سیرن آتش، فعال زن مسلمان که خود را حامی اسلام ترقی‌خواه می‌داند

سیرن آتش، فعال حقوق زنان و حامی اسلام ترقی‌خواه، ۱۵ سال است که از هراس حمله تندروهای اسلام‌گرا، ملی‌گراهای کرد-ترک و آلمانی‌های راست‌گرای افراطی در محافظت نیروهای حفاظتی در آلمان است. دو فتوای اسلامی علیه او صادر شده و از جانب رجب طیب اردوغان تروریست خوانده شده‌است.

نمونه‌ای از فعالیت‌های آتش که موجب این تهدیدها شده‌است تشکیل کارزار حمایت از برابری جنسیتی، مخالفت پر سر و صدای او علیه اسلا‌گرایان افراطی و ایجاد مسجد لیبرال در آلمان است که در آن مردان و زنان در کنار هم نماز می‌خوانند و زنان می‌توانند امام جماعت باشند.
او می‌گوید: “ما در قرن ۲۱ زندگی می‌کنیم ولی به دنبال اجراکردن قوانین اجتماعی اسلامی قرن هفتم هستیم.”

او خود را نه خائن به وطن و اسلام، بلکه حامی اسلام ترقی‌خواه توصیف می‌کند.

آتش در سال ۱۹۶۳ در محله های فقیرنشین استانبول به دنیا آمد. پدر کرد او کارگر کارخانه بود. مادر ترک او خارج از خانه کار نمی‌کرد. خانواده آتش در شش سالگی او به برلین نقل مکان کردند. وقتی بزرگتر شد، به او گفتند برای کمک به مادرش در خانه بماند، در حالی که برادرانش می‌توانستند همان‌ زمان بازی کنند. در صورت انجام کارهای “اشتباه” مانند خواندن کتاب به جای کارهای خانه، او مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

در فیلمی که درباره زندگی آتش ساخته شده‌است، او می‌گوید: “آن رفتارها مانند برده‌داری بود. من به دلیل تجربیات شخصی‌ام در سنین پایین فمینیست شدم.” بنابراین او برای تحصیل در رشته حقوق از خانه فرار کرد.

آتش معتقد است: “اسلام بسیار کثرت‌گراتر از آن است که بسیاری از مردم فکر می‌کنند. بیشتر مواردی که ما درباره آن می‌جنگیم خلاف دین نیست بلکه خلاف سنت است.”

از نظر او که مسجد لیبرال را در آلمان بنا نهاده است: “این روزها زنان مسلمان بیشتر و بیشتر برای حق اقامه نماز و برابری جنسیتی ایستاده‌اند. جنبش فزاینده‌ای در میان مسلمانان برای اسلام معاصرتر و آزادی بیشتر وجود دارد. اما بسیاری از مردان می‌ترسند قدرت کنترل خود را از دست بدهند. اما من مطمئن هستم که در ۱۰-۲۰ سال آینده شاهد تغییرات بیشتری خواهیم بود.”

منبع گاردین
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.