«جنسیت و اقتصاد در جوامع اسلامی؛ چند تحلیل انتقادی از دیدگاه فمنیستی و پسااستعماری»

در کتاب “جنسیت و اقتصاد در جوامع اسلامی”، تحلیل‌هایی که فمنیست‌ها دربارۀ فرایند‌ها و برآمدهای اقتصادی ارائه داده‌اند و همچنین انتقادات فمنیست‌ها نسبت به شرق‌شناسی، گرد هم آورده شده و واقعیت‌های مختلف اقتصادی که زنان در طیفی از جوامع اسلامی با آن مواجهند مورد بررسی قرار گرفته است. در این رویکرد توجّه ویژه‌ای به نقشی که اسلام در تحلیل‌های اقتصادی از برابری جنسیتی و سلامت زنان در جوامع اسلامی ایفا می‌کند مبذول شده است و در عین حال، گزارش‌های تعصّب‌آمیز و نادرستی که در رابطه با ماهیت دین اسلام ارائه شده به چالش کشیده شده است.

مطالعات موردی دقیقی که در کشورهای بنگلادش، ایران، اسرائیل، نیجریه و ترکیه صورت گرفته، گوناگونی تاریخی و بنیادیِ جوامع اسلامی را به ما نشان می‌دهد و تصویر روشنی از زندگی روزمرۀ اقتصادی زنان مسلمان در این جوامع ارائه می‌دهد. این مطالعات با تحلیل‌های کمّی‌ای تکمیل شده است که در آنها دین اسلام صرفاً یک متغیّر مجازی تلقّی نشده است. مطالب کتاب طیف گسترده‌ای از رشته‌ها را دربرمی‌گیرد؛ از جمله مردم‌شناسی، اقتصاد، مطالعات جنسیتی، علوم سیاسی، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی.

در این مجموعۀ متنوّع، نقدهایی که نسبت به مطالب شرق‌شناسان ارائه شده در تعامل مستقیم با مطالب علمی‌ای که دربارۀ پیشرفت اقتصادی در فضاهای اسلامی مطرح گشته قرار داده شده و نشان داده شده که می‌توان با ترکیب روش‌ها و چارچوب‌های مختلف، به شناخت بهتری نسبت به برابری جنسیتی و سلامت زنان در فضاهای اسلامی حاصل آورد. مؤلفان قصد دارند با این کار تعامل میان پژوهشگران فمنیست را در رشته‌های مختلف تسهیل سازند و بدین ترتیب تصویر دقیق‌تری از وضعیتی که زنان در جوامع اسلامی با آن مواجهند ارائه دهند.

مؤلفان: ابرو کونگر، الورا شهاب‌الدین، جنفیر المستد
انتشارات راتلج
تاریخ انتشار کتاب: 2017
تعداد صفحات: 312

این کتاب در ابتدا ذیل شمارۀ ویژه‌ای از نشریۀ «اقتصاد فمنیستی» منتشر شده بود.
دربارۀ مؤلفان:
خانم ابرو کونگر دانشیار اقتصاد کالج دیکینسون واقع در ایالات متّحدۀ آمریکاست. پژوهش‌های وی عمدتاً در حوزۀ استفادۀ جنسیت‌محور از زمان و پیامدهای تأثیرات اقتصاد کلان بر بازار کار مثل صنعت‌زدایی، آفشورینگ و رکود بزرگ اقتصادی آمریکا است.

خانم جنیفر المستد استاد اقتصاد و مدیر مطالعات خاورمیانه در دانشگاه درو واقع در مدیسون آمریکاست. المستد مشاور مسائل جنسیتی در صندوق پول جمعیت سازمان ملل است. بسیاری از پژوهش‌های وی در حوزۀ جنسیت، اقتصاد و خاورمیانه بوده است.

خانم الورا شهاب‌الدین دانشیار علوم انسانی و علوم سیاسی در دانشگاه رایس واقع در هوستون آمریکاست. او معاون سردبیر دایره‌المعارف زنان و فرهنگ‌های اسلامی (بریل) است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.