چین نقاب و ریش بلند را ممنوع کرد

در راستای سرکوب افراط‌گری مذهبی، ایالت سین‌کیانگِ چین نیز نقاب و ریش بلند را در اماکن عمومی ممنوع اعلام کرد.

به گزارش دین‌آنلاین به نقل از اکسپرس، محدودیت‌های جدید در منتهی‌الیه غربی ایالت سین‌کیانگ شامل ممنوعیت برگزاری عقد عروسی مذهبی (در مقابل حقوقی) و استفاده از عنوان «حلال» برای اغذیه است؛ چراکه از نظر مقامات چین این قبیل اقدامات مزاحم زندگی سکولاریِ دیگران است.
 
قانون جدید که توسط قانون‌گذاران سین‌کیانگ به تصویب رسیده و در وب‌سایت خبری رسمی این ایالت منتشر شده، قوانین موجود را توسعه بخشیده و از روز نخست ماه آوریل به اجرا درآمده است. سین‌کیانگ محل زندگی مسلمانان اویغوری است که به گفتۀ خودشان با تبعیض مواجه هستند.

بنا به گزارش رویترز، براساس این قانون، افرادی که در اماکن عمومی مثل ایستگاه‌ها و فرودگاه‌ها مشغول به کار هستند ملزمند که با کسانی که چهره یا بدن خود را به طور کامل پوشانده‌اند برخورد کنند، اجازۀ ورود به آنها ندهند و قضیه را به پلیس اطلاع دهند.

از ممنوعیت‌های دیگر زیرمجموعۀ این قانون جدید می‌توان به ممنوعیت پوشش سر، ریش بلند، انتخاب نام‌های خاصّ مذهبی برای کودکان و استنکاف از فرستادن کودکان به مدارس معمول اشاره کرد.

کشور چین به آزادی مذهبی مردم احترام می‌گذارد، اما در چند سال گذشته مقامات این کشور اقداماتی برای مقابله با افزایش افراط‌گری مذهبی تدارک دیده‌اند.

مدّتی است که پوشاندن چهره در میان زنان مسلمان اویغوری رایج شده است که به گفتۀ کارشناسان این حرکت نوعی اعتراض در برابر کنترل‌گریِ دولت چین محسوب می‌شود.

مدّتی بود که آرامش بر منطقۀ اویغورنشین حاکم بود، اما ظرف چند ماه گذشته خشونت‌ها و متعاقباً اقدامات امنیتی در این ناحیه افزایش یافته است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.