گزارش الشرق الاوسط؛ تجدیدنظر در گفتمان دینی رسمی، راه عدم گرایش جوانان به داعش

شرق در این شماره به علل گرایش نخبگان به داعش پرداخته و در کنار انتشار گلایه های رئیس دستگاه قضا از رئیس جمهوری و رئیس مجلس، از تکامل حیات و اما و اگرهای این نظریه سخن گفته است.

گزارش الشرق الاوسط؛ تجدیدنظر در گفتمان دینی رسمی، راه عدم گرایش جوانان به داعش
روزنامه شرق در صفحه ۱۲ به بازنشر گزارش روزنامه الشرق‌الاوسط درباره نحوه انتخاب و جذب اعضا در داعش پرداخته و زیر عنوان «نخبگان تروریست» می نویسد: «مطالعات بانک جهانی نشان می‌دهد که داعش نیروهای خود را از میان طبقات فقیر یا کم‌سواد گزینش نمی‌کند؛ بلکه برعکس آنها از بین خانواده‌های ثروتمند انتخاب می‌شوند؛ از بین کسانی که نتوانسته‌اند در اقتصاد کشورهای خودشان هضم و جذب شوند و همین امر موجب افراط‌گرایی و روی‌آوردن به خشونت در بین آنها شده است.»
 
در بخشی از این نوشتار، از جهل دینی و ضعف آموزش‌های دینی در کشورهای غربی به عنوان یکی از علل گرایش نخبگان به داعش یاد شده و آمده است: «در کشورهای غربی تقریبا به‌طورکلی آموزه‌های دینی در مقاطع تحصیلی وجود ندارد. در رسانه‌ها هم خبری از اینها نیست. اینها موضوعاتی اساسی است که تشکیلات داعش و امثال آن بر روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند. آنها با طرح بحث‌هایی مانند خلافت، امامت، جهاد، جزیه و معامله با اهل ذمه و رفتار با کنیزان و بردگان و غیره خود را پرچم‌داران معارف دینی معرفی می‌کنند؛ حال آنکه بسیاری از این موضوعات اساسا از سیستم‌های آموزشی دینی کشورهای عرب هم حذف شده است؛ چون دیگر به آنها نیازی نیست؛ اما داعش از همین‌ها به‌عنوان اساس شیوه‌های آموزشی خود استفاده می‌کند».
 

این روزنامه همچنین از قول یکی از شخصیت های دانشگاهی مقیم مصر آورده است: «در مرحله برخورد دینی باید از طریق تجدیدنظر در گفتمان دینی به نتیجه رسید تا بتوان به پرسش‌های امروزی جوانان پاسخ داد. تجدیدنظر در گفتمان دینی رسمی و پاسخ‌گویی به سؤالات جوانان موجب می‌شود تا آنها از جامعه جدا نشده و به طعمه‌ای برای همه جریان‌های مذهبی و فکری افراطی تبدیل نشوند. یکی از راهکارهای نوسازی گفتمان دینی این است که پیام‌های دینی از دیوارهای مساجد خارج شده و به باشگاه‌ها و مراکز جوانان کشیده شود تا بتواند اثرگذار باشد».
 
 
 
آملی لاریجانی: امروز بسیج الگوست برای تمام اسلام
شرق در صفحه ۷ گلایه آیت‌الله آملی‌لاریجانی از رؤسای قوه ‌مجریه و مقننه را با اهمیت دانسته و این عنوان را برای آن انتخاب کرده است: «راهم را ادامه می‌دهم و به شماها هیچ نیاز ندارم»
 
در بخشی از سخنان رئیس دستگاه قضا می خوانیم:
– درمورد دستگاه قضائی هجمه‌ها را می‌بینید…. نسبت دادند که رئیس قوه ‌هزار ‌میلیارد را به حساب شخصی خود ریخته است، سخنی که صد درصد کذب بود تا فضا را مسموم کنند…. برنامه‌ای که از ٢١ سال قبل بود و در دوران قبلی و رئیس اسبق قوه قضائیه اموال مربوط به قوه را به نام قوه قضائیه کردند. وزیر اقتصاد کشور که نامه‌نگاری به او شده بود، صراحتا تکذیب کرده و سخنگوی قوه هم تکذیب کرده است، شورای پول و اعتبار تکذیب کرده و حالا می‌پرسند اذن شرعی چیست؟
 
– من این‌روزها سؤالات عجیبی در ذهنم است. بعد از قضایایی که در مشهد رخ داد…. من از رئیس‌جمهور سؤالم این است که نامه به من نوشتند و به میدان آمدند…. لغو سخنرانی یک نماینده مهم‌تر بود یا پخش‌کردن یک شایعه نسبت به رئیس قوه و به‌صورت گسترده. شما موظف نبودید برای مسئولیت قانون اساسی دفاع کنید؟ شما برای یک لغو سخنرانی گفتید مایه شرمساری است؛ اما نماینده‌ای از فراکسیون امید با کمال وقاحت از پشت تریبون رئیس قوه را متهم کرده که‌ هزار ‌میلیارد را به حساب شخصی ریخته است که صددرصد دروغ است؛ این مایه شرمساری نیست؟ من گلایه از رئیس مجلس دارم…. من به حول قوه الهی راهم را ادامه می‌دهم و به شماها هیچ نیاز ندارم.
 
– در عالم سیاست دشمنان فهمیدند نیروی اسلام نیرویی نیست که با هر شیطنتی نابود شود و این یک قدرت عظیم ایمان در جهان امروز است. حب اهل بیت تأثیر ویژه‌ای در حرکت انسان به‌سوی کمال دارد
 
– امروز بسیج الگوست برای تمام اسلام.

