلسفه دوره اسلامی و هم پیش از آن شاهد فعالیت زنان فیلسوف بوده‌ایم ادامه داد: اعوانی سال‌ها در آلمان تحصیل و زندگی کرده و علاوه بر فلسفه اسلامی تسلط بسیاری به فلسفه غرب و بویژه آلمان دارد. از حضور او در انجمن فلسفه که موجب زنده ماندن این تشکل شده خوشحالم و امیدوارم بیش از این شاهد فعالیت زنانی دانشمند در حکمت باشیم.
 
حکمت دوستی
حکمت دوستی کتابی است فلسفی در دفاع از جایگاه دوست در زندگی انسان‌ها نوشته پروفسور رابرت میکاییل روهل استاد فلسفه کالج سنت جان فیشر امریکا که توسط فرزانه اسکندریان ترجمه شده است.
در بخشی از این اثر آمده است: ارسطو بر پیشرفت شخصیتی و مرکزیت دوستی برای زندگی خوب تأکید دارد. اما برای بیکن دوستی و کمک به یکدیگر در شرایط دشوار مهم است. جست‌وجوی حقیقتی مشترک و دوستی عاری از حسادت نیز از دیدگاه لوئیس حائز اهمیت است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که دوستان یکدیگر را بالا می‌کشند و به هم کمک می‌کنند تا بر مشکلات زندگی غلبه کنند و همین امر «کیفیت زندگی» و «رضایت از زندگی» را بالا می‌برد.
 
قربانیان عرفان‌های نوپدید
صد و بیست و سومین نشست از سلسله جلسات ماهانه فرهنگ مهدوی با موضوع «نقدی بر عرفان‌های نوظهور معاصر»، 25 مرداد، در سالن سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد. همایون همتی، فوق دکترای ادیان و عرفان از دانشگاه بیلفلد آلمان در این نشست به «شناسایی قربانی‌های عرفان‌های نوپدید و معرفی عرفان‌های اصیل ایرانی» پرداخت.
وی در بخشی از سخنرانی خود گفت: با ورود این عرفان‌ها به ایران بخصوص در میان دانشجویان، آسیب‌های جدی به فرهنگ و تفکر اسلامی وارد شد و تحریفاتی را به فرهنگ دینی مردم وارد کرد. امروزه بیش از 30 هزار مکتب عرفان‌نما، سعی دارند از راه‌های مختلف، شادی، امید و لذت دنیوی را مقصد نهایی انسان معرفی کنند. از جمله تحریفات وارد شده از طریق شبه‌عرفان‌ها به زندگی مردم انقطاع از جامعه و گوشه‌گزینی در غار و بیابان و ترک وظایف معیشتی است که در دین اسلام برخلاف آن توصیه شده است.
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.