آیت الله موسوی اردبیلی؛ از انتشار «مکتب اسلام» تا «دانشگاه مفید»

شرق در شماره امروز به زندگی علمی و سیاسی آیت الله موسوی اردبیلی پرداخته و در کنار انتشار دومین بخش از گفتگو با سردار نقدی، ریشه آیین چهلم درگذشتگان را در تاریخ کهن ایران دانسته است.

قاضی القضات اسبق در بیمارستان
روزنامه شرق عکس اصلی صفحه ۱ خود را به آیت الله موسوی اردبیلی اختصاص داده و در گزارشی با عنوان «آیت‌الله در بستر بیماری» به وضعیت کنونی این مرجع تقلید پس از بستری در بیمارستان پرداخته و شرحی از زندگی علمی و سیاسی وی را به چاپ رسانده است.
 
در بخشی از این گزارش می خوانیم: «او در مدت حضور در قم، براى نخستین‌بار با همراهی برخی دیگر اقدام به انتشار مجله‏‌اى به نام «مکتب اسلام» کرد. مقالاتى در آن به رشته تحریر درآورد که از آن جمله مى‏‌توان به سلسله بحث‌هاى «دین از نظر قرآن» و مقالاتى مانند «قرآن یا آفتابى که غروب ندارد» و «طوفان نوح» اشاره کرد. همکارى او با این مجله فقط تا ٩ شماره ادامه یافت و پس از مهاجرت از قم، همکارى هم قطع شد. در ماه رمضان سال ١٣٣٨ از قم به اردبیل رفت و تا سال ١٣۴٧ ساکن این شهر بود….»
 
این گزارش در بخشی دیگر به مرور خاطره آیت الله از برخورد شهید بهشتی در ماجرای دستگیری زن و دختر بنی‌صدر در شورش خیابانی مجاهدین در سال ۶٠ پرداخته و از قول وی درباره انتصابش به جانشینی شهید بهشتی در سمت ریاست دیوان‌عالی و شورای‌عالی قضائی آورده است: «بعد از اینکه آقای بهشتی از دنیا رفت، امام ما را خواست و فرمود: شما از دادستانی به دیوان‌عالی کشور بروید. گفتم: من این را با صراحت به شما می‌گویم، در آن مدتی که من در دادستانی بودم، به مسائلی برخوردم که برای خود من حل‌شده نیست. شما اگر اجازه بفرمایید، در آن مسائل من دخالت نکنم. ایشان فرمودند: اشکال ندارد؛ بنابراین بنای ما بر این بود که در مواردی که شبهه داشتیم و تصمیم‌گیری در آنها مشکل بود، به نظرات امام عمل می‌شد؛ مثلا نظر امام این بود که آنهایی که فرار کرده‌اند، مالشان محترم است؛ ولی نظر من این بود که اگر غیرمسلمان باشد، مالش محترم نیست. این نظر سبب شد که مثلا اموالشان را مصادره می‌کردند؛ ولی امام این‌‌طور نمی‌گفت؛ بنابراین من به نظر خودم عمل نمی‌کردم».
 

این نوشتار همچنین درکنار پرداختن به ماجرای اوشین و اظهارنظری که در برنامه‌ای رادیویی در دهه۶٠ صورت گرفته بود، این فراز را مورد توجه قرار داده است که «اسدالله لاجوردی در هشتم تیر ۱۳۶۳ و در جمع دادیاران دادستانی انقلاب گفته است: «آقای اردبیلی به من فرمودند همه مردهای زندانی را آزاد کن و صد نفر از آنها را نگه دار و دختر‌ها را هم با این تعهد که از پدر و مادرشان تعهد بگیر که بروند شوهر کنند، همه را آزاد کن. این مطلب را حضرت آیت‌الله اردبیلی می‌فرمایند. ما خدمت حضرت امام رفتیم و ایشان می‌فرمایند: «من از اول اعتقادم بر این بود که اینها آدم نمی‌شوند».
 
 
 
چهلم، ریشه در تاریخ کهن ایران دارد
شرق در صفحه ۱ یادداشتی از مصطفی ملکوتی، پژوهشگر با عناون «عدد پر رمز و راز چهل» را منتشر ساخته و گرامیداشت اربعین از دست رفتگان را از منظر روایات و نیز فرهنگ باستانی بررسی نموده است.
 
