درآمد دین در آمریکا بیش از مجموع عواید گوگل و اپل است

هریت شروود(خبرنگار حوزۀ دین در نشریۀ گاردین)

براساس نتایج یک مطالعه، اقتصاد دینی در امریکا سالانه 2/1 تریلیون دلار درآمد دارد؛ یعنی بیش از مجموع عواید ده شرکت بزرگ فن‌آوری در این کشور. لذا این اقتصاد به لحاظ درآمدزایی پانزدهمین اقتصاد بزرگ در ایالات متّحدۀ امریکا است. یکی از تحلیل‌گران دانشگاه جورج‌تاون در واشنگتن می‌گوید اقتصاد دینی درآمدی بیش از مجموع عواید ده شرکت برجسته در حوزۀ فن‌آوری دارد؛ از جمله اپل، آمازون و گوگل.

سهم اجتماعی-اقتصادیِ دین در جامعۀ امریکا
براساس تجزیه و تحلیلی تجربی، ارزش مؤسّسات دینی در امریکا 2/1 تریلیون دلار براورد می‌شود. این مؤسّسات شامل تسهیلات بهداشت و سلامت، مدارس، مهدکودک‌ها، خیریه‌ها، رسانه‌ها، کسب و کارهای مرتبط با حوزۀ دین، بازارهای فروش اغذیۀ حلال می‌شود. هزینه‌های برنامه‌های اجتماعی و انسان‌دوستانه و دستمزد کارکنان و مخارجِ مجامع مذهبی نیز در زمرۀ مبلغ این ارزش‌گذاری قرار می‌گیرد.

برایان گریم (Brian Grim) این را برآوردی محافظه‌کارانه می‌داند. او می‌گوید بیش از 344 هزار مجمع مذهبی‌ای که در سراسر امریکا وجود دارند، مجموعاً صدها هزار پرسنل دارند و کالا و خدماتی به ارزش میلیاردها دلار خریداری می‌کنند.

طبق گزارش‌ها، بیش از 150 میلیون نفر از مردم امریکا، یعنی تقریباً نیمی از جمعیت این کشور، عضو مجامع و گروه‌های مذهبی هستند. با این که تعداد این افراد رو به کاهش است، اما با این حال در طی پانزده سال گذشته، مجموع پولی که نهادهای دینی صرف برنامه‌های اجتماعی کرده‌اند، سه برابر شده و به 9 میلیارد دلار رسیده است. از بین پنجاه خیریۀ برتر در امریکا نیز، بیست خیریه مذهبی هستند و مجموع عواید آنها 3/45 میلیارد دلار است.

در این گزارش به بررسیِ «مرکز پژوهش‌های پیو» اشاره شده که نشان می‌دهد در هفتۀ گذشته دو سوم از افراد مذهبی پول، اجناس یا وقت خود را وقف فقرا کرده‌اند. در حالی که اعانات اشخاصی که چندان مذهبی نیستند 41 درصد بوده است.

برایان گریم و همکار او ملیسا گریم (Melissa Grim) از مؤسسۀ نیوزیوم (Newseum) در واشنگتن، از عواید دین در امریکا سه برآورد ارائه داده‌اند. کمترین برآورد که 378 میلیارد دلار است، تنها عواید نهادهای دینی را لحاظ کرده است. برآورد میانه، یعنی 2/1 تریلیون دلار شامل برآورد ارزش بازاریِ کالاها و خدماتی است که نهادهای دینی و کسب و کارهای مذهبی ارائه می‌دهند. بالاترین برآورد نیز که عواید دین را در جامعۀ امریکا سالانه 8/4 تریلیون دلار ارزیابی می‌کند، شامل درآمد آن دسته از خانواده‌های امریکایی‌ می‌شود که وابستگی‌های مذهبی دارند.

در این تحلیل ارزش دارایی‌های مالی یا عینیِ گروه‌های مذهبی لحاظ  نشده است. همچنین هزینۀ اتّفاقات منفی‌ای که در بعضی جوامع مذهبی رخ می‌دهند، مثل سوءاستفادۀ بعضی روحانیان از کودکان، شیّادی‌ها و احتمال این که فضاهای مذهبی به پایگاهی برای افراطی‌گری و خشونت تبدیل شده باشند در نظر گرفته نشده است.

نتیجه‌گیری تحلیل آن بود که بی‌شک حوزۀ دین جزء مهمّی از کلّ اقتصاد امریکا است و زندگی اکثریت مردم امریکا را تحت تأثیر خود قرار داده است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.