خانواده، پشتوانه اقتدار و اعتلای معنوی

شرق در شماره امروز از نیاز مردم به مسائل نشاط‌آور و اخلاقی نوشته و در یادداشتی به قلم « آذر منصوری» به عدم مخالفت دین با «عدالت جنسیتی» اشاره کرده است.

غرویان: مجوزی نداریم جلو حلال خدا را بگیریم
روزنامه شرق در صفحه 3 از میان سخنان آیت‌الله محسن غرویان، از استادان حوزه علمیه قم، عبارت «مجوزی نداریم که جلو حلال خدا را بر مردم بگیریم» را برجسته ساخته و آورده است: «وقتی حکومت دینی برای مردم تشکیل می‌دهیم، باید همه جوانب زندگی مردم را در این حکومت دینی ببینیم و برای آن راه‌حلی داشته باشیم، یکی از این جنبه‌ها مسئله موسیقی است چراکه یک نوع نیاز روحی و فرهنگی است که مردم به موسیقی دارند».
 
او با تأکید بر اینکه باید موسیقی حرام را از موسیقی حلال مشخص کنیم و آن‌وقت مردم را از موسیقی حلال محروم نکنیم، گفت: «چون این یک نیاز انسانی و روحی است. وقتی مرز حلال و حرام موسیقی از نظر فقهی مشخص شد، ما هیچ مجوزی نداریم که جلو حلال خدا را بر مردم بگیریم و آنها را محروم کنیم. کنسرت هم از اقسام موسیقی است».
 
استاد حوزه علمیه قم افزود: «در جمهوری اسلامی اگر حکومت دینی داریم، باید جامع‌الاطراف فکر کنیم و دین را در عبادت و نماز و ذکر خلاصه نکنیم؛ اینها به‌جای خود درست هستند، اما مردم هم نیاز به مسائل نشاط‌آور و اخلاقی دارند. باید برای آنها نیز فکر کنیم، در این زمینه قانون، ملاک نظام جمهوری اسلامی است».
 
 
 خانواده، پشتوانه اقتدار و اعتلای معنوی
 شرق در صفحه 3 ابلاغ سیاست‌های کلی «خانواده» از سوی رهبر انقلاب را رسانه ای کرده است. در بخشی از این ابلاغیه، خانواده، به عنوان سنگ بنای جامعه اسلامی و پشتوانه اقتدار و اعتلای معنوی کشور و نظام توصیف شده است.
 

آیت الله خامنه ای در این ابلاغیه، سمت‌وسوی حرکت نظام را به موارد ذیل معطوف دانسته اند:
-ایجاد جامعه‌ای خانواده‌محور و تقویت و تحکیم خانواده و کارکردهای اصلی آن بر پایه الگوی اسلامی خانواده
-برجسته‌کردن کارکردهای ارتباط خانواده و مسجد برای حفظ و ارتقاء هویت اسلامی و ملی و صیانت از خانواده و جامعه
-فرهنگ‌سازی و تقویت تعاملات اخلاقی
-ممنوعیت نشر برنامه‌های مخل ارزش‌های خانواده
-ایجاد فرصت برای حضور مفید و مؤثر اعضای خانواده در کنار یکدیگر
-ارائه و ترسیم الگوی اسلامی خانواده و تقویت و ترویج سبک زندگی اسلامی
 
 
 
یادگار امام: کنترل شیطان درون، نیازمند تربیت انسانی است
این روزنامه در صفحه 3 سخنان سیدحسن خمینی در جمع اعضای هشتمین دوره مجلس دانش‌آموزی را به چاپ رسانده و علت حرکت ملت به سوی انقلاب را، کسب آزادی در کنار دو آرمان استقلال و معنویت‌گرایی دانسته است.
 
 سیدحسن خمینی با اشاره به تعبیر عرفا و امام راحل مبنی بر وجود یک شیطان درون همه انسان‌ها، گفت: «این شیطان مستبد، تمامیت‌خواه، پرخاشگر و هنجارشکن است و کنترل آن نیازمند تربیت انسانی است که آداب و روش‌های گوناگون دارد».
 
 
 
دین مخالفتی با عدالت جنسیتی ندارد
روزنامه شرق در صفحه 16 یادداشت «آذر منصوری» با عنوان «اسلام، عدالت جنسیتی و مشارکت سیاسی زنان» را منتشر ساخته و مخالفت های صورت گرفته با واژه «عدالت جنسیتی» در برنامه ششم توسعه را ناشی از عدم شناخت این واژه و نسبت آن با مبانی اعتقادی مسلمانان دانسته است.
 

او در بخشی از این نوشتار، نگاه قرآن به‌عنوان اصلی‌ترین گواه خواست خداوند را مورد بررسی قرار داده و با اشاره به آیاتی در این زمینه، نوشته است: «نه‌تنها مکتب ما در ایفای مسئولیت و نقش اجتماعی و سیاسی هیچ تفاوتی را بین زنان و مردان قائل نیست، بلکه به هر دو نقشی یکسان و برابر داده است و تکلیف برای زنان و مردان مسلمان یکی است.»
 
منصوری با تاکید بر عدم مخالفت دین مبین اسلام با عدالت جنسیتی، آورده است: «حذف یا به‌کارگیری هر واژه جایگزینی، به طور قطع رویکرد برنامه ششم توسعه را که متأثر از همین مبانی و تأکیدات بنیان‌گذار جمهوری اسلامی مبنی بر حضور زنان در مقدرات اساسی مملکت است، تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.»
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
رئیس سازمان حج و زیارت: مسئولان عربستانی رفتاری غلط به دور از آموزه‌های دینی و انسانی با پیکر شهدای منا کردند./ تاکنون خانواده هیچ‌کدام از هفت هزار شهید منا دیه‌ای دریافت نکردند.
 
 
سخنگوی وزارت امور خارجه: حمایت معنوی و سیاسی از مردم بی‌گناه برخی از کشور‌های اسلامی منطقه که دستخوش خشونت افسارگسیخته گروه‌های تروریستی – تکفیری شده‌‌اند، در راستای حفظ ثبات و امنیت منطقه و جهان است. / برای ما، امنیت در منطقه، ریشه‌کن‌کردن تروریسم، حفظ تمامیت ارضی کشورها، اتحاد جهان اسلام و صلح و ثبات و جلوگیری از تهدید دشمنان مشترک جهان اسلام، بیش و پیش از هر چیز در اولویت قرار دارد.
 

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.