– قرآن کتاب توحید است؛ اما در کنارش ایمان است، زیرا توحید و ایمان یکی هستند. ما در دنیای پرغوغایی زندگی می‌کنیم و هدایت انسان‌ها امر کوچکی نیست. جهاد در قرآن با ایمان ضمیمه شده است. خدا می‌خواهد آشکار شود کسانی که درست ایمان آورده‌اند از کسانی که دروغ می‌گویند و این‌گونه نیستند.
 
 
 
عضو هیأت‌علمی دانشگاه تهران: علوم انسانی، طبیعت انسان را نشناسد، به بیراهه می‌رود
این روزنامه در صفحه ۱۱ یادداشت رضا ندرلو، عضو هیأت‌علمی دانشگاه تهران با عنوان «فلسفه و سازوکارهای تکامل» را منتشر ساخته و با تاکید بر لزوم تطبیق زیست‌شناسی تکاملی با مبانی علمی نوشته است: «ما باید برای تمام مباحث زیست‌شناختی، نگرش تکاملی داشته باشیم، هرچند زمانی که موضوع انسان مطرح می‌شود، اگر تمام علوم انسانی، طبیعت انسان را نشناسند، به باور من به بیراهه می‌روند. در تعریف نفس، اخلاقیات، روح و… باید به این موضوع توجه داشت. من انسانم، من از کجا آمده‌ام؟ از تکامل.»
 

او بر این باور است که تمام رفتارهای اجتماعی و اخلاقیات و… به طبیعت انسان مربوط می‌شود و تاکید می کند: «از دید تکاملی، موجود زنده نباید در فرایند تولیدمثل، عین خودش را به وجود آورد بلکه باید موجودی شبیه خودش و البته با کمی تفاوت را پدید آورد. پس موجود زنده در فرایند تولیدمثل، موجود دیگری درست همانند خودش را پدید نمی‌آورد بلکه موجودی متفاوت را پدید می‌آورد تا ادامه حیات را تضمین کند. اما اگر عین خودش را پدید آورد، انتخاب طبیعی عمل نمی‌کند و حیات به بن‌بست می‌رسد.»
 
 
 
یک استاد دانشگاه: به طبقه‌بندی نوعی اعتیاد وجود دارد
روزنامه شرق در صفحه ۱۱ همچنین یادداشت هادی صمدی، استاد فلسفه علم دانشگاه آزاد درباره مفهوم ناشناخته حیات را به چاپ رسانده و با اشاره به قدمت تاریخ پرسش «حیات چیست؟» نوشته است: «سقراط همیشه از افراد مختلفی که با آنها برخورد می‌کرد، پرسش‌هایی را می‌پرسید. برای مثال به یکی می‌گفت تو که سردار بزرگی هستی و شجاعانه می‌جنگی، آیا می‌توانی بگویی شجاعت چیست؟ وی همواره چنین پرسش‌هایی را مطرح می‌کرد و از پاسخ‌هایی که از افراد دریافت می‌کرد، می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که حتی خود آن سردار شجاع هم نمی‌دانست شجاعت چیست یا آن دیگری نمی‌دانست معرفت چیست. پس این مخصوص بیولوژیست‌ها و زیست‌شناسان نیست که ن می‌دانند حیات و زندگی چیست.»
 
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه درستی یا صدق و کذب، یک ویژگی است که ما به گزاره‌های اخباری نسبت می‌دهیم، آورده است: «ما چرا به دنبال تعریف حیات هستیم؟ با نگاه تکاملی می‌توان گفت این موضوع بیانگر نوعی اعتیاد به طبقه‌بندی است و در واقع محصول فرعی آن اعتیاد به ایضاح مفاهیم است. ما همیشه دوست داریم تا جایی که امکان دارد، مفاهیمی که موضوع صحبت ما هستند، دارای تعاریف کاملا مشخص و معینی باشند؛ به بیان دیگر ما ابهام را دوست نداریم و همیشه دوست داریم بدانیم زمان و شجاعت چیست؛ البته این نکته را هم مدنظر داشته باشید که این دو مفهوم کمی متفاوت از هم هستند؛ مثلا شجاعت یک مفهوم انسان‌ساز است و اگر ما انسان‌ها نباشیم، شجاعت معنا ندارد اما بدون وجود ما زمان معنا دارد.»
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
سردار سلیمانی: آن چیزی که انقلاب فرهنگی حقیقی در جامعه ما ایجاد کرد، بسیج بود که در همه جا جاری شد و جامعه ما را تغییر داد./ برخی مدعی هستند که به امام اعتقاد جدی دارند و نمی‌توان گفت من امام را خیلی دوست دارم ولی با ولی فقیه فاصله دارم.
 
 
ترامپ در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز: دوست دارم به منازعه فلسطین پایان‌دهم/ ترامپ در مصاحبه با نیویورک‌تایمز، جدای از تأکید دوباره بر لزوم خاتمه جنون جاری در سوریه، هیچ جزئیاتی از طرح موردنظر برای رفع بحران آن کشور ارائه نداد، اما ترجیح داد بیشتر درباره سودای خود برای پایان‌دهی به منازعه فلسطین سخن بگوید؛ سودایی که تحقق آن، به گفته ترامپ، بیش از هر چیز و هرکس نیازمند نقش‌آفرینی و میانجیگری جارد کوشنر، داماد یهودی او و نوه یکی از نجات‌یافتگان هولوکاست، است.
 
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.