مسلمان افراط‌گرایی که حال به معنای واقعی جهاد پی برده است

منور علی مسلمان بنگلادشی الاصل ساکن بریتانیا زمانی خشونت را به نام دین تبلیغ می‌کرد، اما حال از قدرت کلام خود برای ترویج صلح استفاده می‌کند. وی که پیشتر یک افراط‌گرا بوده است می‌گوید در دهه‌های 1980 و 1990 جوانان مسلمان را به افراطی‌گری تشویق می‌کرده، اما اکنون ذهنیت خود را تغییر داده است.

به‌گزارش دین‌آنلاین به نقل از هافینگتن‌پست، از نظر اکثریت قریب به اتّفاق مسلمانان، واژۀ "جهاد" به معنای مبارزۀ درونی برای بندگی خدا و خوب بودن است. منور علی می‌گوید: "من در جوانی درک صحیحی از مفهوم جهاد نداشتم و آن را معادل خشونت و اعمال زور می‌دانستم. سعی می‌کردم اشتباهات را از کانال قدرت و تهاجم تصحیح کنم. امروز بسیاری از مسلمانان در معرض خطر گرایش به افراطی‌گری و جذب شدن به گروه‌هایی مثل القاعده و داعش هستند. این گروه‌ها تفسیر غلطی از مفهوم جهاد دارند و سبعیت‌های خود را جهاد تلقّی می‌کنند. اما آنها نیز مانند من در اشتباه هستند."

علی تعریف می‌کند که در زمان «جنگ استقلال» در بنگلادش شاهد رنج‌های مردم و خشونت پیرامون خود بوده است. 22 نفر از بستگانش در گیرودار کشمکش‌ها جان خود را از دست دادند. این وقایع باعث شد اشتیاق به مبارزه با بی‌عدالتی و کمک به قربانیان در وی اوج بگیرد. زمانی که در بریتانیا مشغول به تحصیل بود، با افرادی آشنا شد که خشونت را برای او فضیلت جلوه دادند و با تفسیری انحراف‌آمیز از اسلام، حصول آرمان‌های وی را از کانال خشونت تحقّق‌پذیر دانستند. لذا علی در جبهۀ جنگ مشغول به مبارزه‌ شد و جوانان دیگر را نیز به سازمان‌های افراطی جذب می‌کرد.

اما ناگهان از خواب غفلت برخاست؛ چراکه می‌دید این جهاد هیچ ثمره‌ای جز از دست رفتن جان جوانان و تحقّق اهداف یک اقلیت خودخواه و ستمگر دربرندارد.

حال وی معنای جهاد را تلاش حدّاکثری برای تحقّق و تقویت خصلت‌هایی می‌داند که خداوند دوست دارد؛ مثل صداقت، وفاداری، عطوفت، بخشندگی و تمام ارزش‌های انسانی.

وی مؤسسۀ خیریۀ «جیماس» (Jimas) را در بریتانیا تأسیس کرده است که هدف آن آگاه ساختن مردم دربارۀ آموزه‌های حقیقی دین اسلام است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.