در بخشی از این یادداشت آمده است: «چهلم از منظر تاریخی ریشه در تاریخ کهن ایران دارد. گاه‌شمار دوره باستان بر پایه ۴٠ بوده است به این معنا که یک سال خورشیدی به ۹ برج ۴٠روزه تقسیم می‌شده است. برابر این گاه‌شمار که متأثر از آیین مهرپرستی بوده است، شب تولد خورشید یا مهر که به نام شب یلدا موسوم است، جشن می‌گرفته‌اند و مراسم شب چله را به جا می‌آوردند و فاصله آن با جشن سده نیز ۴٠ روز بود و… چنین بود که در آیین مهر عدد ۴٠ مقدس به شمار می‌رفت. در ادیان گوناگون همواره زمان‌های مقدس وجود دارد، در تورات در وصف توفان نوح گفته شده: چهل روز و چهل شب بر زمین باران بارید (عهد عتیق، ترجمه پیروز سیار، انتشارات هرمس، صفحه ۱۵۰) یا در جای دیگر گفته شده: موسی چهل روز و چهل شب در کوه سینا بماند (همان، صفحه ۳۷۱)….»
 
نگارنده در خاتمه نیز افزوده است: «تجلی این سنت اجتماعی در پیاده‌روی اربعین امام حسین(ع) بیش از هر جای دیگری آشکار است. حرکتی که برای تجدید خاطره روزی است که جابر انصاری به زیارت شهدای کربلا شتافت و مرحوم شیخ میرزاحسین نوری احیاگر آن بود. این مراسم امروز در اوج خود قرار دارد و تاریخ کربلا چنین بزرگداشتی را به خاطر ندارد.»
 
 
 
نقدی: بسیج سوریه به همان مدل ایران تأسیس شد
این روزنامه در صفحه ۶ بخش دوم گفتگو با سردار «نقدی» را منتشر ساخته  از قول او به این موارد اشاره نموده است:
 
– اگر حرف خلافی زده شود، به‌عنوان امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر وظیفه دارم. اگر ما اپوزیسیون بودیم، دلسوزانه پیشنهاد کمک به دولت نمی‌دادیم.
 
– من با تعامل با آمریکا حتما مخالفم. هر کسی که می‌خواهد در ایران سر کار بیاید، تعامل با آمریکا کاری غیرعقلانی است.
 
 – در تأسیس بسیج سوریه همان مدلی که در ایران پیاده شد، آنجا هم اجرا شد. جوانان را جمع کردند و مردم مورد اعتماد را آموزش دادند. دیدند آنها از کسانی که به صرف حقوق و شغلشان می‌آیند، موفق‌تر هستند. باور کردند و اجازه دادند تعداد گردان‌ها افزایش داشته باشند. بعدش هم از مذاهب دیگر وارد شدند؛ مثلا در ابتدا از یک مذهب واحد قبول کرده بودند ولی بعدا مذاهب دیگری وارد شدند. مثل ایران که مذاهب مختلف در بسیج هستند، آنها هم همین را پیاده کردند و آمدند و موفق شدند.

‌- اولویت امروز بسیج در سال ٩۵ یکی حفظ سلامت، تعالی، معرفت و معنویت خودمان است که باید ارتقا دهیم. رسالت بیرونی ما در همه شاخه‌ها هست ولی اولویتش فرق می‌کند…. در عرصه فرهنگی شاید در سال نزدیک به ٢٠ هزار یادواره شهدا برگزار می‌کنیم. مثلا ٣۴٠ هزار حلقه تربیتی داریم.
 
 
 
جلایی پور: به وزیر سابق ارشاد فشار آوردند
روزنامه شرق در صفحه ۷ به بازنشر گفتگوی حمیدرضا جلایی‌پور، از چهره‌های شناخته‌شده اصلاح‌طلب با خبرگزاری ایسنا پرداخته و از قول او به این نکات اشاره نموده است:
 
– به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فشار آوردند و همین فشارها موجب استعفای او شد؛ اگر آن فشار بر روی وزیر ارشاد نبود، روحانی این چند ماه را هم سر می‌کرد تا کابینه را در دوره دوم اصلاح کند.

– هرکس می‌خواهد وارد عرصه سیاسی و اجتماعی شود، اول اعلام می‌کند به هیچ حزبی وابسته نیست. گویا طرف عضو قمارخانه است.
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
فرمانده مرزبانی ناجا: کنترل حجم جمعیت و جداسازی افراد فاقد مدارک قانونی ازجمله ویزا و گذرنامه در اربعین کار سختی است که توان زیادی از پلیس و مرزبانی می‌گیرد./ در صورت تکرار چنین شرایطی ما دیگر قادر به کنترل حجم انبوه زائران با این امکانات نیستیم و این مسئله  خطرناک و خسارت‌زاست.
 

حمله خونین به مسجد باقرالعلوم کابل؛ شیعیان افغان بار دیگر هدف قرار گرفتند/ ذبیح‌الله مجاهد، که خود را سخنگوی طالبان معرفی می‌کند، گفته این انفجار ربطی به اعضای این گروه ندارد.
 
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.