شکست الگوی تجاریِ داعش

نتایج مطالعات صورت‌گرفته حاکی از آن است که درآمد داعش از سال 2014 تاکنون با کاهش مواجه بوده است.

به گزارش دین‌آنلاین به نقل از واشنگتن پست، وقتی در سال 2014 داعش مشغول پیشروی در خاک سوریه و عراق بود، نیروهای داعشی بانک‌ها را به غارت می‌بردند، میادین نفتی را می‌گرفتند و خارجی‌ها را گروگان می‌گرفتند. اما مطالعات صورت‌گرفته حاکی از آن است که اکنون وضعیت تغییر کرده و این گروه‌ تروریستی با معضل مالی مواجه شده است.

طبق گزارش «مرکز بین‌المللی مطالعات رادیکال‌گری» لندن، عواید داعش ظرف دو سال گذشته 50% کاهش داشته و از 1.9 میلیارد دلار در سال 2014، به حداکثر 870 میلیون دلار در سال 2016 رسید. به گفتۀ آقای پیتر نیومن، مدیر مرکز مطالعاتی، الگوی تجاری داعش با شکست مواجه شده است.


روند پیشروی داعش

در سپتامبر 2013 گروه تروریستی القاعدۀ عراق که در رقه مستقر بود به داعش تبدیل شد.
در ژوئن 2014 داعش پیشروی خود را در امتداد رود فرات آغاز کرد، به فلوجه رسید و سپس موصل را گرفت.
در سپتامبر 2015 قلمرو داعش به وسیع‌ترین حدّ خود رسید.
از اکتبر 2016 قدرت و نفوذ داعش رو به افول گذاشت.

آسیب‌پذیریِ الگوی مالی داعش از همان سال 2014 مشهود بود. در آن زمان غارت، مصادره و اخذ مالیات مهم‌ترین منابع عواید داعش بودند. اما با متوقّف شدنِ سیر پیشروی این گروه‌ تروریستی، این منابع نیز از 52% در سال 2014 به 20% در سال 2015 کاهش پیدا کرد. بعد از آن اهمیت مالیات و عواید نفتی افزایش یافت، اما میادین نفتی داعش نیز موردهدف ائتلاف آمریکایی قرار گرفت و لذا دیگر نمی‌شد روی آنها هم حساب چندانی باز کرد.

بر سر این موضوع که آیا داعش از جانب خارجی‌ها حمایت مالی می‌شود یا خیر اختلاف‌نظر وجود دارد. طبق نظر یکی از متخصّصین، حمایت مالی خارجی‌ها حداکثر 5% از عواید داعش را شکل می‌دهد.

از دیگر منابع درآمد داعش می‌توان به پول حاصل از باج‌گیری (در ازای شهروندان کشورها) و فروش عتیقه‌جاتِ یه‌یغمارفته اشاره کرد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.