اقدام سعودی برای حذف احادیث توجیه‌گر رفتارهای افراطی

مقامات سعودی دست به اقدام بی‌سابقه‌ای زده و مترصّدند با تشکیل شورای علما، آموزه‌های مذهبی سراسر جهان را مورد تفحّص و بررسی قرار دهند تا از این طریق جلوی افزایش افراطی‌گری اسلامی را بگیرند. در هفتۀ گذشته ملک سلمان حکمی صادر کرد مبنی بر این که یک هیئت جهانی متشکّل از علمای تراز اول جهان در شهر مقدّس مدینه تشکیل شود تا بدین ترتیب مطالب افراط‌گرایانه و جعلی، شناسایی و کنار گذاشته شوند.

به گزارش دین‌آنلاین به نقل از گاردین، بنابه اعلام وزارت فرهنگ و اطلاع‌رسانی عربستان سعودی، بعد از این «مجموعۀ ملک سلمان» به "منبع موثّقی از احادیث صحیح و معتبر" تبدیل خواهد شد.

در بیانیۀ وزارتخانه آمده است: علما احادیث را "با هدف حذف مطالب جعلی و افراط‌گرایانه مورد مطالعه قرار خواهند داد. دیگر مطالب حذف‌شده مطالبی خواهند بود که با آموزه‌های دین اسلام در تناقض هستند و قتل و جنایت و اقدامات تروریستی را (که جایی در دین صلح‌آمیزِ اسلام ندارد) توجیه می‌کنند."

ملک سلمان متولّی مساجد مقدّسِ مکّه و مدینه، شیخ محمد بن حسن الشیخ، یکی از اعضای بلندپایۀ شورای  علما را به عنوان رئیس شورای علمی منصوب کرده است. اعضای شورا نیز براساس حکم سلطنتی معیّن خواهند شد.

جین کینینمونت یکی از اعضای عالی‌رتبۀ پژوهشیِ «چاتم‌هاوس» می‌گوید مقامات سعودی از یازدهم سپتامبر سال 2001 نگران افراطی‌گری بوده‌اند؛ چراکه برای آنها افراطی‌گری هم یک تهدید داخلی است و هم تنشی است که بر روابط عربستان با غرب وارد می‌آید. کینینمونت می‌گوید: "آنها مدّعی‌اند که این اتّهامات دمده شده، اما می‌دانند که این مسئله نقطۀ ضعف آنها در غرب است. رهبران جدید عربستان خیلی بیشتر از قبل نگران وجهه و روابط عمومی خود هستند و واقعاً تلاش دارند با افراطی‌گری مقابله کنند."

خانم کینینمونت افزود عربستان سعودی بر سر موضوع یمن نیز با فشارهای بین‌المللی مواجه بود. ماه گذشته سازمان ملل توافق کرد که تحقیقات مستقلّی دربارۀ اتّهامات نقض حقوق بشر که توسّط تمام طرف‌ها در جنگ داخلی سه سالۀ یمن صورت گرفته انجام دهد.

عربستان سعودی از رئیس‌جمهور یمن، عبد ربه منصور هادی در مقابل شورشیان حوثی که از حمایت ایران برخوردارند پشتیبانی می‌کند. عربستان سعودی و متّحدان آن به حملات هوایی غیرقانونی در یمن متّهم شده‌اند که موجب کشته شدن هزاران غیرنظامی و مورد اصابت قرار گرفتن مدارس، بیمارستان‌ها، بازارها و منازل مسکونی در گیرودار این جنگ داخلی شده است.

مدّتی قبل در سال جاری جامعۀ محافظه‌کارِ «هنری جکسون» طیّ گزارشی مدّعی شد که عربستان افراطی‌گری را در بریتانیا ترویج می‌کند و از آن حمایت مالی به عمل می‌آورد. در این گزارش درج شده بود که "عربستان سعودی از دهۀ 1960 تاکنون یک برنامۀ چندین ‌میلیون دلاری برای صادر کردن اسلام وهّابی به سراسر جهان اسلام، از جمله به جوامع مسلمان غرب به راه انداخته است."

"در بریتانیا این حمایت مالی عمدتاً در قالب کمک‌های مالی به مساجد و مؤسّسات آموزشی اسلامی بوده است که به نوبۀ خود میزبان واعظان افراط‌گرا و عهده‌دار توزیع مطالب افراط‌آمیز بوده‌اند. آنها با مورد تعلیم قرار دادن رهبران مذهبی مسلمان بریتانیایی در عربستان سعودی و همچنین استفاده از کتب درسی سعودی در تعدادی از مدارس اسلامی مستقلّ بریتانیا اعمال نفوذ کرده‌اند."

البته سفارت عربستان در لندن عنوان داشت که این ادّعا مطلقاً غلط است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.