زنگ خطر مسئول سازمان بسیج جامعه زنان به مناسبت رشد پدیده «فمینیسم اسلامی»

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان با بیان اینکه شاهد رشد پدیده‌ای به نام «فمینیسم اسلامی» در کشور هستیم، گفت: سعی دارند با شبهه‌افکنی در خصوص جایگاه زن در اسلام، آموزه‌های فیمنیستی را ترویج کنند. در این گزارش سخنان مسئول سازمان بسیج جامعه زنان به‌تفصیل می‌آید و در ادامه به برخی از اظهارات کارشناسان مطالعات زنان اشاره می‌شود که درباره این موضوع نظری متفاوت دارند.

مینو اصلانی در نشست «صدای پای فمینیست» که در غرفه سازمان بسیج جامعه زنان کشور برگزار شده، با طرح این موضوع که حرکت‌های فیمنیستی، به طور علنی جنگ علیه خانواده را رقم زده و با آموزه‌های خاص خود هویتی ضد زن و مرد را ایجاد کرده، افزود: این اقدامات باعث جابه‌جایی نقش‌ها شده است و امروز شاهد این هستیم که نه زن در جایگاه اصلی خود قرار دارد و نه مرد نقش قوامیت و حاکمیت خانه را بر عهده دارد و مانند ستون خانواده به ایفای نقش می‌پردازد.

وی ادامه داد: با این اقدامات هویت زن که مایه استحکام بنیاد خانواده بود، نادیده گرفته شده و زنان در حمایت هیچ مردی نیستند و باید خودشان درآمد داشته و بار زندگی را به تنهایی به دوش بکشند.

این استاد دانشگاه، استفاده ابزاری از زن در تبلیغات فروش کالاها را از نتایج فعالیت‌های فیمنیست‌ها دانسته و اظهار کرد: همه اینها بر اساس گام‌های فیمنیست است و برخی از صاحبنظران معتقدند که فیمنیست قبل از اینکه حرکت زنانه باشد، حرکتی مردانه است و به نفع جامعه مردان گام بر می‌دارد زیرا مردان بدون پذیرش مسئولیتی به راحتی به خواسته‌های خود می‌رسند.

مسئول بسیج جامعه زنان کشور ضمن اعلام هشدار به اقدامات فیمنیست‌ها در ایران گفت: متأسفانه در کشور شاهد رشد پدیده‌ای به نام «فیمنیسم اسلامی» هستیم که سعی دارند با شبهه‌افکنی در خصوص جایگاه زن در اسلام و زیر سؤال بردن نقش‌های خانوادگی زن‌ها، برخی از آموزه‌های فیمنیستی مانند تساوی جنسیتی را در کشور ترویج کنند در حالی که به زعم اندیشمندان غربی آنچه که باعث سست شدن بنیاد خانواده در غرب شده و باعث فروپاشی بسیاری از خانواده‌ها است، همین تساوی جنسیتی است زیرا به تفاوت‌های فطری توجه نمی‌کند و هویت زن، نقش همسری و مادری را به تمسخر می‌گیرد ولذا کرامت و جایگاه زن را در جامعه و خانواده تنزل داده‌اند.

اصلانی تصریح کرد: متاسفانه به تازگی ایران در حال پیوستن به برخی از معاهدات بین المللی است و به دنبال ایجاد تساوی جنسیتی و سهمیه‌بندی جنسیتی در کشور است، در حالی که این بحث‌ها مخالف عدالت است زیرا افراد باید در فرایندی که با تکیه بر استعداد، توانایی‌ها و قابلیت‌های فرد است جایگاه مدیریتی را اخذ کنند نه اینکه ما مشخص کنیم که چه مقدار از تصدی‌ها برای زنان باشد و چند درصد از بخشدارها و فرمانداران کل کشور زنان باشند.

وی این سهمیه‌بندی را دستاورد غربی‌ها در دیگر کشورها دانسته و افزود: سهم‌بندی توهین به زن است زیرا بر این مبناست که زن‌ها ویژگی‌های مدیریتی را ندارند بنابراین باید این سهمیه را به آنان تخصیص داد و این حرف خلاف واقع است و جوامع آزاد این تحمیل را نمی‌پذیرند اما غرب این اجبار را در کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان به انجام رسانده است و قصد اجرای آن را در کشور ما نیز دارند در حالیکه این فرایند نفوذ را در پی خواهد داشت.

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان روشنگری در خصوص حرکت‌های فیمنیستی در ایران را که به عنوان منفورترین حرکت در غرب شناخته شده است، یکی از اقدامات عملی در مبارزه با این جریان در کشور دانسته و افزود: این روشنگری باید در تمام اقشار دانش‌آموزان و دانشجویان انجام شود و اقدام مهم دیگر نظارت بیش از پیش مجلس بر این اقدامات است تا مانع از پیوستن به معاهداتی که تا این حد هزینه‌های سنگین معنوی، اخلاقی و خانوادگی برای ما دارد، بشود.

درباره فمینیست اسلامی نظر قاطعی وجود ندارد
فریبا علاسوند عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده وابسته به حوزه علمیه قم در نشستی دیگر با عنوان “بررسی پژوهش تطور روش‌شناختی فمینیسم اسلامی” گفته است: باید دید فمینیست اسلامی را چه کسی استخدام می‌کند؟ در این رابطه نظریه قاطعی وجود ندارد، اما اگر جریان‌های خارج از فضای فکری اسلامی بخواهند به کسانی که از حقوق زنان دفاع می‌کنند اشاره کنند، نه تنها به افرادی که از فمینسیت خوانده‌شدن ابا دارند، بلکه به همه ما فمینیست اسلامی خواهند گفت. به این خاطر که شاخص جریان حمایت از حقوق زنان، جریان‌های فمینستی است و برای خود من بارها در خارج از کشور اتفاق افتاده است که وقتی خواستند مرا معرفی کنند گفتند فمینیست اسلامی است، درحالی‌که دیدگاه‌های ما با دیدگاه مرنیسی و دیگران، هیچ قرابتی ندارد. بنابراین وقتی آن‌ها چنین عبارتی را به کار می‌برند، به نوعی یک عبارت مشیر است برای نشان‌دادن جریان‌های اسلامی در داخل کشورهای اسلامی یا در میان مسلمان‌ها که یا می‌خواهند از مسئله زن و حقوق زن دفاع کنند و یا از ساحت قرآن در مقابل نگرش‌های مردسالارانه دفاع کنند.

فمینیست‌ها با استفاده ابزاری از زنان مخالفند
همچنین یک کارشناس در حوزه مطالعات زنان در پاسخ به پرسش دین‌آنلاین درباره اظهارات مسئول سازمان بسیج جامعه زنان گفت: دریافت ایشان از فمینیسم و فمینیسم اسلامی چندان دقیق نیست. فمینیست‌های اسلامی در پی وضعیتی عادلانه‌تر برای زنان و مردان هستند و تصور می‌کنند این نگاه با نگاه الاهی هم سازگار است. فمینیست‌های اسلامی از نگاه قرآنی انتقاد نمی‌کنند، بلکه با برتری‌جویی مردان مسلمان مبارزه می‌کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به بخشی دیگر از سخنان خانم اصلانی در متوجه دانستن استفاده ابزاری از زن در تبلیغات فروش کالاها به فعالیت‌های فیمنیست‌ها اظهار داشت: بر خلاف تصور ایشان، یکی از جبهه‌های مبارزه فمینیست‌ها در جهان استفاده ابزاری از بدن زن در تبلیغات بازرگانی بوده است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.